Arbetskläder för skogen

Trött på att bli genomblöt upptill!

18 inlägg 12907 visningar 7 följer Svara, dela mm...  

Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.

Skapa gratiskontoLogga in
Användarvisningsbild

Trött på att bli genomblöt upptill!

Stihl_241  
#873500Har en jacka modell Stihl FineTex (goretex?) från runt 2004...alltså väldigt gammal.
Och om jag så bara har en t-shirt eller underställströjan på....så blir jag totalt genomblöt/svettig. Känns som att jag borde köpa något nytt upptill, då min jacka inte andas ett skvatt. Men vad bör man satsa på?
Är lite Stihl-frälst och hittade denna: https://www.stihl.se/sv/ap/jacka-function-core-199361
Är det en vettig jacka?

TS
Användarvisningsbild

Re: Trött på att bli genomblöt upptill!

Bax  
#873516Har ingen kommentar om jackan, men kan ge ett tips om att prova med en nätbrynja underst, den ventilerar bort svett upp genom nacke/hals och håller den blöta T-shirten/underställströjan borta från kroppen.

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#873517Några snabba svar.
Hugg aldrig i bomullsplagg, satsa på helsyntetiska underställströjor i hög kvalitet.
Finetex är ett membranplagg som är hel ok när det regnar men vid bättre väder så gäller enlagers huggarblusar med ventilation i överdelen av ryggen och under armarna.
Stihl har fina produkter men när det gäller just blusar/jackor så är det ett handikapp att de inte uppfyller klassning för EN ISO 20471. Inte för att det är ett oöverstigligt problem men ska man nu köpa nytt så skulle jag föredra något som inte behöver kompletteras med reflexväst.

Användarvisningsbild

Stihl_241  
#873541Smart tips om nätbrynja, eller kasslerskjorta som en del säger 👍

TS
Användarvisningsbild

Stihl_241  
busholle skrev:Några snabba svar.
Hugg aldrig i bomullsplagg, satsa på helsyntetiska underställströjor i hög kvalitet.
Finetex är ett membranplagg som är hel ok när det regnar men vid bättre väder så gäller enlagers huggarblusar med ventilation i överdelen av ryggen och under armarna.
Stihl har fina produkter men när det gäller just blusar/jackor så är det ett handikapp att de inte uppfyller klassning för EN ISO 20471. Inte för att det är ett oöverstigligt problem men ska man nu köpa nytt så skulle jag föredra något som inte behöver kompletteras med reflexväst.

Tack för svar 👍 Jag kör med "bambu" underställ....och underkroppen håller sig torr.
Okej! Jag hugger mestadels själv, så klassning är inget måste. (Men har reflexväst givetvis).
Skall ha helsyntet i åtanke 👍

TS

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Stihl_241 skrev:
busholle skrev:Några snabba svar.

Tack för svar 👍 Jag kör med "bambu" underställ....och underkroppen håller sig torr.
Okej! Jag hugger mestadels själv, så klassning är inget måste. (Men har reflexväst givetvis).
Skall ha helsyntet i åtanke 👍

Nä klassning är inget måste mer än att kravet är varsel på överkroppen vid motorsågsarbete.
Min tanke är mer att om man ska åka på motorsågskurs eller hugga åt någon granne så är det skönt att ha kläder som är godkända från start.

Axl  
#873830Kläder efter väder! Köp 2 st jackor. En enklare/tunnare att ha när det är torrt ute och någon av de dyrare att ha när det är blött.

Användarvisningsbild

svampbob  
#873832Det finns ingen som 100 hjälper mot att bli svettig när man arbetar hårt.

På den tiden jag högg mycket och hårt och även testade lite kläder åt hva så hade jag en naiv tro på om jag bara hade det rätt på mig så skulle jag kunna rusa runt i skogen utan att bli genomblöt. Tillsist var det någon som talade mig tillrätta 😀

När jag gjorde min jägar utbildning så fick vi lära oss att klä av och när vi marscherade och förstärka kläderna direkt när vi stannade.

Så hugg så lite klädd som möjligt och en Jacka på direkt när du stannar sågen.

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#873849Ikkje noko anna som hjelpe, eit tips vanlig regnjakka når det regnar og ull innanfor.

r93  
#873873Jag har med mig flera T-shirts och byter, har testat alla möjliga dyra underställ, men inget slår några helt vanliga rena torra T-shirts.

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#873874Me har iverfall forskjellig smak og behag og hadde vore kjedeleg ellers, hender eg og går med tynne langarma trøyer om sommaren av polyester, eller er helst det eg går med då. Dei tørker omtrent på 5 minutt men om vinteren er det helst ull/ullblanding for meg då.

jannee  
#873877Helly Hansen har bra grejor, ventilerar bra men svetten blir man aldrig kvitt, bara till att acceptera.

Användarvisningsbild

Otik  
#873893När man var ung och vältränad blev man inte särskilt svett vid skogsarbete, men numera kan man tro att det ösregnat. Har Husqvarna extrem och bara tunt underställ under jackan men blir sjöblöt ändå. Vid paus tar jag på mig en tjock jacka och dricker mycket vatten. Så det är som någon skrev att man får ta på sig som man fick lära sig i lumpen. Tunt vid förflyttning och tjockt vid stillastående.

Mikael A  
#880366Man ska klä sig så att man fryser lite lagom innan man börjar jobba så blir det behagligt när man fått upp värmen. Tjocka tröjor och jackor är det värsta man kan ha på sig. Kör med tunna lager och ta av ett när det blir för varmt.

Användarvisningsbild

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#894854Underställ och fleeceskjorta, jacka utanpå.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).