tor 06 mar 2025, 08:47#873881Hej på er alla. Jag har precis gjort mig av med min patu lf40 som jag hade monterad på en 10 tons mohedavagn med 2.60tl kran. Nu är jag ute efter ett kranhängt alternativ att hänga i kranspetsen. Jag har också en grävlastare jag vill använda som bärare där markförhållanderna tillåter det. Jag är bra sugen på bjm 350 med "nya" styrsystemet. Även tittat på jobo st 50, arbro 350, Naarva s23c, tapio 350. Men blir inte klok på vad jag ska sikta in mig på för aggregat. Är ute efter ett begagnat exemplar i 1a hand. Mycket tacksam för argument för och emot vad gäller olika tillverkare. Mvh Emil
Gallring
Vilken tillverkare av kranhängda stegmatare föredrar ni?
✍️ Sammanfattning av tråd
Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.
Skapa gratiskontoLogga in TS

tor 06 mar 2025, 11:35#873897Ska du köra den med grävlastare så finns väl kapacitet att köra rullmatat? Bättre alla dagar i veckan! Måttligt högre investering, men våldsamt bättre kapacitet, och du slipper känna varje slag med stegmataren i grävlastaren. Vill du ha den på griplastaren ibland finns det ju pumpar att köpa. Att köra med vagnsmonterad kran är vad jag läst på forumet inte särskilt smidigt, eftersom vagnen hela tiden är i vägen.
Har inte kört något av dem själv, men har sonderat terrängen inför eventuell egen investering. Det finns en tillverkare av dem du nämnt som hela tiden snackar strunt om alla andra tillverkare. Sådana bör man nog akta sig för. Ett annat står inför generationsskifte som kan göra det osäkert med eftermarknaden tills man vet hur företagets framtid blir.
Har inte kört något av dem själv, men har sonderat terrängen inför eventuell egen investering. Det finns en tillverkare av dem du nämnt som hela tiden snackar strunt om alla andra tillverkare. Sådana bör man nog akta sig för. Ett annat står inför generationsskifte som kan göra det osäkert med eftermarknaden tills man vet hur företagets framtid blir.
tor 06 mar 2025, 11:54#873902Tackar för åsikterna. Jag tänker att jag vill köra med grävlastaren i mest möjliga mån, och ja där finns det oljeflöde så det räcker till det mesta. Ett rullmatat agg typ nisula 325 hade varit fina fisken. Men då är det ju datorer och skit som behövs utöver agget. Känns som det blir i dyraste laget för hur mycket jag kommer använda grejorna. Jag har pump på kraftuttaget till huggarvagnen. Tänkte att det skulle gå lätt och snabbt att flytta aggregatet mellan basmaskinerna med tanke på olika användningsområden. Men grävlastarn med dubbelkommando blir ju helt klart trevligast att köra med
TS
tor 06 mar 2025, 12:31#873906Beror ju på hur mycket du ska hugga.
Ska du få någon kapacitet på stegmataren bör du väl i alla fall ha någon form av dator så du åtminstone kan göra förval? Det finns enkla datorer som ger rullmatat hyfsad kapacitet utan att kosta skjortan. Tänker du köpa nisula via lantmännen förstår jag att du tvekar, men det finns gott om säljare i Finland som talar flytande svenska, och säljer aggregat för helt andra priser. Går att få rullmatat med enkel dator för under 400 på andra sidan. Du får väl knappast en stegmatare för under 250 skulle jag tro? Den mellanskillnaden tjänar du igen rätt snabbt.
Ska du få någon kapacitet på stegmataren bör du väl i alla fall ha någon form av dator så du åtminstone kan göra förval? Det finns enkla datorer som ger rullmatat hyfsad kapacitet utan att kosta skjortan. Tänker du köpa nisula via lantmännen förstår jag att du tvekar, men det finns gott om säljare i Finland som talar flytande svenska, och säljer aggregat för helt andra priser. Går att få rullmatat med enkel dator för under 400 på andra sidan. Du får väl knappast en stegmatare för under 250 skulle jag tro? Den mellanskillnaden tjänar du igen rätt snabbt.
tor 06 mar 2025, 17:37#873941Jag tänker nog fortsätta att gallra och köra runt i bestånden när det finns ett bra snölager att åka på. Då hinner jag få till runt 100 timmar gallring per år realistiskt räknat. Så det känns inte som att jag vill lägga hur mycket slantar som helst på ett pangnytt rullmatat aggregat när jag inte testat på kranhängt än. 400 där tänker jag att gränsen går till att byta upp sig till en begagnad rottne 2004 eller h8. Sågar en del timmer själv också för lite försäljning och egen vidareförädling (på fritiden)så det känns som att det är viktigt att stegmataren klarar av lite grövre träd. Då går kanske Naarvan bort, men på något sätt känns den driftsäker och pålitlig iom att den verkar populär. Jag känner starkast för en bjm 350 men oroar mig för eventuellt datakrångel pga att det företaget är så litet och vad som helst kan ju hända, något nytt Aggregat tror jag inte jag köper till att börja med. Jag har ca 15ha att successivt bedriva 1 gallring i de närmaste 8 åren sen är det plockhuggning jag vill använda stegmataren till. Egen vedförsäljng till viss del men det mesta blir väl massaJag tycker jag läst det mesta ang kranhängda stegmatare här på forumet, men inte några jämförelser mellan dom. Jobos kombi verkar helt klart häftig. Men jag är inte i första hand ute efter att brosslingen ska gå skitfort, det är nog det att det bara "flyter på" som gör det effekten. Det är driftsäkerheten som jag känner är nummer 1. Uppskattar svaren bond. Vilken tillverkare kallar sig för överlägsen dom andra?
TS
Re: Vilken tillverkare av kranhängda stegmatare föredrar ni?
tor 06 mar 2025, 18:47#873953Har haft Arbro 350 sen -99 och köpte mitt andra beg 2013/14 nångång. De finns med minst 3 olika styrsystem men skulle påstå att den enklaste ,Arbromat, är smidigast om du vill köra löv med.
Lättare att backa trädet o öppna lite på kvistknivar.
8 förval på längden o diametermätning.
Den jag har nu har mellanvarianten Arbromit, med automatisk frammatning efter val av längd o är kanon i en grangallring som lite stökigare om man kör fast i grova grenar.
Båda dyker upp på blocket o auktonssiter ibland men kolla så de är mäthjul för längdmätningen o inte bara givare som räknar hål i balken= biten blir för kort om matningen slirar.
Arbron har hjälpt mej genom alla stormar före o efter Gudrun o Per o den fungerar verkligen o har inte kört någon annan så jag vet inte om de är bättre eller sämre.
Finns svensk återförsäljare men är nog enl en kompis betydligt billigare i hemlandet
Lättare att backa trädet o öppna lite på kvistknivar.
8 förval på längden o diametermätning.
Den jag har nu har mellanvarianten Arbromit, med automatisk frammatning efter val av längd o är kanon i en grangallring som lite stökigare om man kör fast i grova grenar.
Båda dyker upp på blocket o auktonssiter ibland men kolla så de är mäthjul för längdmätningen o inte bara givare som räknar hål i balken= biten blir för kort om matningen slirar.
Arbron har hjälpt mej genom alla stormar före o efter Gudrun o Per o den fungerar verkligen o har inte kört någon annan så jag vet inte om de är bättre eller sämre.
Finns svensk återförsäljare men är nog enl en kompis betydligt billigare i hemlandet
Valtra 6550, jake monterad Moheda M65, Arbro 350M, Moheda 121 4wd
tor 06 mar 2025, 19:39#873958Tack för svar gnisten 83. Vad hänger ditt aggregat i gnisten? Fyll gärna på ni andra också också med erfarenheter av era eller andras utrustning. Tycker ni proppstyrt är att föredra mot on/off ventilerna? Och framförallt det jag oroar mig över är om styrningen packar ihop. Men då borde väl en styrning av annat fabrikat fungera med ett annat märke också. Jag tänkte hypotetiskt ifall man köpte en bjm och dom lägger ner, så är den ju med samma funktioner som de flesta andra enheterna.
TS
tor 06 mar 2025, 19:58#873961Nu hänger de i en Moheda M65 i ett Jake fäste, tidigare har de hängt i Fmv 360 o Fmv 390 i takmontage.
Först på en BM650 sedan Valmet 805 o sen -13 på en Valtra 6550.
Kan väl även lägga till att om de ska fungera är en fullt körbar traktor i bakvänt läge nästan nödvändigt även om ja inte hade de under många år.
Under alla år jag har haft Arbro så har datorn aldrig varit nåt problem även i min första Arbro fungerar den än hos en kompis, däremot har några styck kablar till aggr har bytts samt några givare
Om jag inte missminner så är de Siemens logo de har i bjm så de är inget isf inget egensnickrad hårdvara sen om programvaran är låst eller de går plocka med rätt programvara i datorn vet jag ej
Först på en BM650 sedan Valmet 805 o sen -13 på en Valtra 6550.
Kan väl även lägga till att om de ska fungera är en fullt körbar traktor i bakvänt läge nästan nödvändigt även om ja inte hade de under många år.
Under alla år jag har haft Arbro så har datorn aldrig varit nåt problem även i min första Arbro fungerar den än hos en kompis, däremot har några styck kablar till aggr har bytts samt några givare
Om jag inte missminner så är de Siemens logo de har i bjm så de är inget isf inget egensnickrad hårdvara sen om programvaran är låst eller de går plocka med rätt programvara i datorn vet jag ej
tor 06 mar 2025, 20:11#873962Ja det går säkert att lösa om datorn skulle ge upp om leverantören har packat ihop. Inget dåligt gallringsfordon du har🤟.
TS
tor 06 mar 2025, 20:34#873965Finns en lång tråd här på forumet när den byggdes upp o om 😉
fre 07 mar 2025, 10:08#874028
En kompis har sin ute på blocket till försäljning och tror inte att han har varit odelat positiv.
Valmet665. skrev:Ingen här ned erfarenhet kring jobos kombimodell?
En kompis har sin ute på blocket till försäljning och tror inte att han har varit odelat positiv.
"For a successful technology, reality must take precedence over public relations, for Nature cannot be fooled"
- Richard Feynman
- Richard Feynman
fre 07 mar 2025, 14:48#874058Svampbob din bekant håller inte till i Umeå trakten? 🙃. Hur som helst, det gick snabbt i vändningarna och jag har betalat handpenning på ett jobo st75 kombi. Jag känner att det kommer passa mina behov som handen i handsken. Sen hur det blir får framtiden utvisa. 🫣 🤠
TS
fre 07 mar 2025, 14:56#874059
Ja det är nog så att det är Johan som du har gjort affär med.
Jag pratade med honom för ett par veckor sedan och då var han inne på en äldre 901 men jag vet inte om han slutförde den affären.
Valmet665. skrev:Svampbob din bekant håller inte till i Umeå trakten? 🙃. Hur som helst, det gick snabbt i vändningarna och jag har betalat handpenning på ett jobo st75 kombi. Jag känner att det kommer passa mina behov som handen i handsken. Sen hur det blir får framtiden utvisa. 🫣 🤠
Ja det är nog så att det är Johan som du har gjort affär med.
Jag pratade med honom för ett par veckor sedan och då var han inne på en äldre 901 men jag vet inte om han slutförde den affären.
"For a successful technology, reality must take precedence over public relations, for Nature cannot be fooled"
- Richard Feynman
- Richard Feynman

Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).