Skogsnyheter

2025 – året då kolkrediter blir verklighet?

75 inlägg 34551 visningar 16 följer Svara, dela mm...  
Användarvisningsbild

Re: 2025 – året då kolkrediter blir verklighet?

laguma  
#873309Eller har kaoset utlösts pga den beslutade omställningen.
Det finns många förlorare, och de har sen 15 år investerat ansenliga summor i att få människor att flytta fokus från det som är viktigt till det vi ser i dag.
Det ser vi exempel på var och varannan dag även på detta forum.
Men ”Det blir bra TV”.

Användarvisningsbild

Lindveden  
#873324Dom större oljebolagen har ju dessutom tillkännagivit att dom kommer mer eller mindre skrota sina investeringar på det förnybara o rikta in sig på att producera mer fossilt igen

https://www.realtid.se/marknader/bp-str ... imistiska/

Så va får det för konsekvenser för skogen tro? Kommer politiker o svampmuppar kräva att ytterligare skog ska avsättas i tron på att skogen löser hela problematiken me kolinlagring oavsett hur mycke olja o dyl det pumpas upp?

Användarvisningsbild

laguma  
#873325Nu ser vi fram emot länkstormen från nördarna som driver sajten. Det blir i regel resultatet när nervositeten tar över.
Men det är föga förvånande, de har redan nått sina mål.
Senast redigerad av laguma fre 28 feb 2025, 22:59, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Vedproducent  
#873326Man blir lite fundersam redan inledningsvis. I samarbete med virkesbörsen och så ska det betalas efter 3-5 år. Är det någon som vågar någon affär med dom utan att få betalt med en gång? Har nog aldrig sett sånna förluster av ett företag år efter år.

Användarvisningsbild

laguma  
#873329Har du hört talas om ”pyramidspel” nån gång? 🌲

Användarvisningsbild

parhal  
#873330Var står det att det betalas ut efter flera år?

Användarvisningsbild

Vedproducent  
parhal skrev:Var står det att det betalas ut efter flera år?

Jag läste r93s inlägg. Saxat från deras sida ska det vara.

r93  
parhal skrev:Var står det att det betalas ut efter flera år?

https://www.arbonics.com/sv/kolrik-skog

Skrolla ner till där det står ”tjäna upp till 172’000 kronor per ha”

Eu stödens åtagande är på fem år, men där får man pengar från år ett, har man däremot inte levererat vad som står skrivet får man betala tillbaka efter fem år.

Här kan man få pengar efter 3-5 år ?

Så frågan är om man bara får betalt för det som beståndet växer med & om det ska mätas första åren?

Jag tror jag läste att det är helt kostnadsfritt att hoppa av när man vill?

Då riskerar man ju egentligen ingenting?
Jag har själv skog som är i ålder men som jag inte planerat att hugga de närmsta 10 åren.

Elmhult  
laguma skrev:Har du hört talas om ”pyramidspel” nån gång? 🌲

Har du hört talas om gnällspikar som ogillar allt nytt? Hade det varit nittonhundratalets början hade det stått folk och gnällt över motorsågarnas intåg.

"Bättre med yxa. Det kommer aldrig och gå, om tio år står dom där med värdelösa motorsågar och yxorna har rostat bort. Vad gör vi då? Nä, håll inte på med sånt elände."

Användarvisningsbild

laguma  
Elmhult skrev:

Har du hört talas om gnällspikar som ogillar allt nytt? Hade det varit nittonhundratalets början hade det stått folk och gnällt över motorsågarnas intåg.

"Bättre med yxa. Det kommer aldrig och gå, om tio år står dom där med värdelösa motorsågar och yxorna har rostat bort. Vad gör vi då? Nä, håll inte på med sånt elände."

Hej ! Elmhult
Kan förstå din kommentar, eftersom jag kanske inte har rosat denna tråd med "vågen" direkt.
Var medveten om att det skulle kunna uppfattas på det sätt du gör, vilket på sätt och vis hedrar dig.
Nu blir det närmast komik, eftersom jag har en bakgrund som innovatör, och sedermera drivande i teknikutveckling inom mitt område.
Jag kan lova dig, att ingen som jag har haft med att göra de senaste 30 åren skulle instämma i det du skriver.
Har sen länge sett dina kommentar i detta forum och uppfattat dig som en ganska resonlig person som jag i regel håller med.
Detta ska du veta är en komplimang när det kommer från en Västerbottning.

Men i sak. Om jag hade en seriöst genomförd konsekvensanalys om vilka effekter detta trams kommer att ha för vad gäller klimatrelaterade utsläpp på global basis, och att den visade på att detta vore en framkomlig väg för att stabilisera CO2-halterna i vår atmosfär så skulle jag vara den första att ställa mig på den drivande sidan.

Nu är inte så fallet, utan jag vidhåller bristerna i, hur detta framförs som ett sätt att bekämpa klimatförändringen.
Måhända är jag yrkesskadad, eftersom jag spenderat väldigt mycket tid i Asien, Mellanöstern och Europa samt Nordamerika, och har blivit lite "scheptisk" så att säga.

Men du är välkommen att bidra med din analys i frågan. Annars ha ne.

Elmhult  
#873380Jag skiter i världen om man får uttrycka sig så. Jag bryr mig om min plånbok. Vill någon ge mig pengar för ingenting så tar jag emot dom. Och i slutändan tror jag att om vi skogsägare får göra som vi vill blir det fan så mycket bättre än om politiker får avgöra. Eller tror och tror. Det är ju så. Skog växer långsammare än mandatperioder.

Användarvisningsbild

laguma  
#873384Tack för ditt svar.
Men där skiljer vi oss åt. Jag skiter inte i Världen eftersom jag är fullständigt medveten att jag vare sig jag vill eller inte, är en del av den.
Men ni Smålänningar är i detta sammanhang förutsägbara på det sätt , finns pengar så går ni dit. Vilka konsekvenser det medför skiter ni i.
Nu lät jag säkert hård, men jag tror ändå att om vi delade koja- Så skulle vi skulle vi säkert komma överens.
Men grundläggande är huruvida vi står inför vetenskapen.
Men i övrigt håller jag med.
Att skog växer långsammare än dessa nycker är en trygghet som jag fullständigt håller med om. En sorts tröst när skiten når fläkten så att säga.
Vi delar nog mer än du tror.

Elmhult  
#873386Som jag skrev så blir det bra om vi får bestämma. Dåligt om politikerna får bestämma.

Användarvisningsbild

laguma  
Elmhult skrev:Som jag skrev så blir det bra om vi får bestämma. Dåligt om politikerna får bestämma.

Där är vi återigen helt eniga.
Men precisera gärna vad som du tycker skulle bli bättre med din metod.
Mitt synsätt är i detta fall att det omöjligt kan bli sämre.
Vilket är en jävligt krass syn. Det är jag plågsamt medveten om.

MAW  
Elmhult skrev:

Det fanns många som hade exakt den inställningen. Min exfrus farfar berättade en gång för mig hur han i sin ungdom blev utmanad i kvistning av en gammal skogshuggare med yxa. De tog varsin ungefär lika stor gran som låg ner och började kvista, exfruns farfar med motorsåg och den gamle skogshuggaren med yxa. Ni kan ju gissa vem som blev klar först.. 😊

Vad gäller kolkrediter tycker jag det är jättebra om vi får möjlighet att sälja tjänsten att lagra koldioxid. Förstår verkligen inte alla invändningar och misstänksamheten här. Den påminner om de gamles misstänksamhet mot motorsågarna 😊
Senast redigerad av MAW sön 02 mar 2025, 18:17, redigerad totalt 1 gång.

Annons:
Arevo
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).