Verkstan

Expander?

8 inlägg 2103 visningar 2 följer Svara, dela mm...  

Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.

Skapa gratiskontoLogga in
Enskede Hydraul

Expander?

M,ohlsson  
#874388Ska packa om styrkolvarna på 678an.
Hur i hela h*lvete får jag isär bultarna som håller kolvarna? Enligt sprängskissen är det vanliga dubbar med överfall som låsning men så är inte fallet. Har lossat muttern på undersidan och försökt med våld och värme att lossa insexbulten, som jag tror spänner konan på expandern, utan resultat 🤬

TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner

Re: Expander?

Orsa  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#874419Vet inte om expandern. Det har jag aldrig mekat med.
Men det ser ut som en försänkt insexskalle så då vet jag i alla fall att de i bästa fall fungerar 1 gång. Då man drar åt. Det är en stor yta när man drar ihop som rostar eller även skär ihop redan vid ihopdragningen. Jag jobbar mest med rostfritt professionellt och då skär det ihop och går aldrig få loss i princip. Och nyckelgreppet är för klent på insex. Man kan chansa med mutterknack, div smörja mm.

Det är säkert nån annan som har erfarenheter.

Tralsmo  
#874473Nu är de nog som orsa säger, de skärihop lätt.

Expander vet ja hur de funkar men just den lösningen har ja inte sett.

Ja skulle börja med att sätta insexen på en halvlång förlängare.
Å sen klappa till ett antal gånger me en rejäl slägga på förlängaren.
Underlättar om man är 2 å håller förlängaren med en rörtång så händerna klarar sig om de går fel.
På de viset kan man förhoppningsvis skapa ett glapp i gängorna.

Nästa knep är å sätta ett T handtag på förlängaren å hålla jämnt spänn från båda sidor åsså knackar man ordentligt uppe samtidigt som man försöker lossa.

Gäller å ha en insex av bra kvalite å inte mjukjärn.
Ovanpå de kan ju värme va bra å då skulle ja värma insex skruven ordentligt å låta den svalna av innan ja gör ovanstående knep.

M,ohlsson  
#874494Har försökt med relativt stor knack, värmt en hel del och ganska mycket våld. Den idén med T-handtag låter smart, får nog bli nästa grej att försöka med. Funderar på att bränna fast en stor mutter som man kan ta i på men helst vill jag ha grejerna hela så det går att få ihop igen 😀

TS

Tralsmo  
#874495Ja tycker du ska satsa på å få loss de.
Om de går att använda igen är en liten kostnad sett till om de går överstyr.

De där me T handtaget är ju för att belasta insexen så lite som möjligt.

Om du håller ett lägre spänn på losset samtidigt som du knackar så blir belastningen på insex lägre å du får du vibrationer i gängan som underlättar.

Att värma insexen ordentligt innebär att den expanderar å låter du den sen svalna får du kanske ett glapp i gängan.

Edit: stavfel

Användarvisningsbild

skogsjan695xl  
#874529Mutterknack eller bränn fast en mutter å dra.

BM-röd  
#874538Skulle tro att det är en bricka mellan konan och skruven, att det är en utvändig kona på tappen. Så mitt förslag är att försöka dra med ”brickan” något med lämpligt våld, rörtång, svetsa fast nåt eller slipa nyckelgrepp.

M,ohlsson  
#875169Uppdatering!
Mera värme, lite stöddigare storlek på insexen så gav den med sig!
Tillverkade en avdragare till så kunde vi dra bulten uppåt så nu ligger kolven på bänken och väntar på nya packningar😀

TS
 Besvara 
  • Sida 1 av 1
Annons:
Skogshubben
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).