Skogsmaskiner (stora skogsmaskiner)

Vilken är den bästa griptillverkaren?

7 inlägg 3642 visningar 3 följer Svara, dela mm...  

Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.

Skapa gratiskontoLogga in
Olofsfors
Användarvisningsbild

Vilken är den bästa griptillverkaren?

Skogskillen  
#874012Hej forumet!

jag är ny inom skogsmaskiner och skulle vilja ha er input på vilka som gör de bästa griparna!

Svara gärna med en lista över de topp 3 bästa tillverkarna samt om det finns någon tillverkare ni absolut undviker?

//Skogskillen

TS
Skogsband från Olofsfors

Re: Vilken är den bästa griptillverkaren?

AKKAMAAN  
Skogskillen skrev:Hej forumet!

jag är ny inom skogsmaskiner och skulle vilja ha er input på vilka som gör de bästa griparna!

Svara gärna med en lista över de topp 3 bästa tillverkarna samt om det finns någon tillverkare ni absolut undviker?

//Skogskillen

Det beror vl lite på hur gripen ska användas samt på vilken typ av kran. Det finns ju allt från skogsvagnar till de största skotarna och sedan timmerbilskranar.
En grip ska ju vara "hållbar" och servicevänlig vilket innebär att den bör vara demonterbar så att skadade och/eller utslitna delar kan renoveras eller bytas ut.
En grip på en skotare/sogsvagn ska ska enkelt kunna hantera enskilda bitar, och effektivt kunna "rulla in" bitar stockar i gripen.
Idag tillverkas det bara dugliga gripar.
Titta på dagens tillverkare av både rena skogskranar samt tillverkare av skogsmaskiner/skotare och vilka gripar de hänger på. Tillverkarna är lyhörde för kundernas önskemål och kommer då ofta att hänga på de populäraste griparna.
Här är tre stycken vanligt förekommande (inbördes orankade)
Cranab LÄNK
Hultdins LÄNK
HSP LÄNK

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#874072HSP gripen är populär. Dalagripen är sämst om den inte förbättrats på sistone.

Tralsmo  
#874074Hsp gripen är som sagt populär.
Ja gillar den inte.

Har haft en huldins snegrip. Just de snea gillade jag (lätt att skota ris) hållbarheten va inte bra.

Cranab är mitt val. Hållbar å enkel samt hyfsat lätt.

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#874075Snegripen ansågs som en revolution när den kom. Sen försvann den.

Tralsmo  
Skogsola skrev:Snegripen ansågs som en revolution när den kom. Sen försvann den.

Jo ja vet.

Ja har fortfarande inte begripit va som gjorde att just de snea inte blev en revolution.

För min del va de så här:
Den såg så robust ut att man trodde att den skulle hålla i evighet.
På min upptäckte ja några sprickor efter ett par tusen timmar. Tänkte att de va nog inte så allvarligt så de svetsar ja när ja hinner. Jo tack,, chiten kapsejsade tvärt rätt va de va sen blev den liggandes bakom lagårn
Fördelen me snett är att den dels är godkänd å mycket bra å skota ris med. Om virket ligger i lutning är den ochså bra å man får med betydligt mindre bråte.
Nackdelen är att den är väldigt tung å håller dåligt.

Användarvisningsbild

JAAG  
#894552Hultdins A-grip, eller "snegripen" som ni säger går köpa än.

Av logiska skäl ställer konstruktionen specifika krav på svetsningen av knivarna, svetsprocessen har utvecklats kontinuerligt sedan den lanserades och griparna är märkbart stadigare nu än i början. Lika mycket stenbrytning som en S-grip, (förstärkt "vanlig" grip), kommer den däremot aldrig tåla.

När det gäller popularitet så är det ungefär som när det gäller bilar, vissa gilla en sort och andra en annan. Ingen av de tre svensktillverkade griparna är dåliga, (nej Dalagripen är inte svensktillverkad).

HSP är rejält duktiga på att höras och synas, inget snack om det, flest gripar per år gör Hultdins.

Besvara 
  • Sida 1 av 1
Annons:
Svenska skogsplantor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).