Skogsmässor

Nästa Elmia Wood 2025 - nu med tvåårsintervall

62 inlägg 26582 visningar 14 följer Svara, dela mm...  
Diskussionen handlar om den kommande Elmia Wood-mässan som hålls 5–7 juni 2025 på Bratteborgs gård. Torbjörn Johnsen informerar om att mässan återgår till udda år och att Elmia Wood framöver ersätter alternerande mässor. Det planeras en ny mässlinga med ökat fokus på maskindemonstrationer, innovationer och ett arboristområde.

Flera användare uttrycker entusiasm och planerar att delta, med önskan att träffas och nätverka, särskilt frekventa forumdeltagare. Diskussionen tar även upp avsaknaden av stora maskintillverkare som Ponsse och John Deere, vilket sänker intresset för vissa deltagare. Jessica80 lyfter fram sitt specialintresse för ungskogsröjning och erbjuder en exkursion kopplad till mässan, men tvekar då Skogsforum inte har en egen monter, vilket skulle underlätta samordning.

Torbjörn föreslår istället en enklare lösning med en tid och plats för visning och diskussion kring röjning, vilket Jessica80 är positiv till. Andra deltagare delar minnen från tidigare mässor och diskuterar praktiska detaljer som resor och boende. Diskussionen präglas av ett gemensamt intresse för skog och skogsmaskiner, med viss besvikelse över utställarlistan men också förväntan inför mässan.

Sammanfattningsvis präglas tråden av planering och förberedelser inför Elmia Wood 2025, med tydligt engagemang från forumdeltagarna och en vilja att delta och utbyta erfarenheter kring skogsbruk och tekniska nyheter. Det finns enighet om att mässan är viktig men viss oro för att avsaknaden av stora märken kan påverka mässupplevelsen. En konkret lösning för en röjningsdemonstration diskuteras som ett alternativ till en formell monter.
AI-betyg:
💬 Debattintensitet: 🔥🔥🔥 3/5
⚖️ Åsiktskonflikt: 🟨 2/5
🎭 Tonalitet: Saklig och vänskaplig med inslag av entusiasm
📌 Diskussionstyp: Erfarenhetsutbyte

Detta är en AI-tjänst från Skogsforum som nu testas. Tjänsten sammanfattar trådar för de som önskar att bilda en snabb övergripande bild. Build: 0.4 Beta (2025-05-08 14:22 | data: 1)
Användarvisningsbild

Nästa Elmia Wood 2025 - nu med tvåårsintervall

Torbjörn Johnsen  
#862583Nästa Elmia Wood-mässa genomförs på Bratteborgs gård 5 - 7 juni 2025. Det innebär att man är tillbaka på udda år med Elmias skogsmässor efter att ha kommit i otakt under pandemin. Elmia meddelar nu också att man överger konceptet med alternerande SkogsElmia och ElmiaWood-mässor och istället kör enbart Elmia Wood i framtiden. Redan nu har datumen satts för Elmia Wood 2027 (20-22 maj) och Elmia Wood 2029 (7-9 juni) och samtliga kommer att genomföras på Bratteborgs gård. Första mässan på Bratteborg gick 2001 så det innebär att det nu snart går att förstagallra de bestånd som skogsmaskinerna avverkade 2001 och 2003.

Inför Elmia Wood 2025 planerar Elmia för en förbättrad mässlinga på ca 3,5 km med ett mer kompakt mässområde och några genvägar för ökad tillgänglighet. Elmia skriver också att det blir ökat fokus på maskindemonstrationer och innovationer samt att mässan får ett helt nytt arboristområde.

– Det är jätteroligt med det ökade intresset från våra utställare och att planeringen inför 2025 är i full gång. Vi fortsätter att rikta oss till besökare inom skogsbranschen som är både professionella, småskaliga och som driver familjeskogsbruk. De kommer garanterat få en imponerande mässupplevelse på plats i skogen, fortsätter Johannes Hansson.

Det saknas några stora maskintillverkare som utställare. Vi hoppas såklart kunna välkomna dessa till kommande mässor.

Läs mer om Elmia Wood 2025 på mässans webbsajt här.

Länk till pressinfo om mässintervall:
https://www.elmia.se/press/#/pressrelea ... 29-3355899

TS
Användarvisningsbild

Re: Nästa Elmia Wood 2025 - nu med tvåårsintervall

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#862638Hög tid att planera in ett besök. 😀

Användarvisningsbild

kärrabol  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#864185Monter för veteran motorsågar bokad och hotellrum i närheten börja bli fullbokade

Joen  
#873055Jag kommer dit.
Vore kul att se flera skogsforum deltagare.
Framför allt. frekventa skribenter.
Ex. Slurfi, Istegård, jensSkoog, Wiliam, vedproducent, anersimyra, janee mfl. (även Alvarsson o Ulf).

Ovan är bara exempel, vore kul att få ansikten på alla som håller liv i forumet.
Jag utgår från att Thorbjörn o Fredrik kommer att närvara.

Har viss förståelse för att de som har långt att åka kanske avstår.
Med hopp om att få träffa er!
Mvh. Joen

Användarvisningsbild

Torbjörn Johnsen  
#873058Vi kommer garanterat dit👍

TS

Joen  
#873063Kul

Användarvisningsbild

Torbjörn Johnsen  
#873087Elmia har satt temat för årets mässa. Fokus på AI och innovation:

På mässan kommer vi att ha ett innovationstorg, föreläsningar och demovisningar med AI-teknik som exemplifierar hur ny teknik kan bidra till att hålla nere kostnader, minska energiförbrukning och effektivisera processer som gallring och skogsplanering.

Ni kan läsa mer här.

TS
Användarvisningsbild

Williamm  
Joen skrev:Jag kommer dit.
Vore kul att se flera skogsforum deltagare.
Framför allt. frekventa skribenter.
Ex. Slurfi, Istegård, jensSkoog, Wiliam, vedproducent, anersimyra, janee mfl. (även Alvarsson o Ulf).

Ovan är bara exempel, vore kul att få ansikten på alla som håller liv i forumet.
Jag utgår från att Thorbjörn o Fredrik kommer att närvara.

Har viss förståelse för att de som har långt att åka kanske avstår.
Med hopp om att få träffa er!
Mvh. Joen

Jag tänker nog försöka komma, men det bror nog lite på hur det går att samåka med kollegor här på ön. Men det är inte omöjligt att åka självt häller.

Användarvisningsbild

jessica80  
1740686054_20240718_131431.jpg
Som gammal skogsjournalist kan jag heller inte hålla mig borta från trendspaningen på Elmia Wood. Men fr a vore det trevligt att träffa liksasinnade skogsnördar inom ramen för Skogsforums verksamhet. Eftersom ungskogsröjning är mitt specialintresse vore det intressant att "tjöta" lite om modern röjningsteknik med kedjeröjsåg och hur man skapar framtidens resilienta blandskogar. Då jag råkar sköta ungskogsröjningen i närheten av Bratteborg kan jag - om det finns något intresse - erbjuda exkursion och demo med teknik- och fr a skötselaspekter runt röjning i större ungskogsbestånd just i närheten av mässområdet. Det är ju sådant som ex.vis Husqvarna själva borde fixa, men de är väl nöjda med klingröjsågen...

Användarvisningsbild

plax  
jessica80 skrev:
Som gammal skogsjournalist kan jag heller inte hålla mig borta från trendspaningen på Elmia Wood. Men fr a vore det trevligt att träffa liksasinnade skogsnördar inom ramen för Skogsforums verksamhet. Eftersom ungskogsröjning är mitt specialintresse vore det intressant att "tjöta" lite om modern röjningsteknik med kedjeröjsåg och hur man skapar framtidens resilienta blandskogar. Då jag råkar sköta ungskogsröjningen i närheten av Bratteborg kan jag - om det finns något intresse - erbjuda exkursion och demo med teknik- och fr a skötselaspekter runt röjning i större ungskogsbestånd just i närheten av mässområdet. Det är ju sådant som ex.vis Husqvarna själva borde fixa, men de är väl nöjda med klingröjsågen...

Nu blev jag väldigt sugen på att komma ut på en resa i början på juni 🤩
Kanske det blir att samla ihop ett gäng från Österbotten 🤔

Användarvisningsbild

Torbjörn Johnsen  
#873207Svarade på Jessica80s fråga i en annan tråd: Torbjörn Johnsen - röjsågskurs

Vi är på👍

TS
Användarvisningsbild

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
jessica80 skrev:

Jag är glad i klingsågen. Men kan man öka användningen av kedjeröjaren så är det ju bra. Har ju en massa andraröjning på ingång.😀

lfq  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#874112Glömmer aldrig Elmia 9 juni 2017. Då med Tåndemåla, Robert Berg med SFO-stubben, Erre med svärfar, Totte, Ananders, Kse m.fl. Minns inte alla namn och jag har kvar t-shirten från Kse. Hoppas träffa några av dessa under årets Elmia.

Joen  
#874115Kul.
Hoppas att vi övriga kan göra Elmia lyckad.
Även om inte alla från 2017 kommer.

🤣 Jokke

Användarvisningsbild
plax  
#876915Det ser ut som att det ordnar sig med resa till Elmia från Österbotten 🥳
En bussresa kommer att ordnas med avfärd från Österbotten på torsdag och hemma igen på söndag.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).