Skogsmaskiner (stora skogsmaskiner)

Valmet 828

28 inlägg 9117 visningar 5 följer Svara, dela mm...  

Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.

Skapa gratiskontoLogga in
Olofsfors
Användarvisningsbild

Valmet 828

MatsA60  
#865004En vän har kommit över en Valmet 828 -89. Jag inser att det kommer att drabba mig på något sätt :-) .
Någon som har verkstadshandbok till denna att dela eller sälja?

TS
Skogsband från Olofsfors

Re: Valmet 828

AKKAMAAN  
#865041Valmet har aldrig givit ut verkstadshandbocker till skogsmaskiner. Mig veterligt var det bara ÖSA och Volvo BM som kostade på sig denna "lyx". Men det finns säkert en uppsjö av service meddelanden hos de de övriga tillverkarna.
En verkstads handbok kommer mest till nytta för större mera omfattande demonteringar och reparationer. De flesta el och hydraulproblem löser man med scheman i instruktionsböckerna. Det är också viktigt att instruktionsboken i detalj beskriver hur maskinens olika system är avsedda att fungera

Användarvisningsbild

MatsA60  
#865051Tack,
då gäller det att få tag i en instruktionsbok, hittade den inte här. Hoppas att den finns med i maskinen och är någorlunda hel. Kan ju scanna och lägga in den här i så fall.

TS

AKKAMAAN  
#865062Kontakta Komatsu om instruktionsbok och service meddelanden. De brukar var hjälpsamma

Användarvisningsbild

machonisti  
#865090Jag har ett par böcker men vill inte sälja men kan ta bilder på det du behöver

Användarvisningsbild

jipe  
#874002Hej hoppar in i denna tråden om en fråga gällande diffarna på en valmet 828 jag införskaffat. Instruktionsboken är ju lite så där, vad är vippan på vänster spaken som visar en diffsymbol till?
Knapparna som sitter på sidan av armstödet är väl till fram resp bakaxel? Tänkte höra med nån av er som kört en sådan.
Mvh Jimmy

Användarvisningsbild

machonisti  
#874097Lita inte på att allt fungerar som det är tänkt; har jag lärt mig!
Testa!!

Användarvisningsbild

Fredi  
jipe skrev:Hej hoppar in i denna tråden om en fråga gällande diffarna på en valmet 828 jag införskaffat. Instruktionsboken är ju lite så där, vad är vippan på vänster spaken som visar en diffsymbol till?
Knapparna som sitter på sidan av armstödet är väl till fram resp bakaxel? Tänkte höra med nån av er som kört en sådan.
Mvh Jimmy

828:an har väl diff även i mitten så den knappen låser diffen mellan fram och bakaxel

Användarvisningsbild

machonisti  
#874109Borde va så men i min maskin va kablaget så h..vete så jag drog nytt. Tyvärr så funkar inte allt ännu. Hamnar nog att dra nytt fram till ribban.

Användarvisningsbild

jipe  
#874121Japp jag får prova mig fram, får också byta lite kablar som trillar itu i skyddshöljet. Prova o backa upp i en backe men fick bara vagnen till och sprätta så tänker om den här vippan är till mellandiffen då för o låsa mellan vagn o traktor?? Men får som sagt testa efter lite kabel byte. Jag behöver nog byta ett midjelager också. Vet ni vad det är för sort? Annnars får jag ta kontakt med Komatsu o höra. Tack för svar.
Mvh Jimmy

AKKAMAAN  
Fredi skrev:828:an har väl diff även i mitten så den knappen låser diffen mellan fram och bakaxel

Mig veterligen finns det ingen "diff på mitten" (mellanaxel differential) på Valmet 828.
Edit: Men nu vet jag att det finns
1741472133_skogsforum_828_vs_678_mellanaxeldifferential.jpg

En sån måste placeras i fördelningsväxellådan. På maskiner med urkopplingsbar vagndrift så kan den funktionen vara placerad i just fördelnings växellådan.
Kanske är det kopplingen för allhjulsf´driften du avser?? Tror dock inte 828 hade koppling för allhjulsdrift då alla 8 hjulen hade samma dimension plus att styrleden var placerad exakt mitt imellan fram-och bakaxel. 828 var en kopia av 678 MiniBrunett och den hade ständig allhjulsdrift utan mellanaxel differential och spärr
$matches[2]

Mellanaxel differential fanns mig veterligan bara på ÖSA/FMG/Timberjack 280/1840. Man fann det nödvändigt på den maskinen, speciellt i 6-hjuls version, då den var både väldigt tung samt hade stor dragkraft. Man befarade att den kunde utveckla så stora krafter i drivlinan att t ex axelbrott kunde uppstå. Men den hadeinge spärr för den mellanaxel differentialen
Senast redigerad av AKKAMAAN lör 08 mar 2025, 23:15, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

machonisti  
#874155Det finns finns mellanaxeldiff. Du hittar den efter växellådan. Lyft aluminumplåten, löns att kolla ibland har den lilla tuben hoppat ur så att den drar i tomma luften.

Användarvisningsbild

machonisti  
#874156Vad menar du med midjelager. Glappar det upp och ned då du kör kran?
Valmet 828 -90
Kolla genom så får du säkert nåt tips.

Användarvisningsbild

jipe  
#874172Ja jag hittade den lilla kolven under aluminium plåten. Har inte fått den och röra sig än men det hänger väl ihop med kablarna tänker jag. Får kolla och dra lite nya sådana. Tycker det verkar lite märkligt bara att jag får drift i vagnen men inte i traktordelen när jag backa upp i backen. Tycker traktordelen borde vara prioriterad då spärren verkar sitta efter fördelning lådan?? Men men det visar sig väl. Jag får nog kolla kardanaxellagring också verkar det som på ena sidan främst. Jag såg du gjort det på din Machonisti. Jag tror det glappar i svänglagringen också då den "niger" när man lyfter kran och/eller kör med kran främst i sidled. Ska få ut nån o köra lite med kranen så jag får kika lite närmare på den. Så där är lite o fixa med 😁. Tack för svaren.
Mvh Jimmy

AKKAMAAN  
machonisti skrev:Det finns finns mellanaxeldiff.

Jag hade fel. Jag hitade informationen om detta när jag läste det "finstilta" 🙃
Du hittar den efter växellådan. Lyft aluminumplåten, löns att kolla ibland har den lilla tuben hoppat ur så att den drar i tomma luften.

OK, men den måste i så fall sitta inuti eller i anslutning till fördelningsväxellådan. Mellanaxeldifferentialen fungerar då som fördelningsväxal av drivkraften. Hoppas de var förståndiga nog att installera diff spärr på den också....
1741472657_skogsforum_828_vs_678_mellanaxeldifferential.jpg

Annons:
Svenska skogsplantor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).