Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Råd angående köp av skogs fordon

53 inlägg 26094 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Råd angående köp av skogs fordon

Schröder  
#87247 Hejsan!
Sitter här just nu och kliar mig i huvudet. Vet inte alls hur jag skall göra.

Kör hem ca 40-60 kubik med ved varje år oftast vår eller höst. Terrängen är inte speciellt krävande dock lite blött på vissa ställen men ej blockigt etc... Hittills har jag alltid handlastat trädena vid skogskanten på min traktorvagn med all den möda det innebär. Kroppen har sagt stopp några gånger men inte jag 😈 Letar nu efter ett bättre och smidigare altenativ..... Vill både spara tid och min rygg :grin:

Traktorn jag har nu är en MF 135 som vi haft på gården sedan ny på 70-talet. Den har ingen servo eller 4wd dock diff och en frontlastare. Används oftast till snöskottning och ved körning. Kan nog bli rätt jobbig att brotta runt i skogen med en huggarvagn bakpå misstänker jag.

Köpet skall vara ekonomiskt riktigt pga att jag "bara" kommer köra hem ved.

Mina funderingar
Har tittat på fyrhjuling och vagn men tycker det verkar bli många vändor mellan skog och gård med en sådan pga att de inte lastar så mycket åt gången, eller har jag fel :?: Annars ett smidigt alternativ!

Har tänkt testa med en 5-6tons vagn med kran bakom min 135á, blir det hemskt jobbigt får jag väl köpa en 4wd traktor då..... :?: Nån som testat detta innan :?: Kör ni med orginal hydrauliken :?:

Dykte nyss upp en skapligt fin BM sm460 "lillnalle" till salu för 80 000:-, kanske aningen överkurs för mig eller :?:

Skall jag direkt satsa på en 4wd traktor med en skogsvagn :?:


Hur och vad hade ni gjort :?:


MVH Schröder



   TS
Användarvisningsbild

Re: Råd angående köp av skogs fordon

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#87250 Skaffa rejäla broddkedjor och häng av frontlastaren så kommer du förvånansvärt långt i skogen.
Körde så med pappas Ford 4100 2wd, kranen via original hydrauliken, funkade jättefint till lägsta kostnad.

Avatar Fallback

Re: Råd angående köp av skogs fordon

john  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#87255 om det inte er langt etter bilveg så kan du jo kjøpe halvband m hydrualisk stramming och lyft til din mf.
vi hadde volvo 430 m slik utrustning på min skogskole och alla var sams om at den gikk bra & det var kul.
anars er det vel inte fel med en liten 4wd traktor har ju sine fordeler i andre sammenheng å
billigast er det vel å hyra nån til å gjøre det,men inte så kult

Avatar Fallback

Re: Råd angående köp av skogs fordon

Schröder  
#87261 Tackar för svaren!

Helst av allt skulle jag vilja ha kvar 135an helt klart. Kanon bra traktor som är både stark och smidig, dessutom har den inte många timmar på nacken. Känns som att det är det billigaste alternativet och lastar deffenitivt mer än en fyrhjuling. Nackdelen är som sagt avsaknaden av styrservo och kan ibland vara lätt att köra fast med, men planerar man körning så går det oftast vägen 😈 Har just nu piggkjedjor pga snöröjning men har även ring kedjor liggandes, kanske är att föredra i skogen :?:

De vagnar jag funderat på är Farma 6 tons vagn , Wiemer 5 tons vagn eller Kellfri sv60 6tons vagn. Givetvis med kran. I nuläget lutar det mest åt en Wiemer pga att kranen även går sätta i trepunkten/köra vagn utan kran.
Vad tror ni :?:

Har räknat lite på flödena på orginal hydrauliken och det verkar som det skulle funka, dock måste jag nog montera en extra oljetank för oljan på returen till växellådan, oljan räcker nog inte till vid kran körning annars. Går max fylla till ca 12-15L i nuläget.....
Hur har ni med Mf 135 löst detta eller räcker olje volymen :?:
Har ju sett 135or med huggarvagn och kran så det borde ju gå på nåt vis....

MVH Schröder
Senast redigerad av Schröder ons 31 mar 2010, 09:13, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Råd angående köp av skogs fordon

swe#kipp  
#87267 Är inte nån traktor expert men du pratar en del om servo och det finns en del enkla servo kit att sätta på dom äldre traktorerna som t.ex BM 430 MF135 kanske kan vara nått att titta på om du är orolig över brottning i skogen !?

Användarvisningsbild

Re: Råd angående köp av skogs fordon

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#87268 Det är ju billigast att testa med befintlig traktor först, sen köper du en 4wd med extra allt när du har möjlighet.
Prova kör med originalreturtank, inte går det väl så mkt olja i en liten kran?
Håller med om servokit, kan vara värt och du får tibax pengarna när du säljer.

Avatar Fallback

Re: Råd angående köp av skogs fordon

Schröder  
#87272 Den tanken har jag också haft, blir nog att man får testa med lilltraktorn först.
Går det inte så får man väl ta och inhandla typ en valmet 305 eller dylikt.
Dumt att köpa nytt innan man ens testat, vagnen skall jag ju ändå ha....går ju att kroka den bakom en valmet också :wink:
Skall nog ta och skickat ett mail på en såndär 5 tons weimer vagn, får se vad dom går på utan moms..... :mrgreen:

Har vart och kollat anonser på dessa servo satser på b.la blocket idag, kanske inte en sån dum ide att satsa på det.
Har även vart och tittat på vad folk skall ha för sina Mf 135 med frontlastare, kan dom verkligen stå mellan 35000-50000:- ?
Märkligt vilka höga priser för en gammel traktor. Fina sådana men ändå..... Bara en tanke.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Råd angående köp av skogs fordon

Vesslan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#87273 Tjena!

Håller helt klart med Slurfi om att du ska testa med din befintliga traktor först!
Har själv en BM 430 som ungefär är likvärdig i storlek!

Köpte i vintras en Farma 9 tons kärra med 6m kran. Den kan tyckas lite stor för traktorn men det är
traktorbyte på G om något år. Det går förvånansvärt bra i skogen måste jag säga. I höstas när det kom lite puder så blev det för halkigt så jag köpte kedjor till den (traktorn alltså :roll:) ! Gissa om det blev skillnad!!! Givetvis kan man köra fast ändå men det blir mindre jobbigt att lasta av halva lasset med kranen och köra 2 ggr. istället.

Tror precis som Slurfi att du inte behöver oroa dig för hydraulvolymen utan det är bara att dra en öppen retur till tanken! De små kranarna har inte så mycket olja!

Tror inte att du behöver servo till din traktor när du kör i skogen! En lagom avvägd kärra gör ju att det går styra lätt (även om man ibland får köra med styrbromsarna). Köra med frontlastaren däremot är ett riktigt skitgöra! Farsan har en 135:a och den har jag använt mycket. Det ger starka armar.......

Funderade mycket innan jag köpte min kärra (mycket pengar) men så pratade jag med en kompis som träffat en ryggskadad kille. Han skulle ledigt betala en halvmiljon för att bli frisk!! Då kan ju pengarna för en huggarkärra ses som motiverade även om man aldrig kan räkna hem den ekonomiskt! Riskerna minskar ju ofantligt om man går från vajerkran till en sådan.

Har själv haft lite incidenter med vajerkranen (någon gång när frugan var med) vilket påskyndade beslutet om huggarkärra med kran och fjärrstyrd vinsch (men traktorn dröjer tills köket är renoverat :wink: )

Är själv efter ett par mån mycket nöjd med min farma MEN det lönar sig att kolla runt. Jag köpte hos en mindre (auktoriserad) handlare och det gjorde 10 000kr på priset!

Cheers

Avatar Fallback

Re: Råd angående köp av skogs fordon

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#87275 Risken om man köper en så liten kärra, är enl min åsikt att den dan man byter traktor så får man byta kärran åxå, för en 6tons kärra är väldigt liten, å det räcker ju med att köpa en 4 wd trakor så är ju vagnen för liten... men vet man att man ska ha grejjerna kvar ett tag så äre väl bara att slå till... men jag skulle leta en beggad vagn iaf, å hellre byta traktorn så småningom.... Men å andra sidan så vet ja inte va en sån "liten" kärra kostar dom kanske inte kostar mer än en bättre beggad...

Avatar Fallback

Re: Råd angående köp av skogs fordon

axwell  
#87277
Schröder skrev:Har även vart och tittat på vad folk skall ha för sina Mf 135 med frontlastare, kan dom verkligen stå mellan 35000-50000:- ?
Märkligt vilka höga priser för en gammel traktor. Fina sådana men ändå..... Bara en tanke.


Efterfrågan har ökat på fungerande små traktorer. Hade en 135 -67 med Bergsjölastare, allting i bra skick, fick betala 20000 kr(ingen moms), idag 10 år senare kostar nog samma exemplar som du beskriver det.
Du har ingen värdeminskning att ta hänsyn till.
Men min minitraktor 4wd tar sig fram mycket bättre än vad 135 spec. gjorde med piggkätting, den väger ca 60% av MF-traktorn.

Avatar Fallback

Re: Råd angående köp av skogs fordon

Schröder  
#87294 Som Nutte skriver så finns det ju en viss risk att vagnen blir för liten den dag jag byter traktor, blir nog troligen till typ Valmet 305 eller dylikt. Men fungerar denna 5tons weimer vagn bra efter min MF135 så blir nog både vagn och traktor kvar så länge inget brakar ihop. Traktorn är ju liten smidig och har en helhydralisk Ilsbo lastare, funkar kanon som gårdstraktor att vi dessutom haft den sedan ny på 70-talet gör ju att man vill behålla den. Har även en grålle som vi också ägt sedan ny på slutet av 40-talet men det är ett annan historia det.....

Pris skillnaden mellan en ny 5-6 tons vagn mot en bättre beg vagn är inte så stort.
Tror det lutar åt att jag beställer en sån där weimer 5tons vagn och testar, nytt är alltid nytt.
Kranen är ju även demonteringsbar från vagnen och kan placeras på trepunkten om man vill, inte alls dumt!
Sen skulle kranen vara lättdriven enligt en säljare av märket jag pratat med.
Dock kanske det är dumt att kran längden är bara max 4m men en kran är ju bättre än ingen alls.
Man kan ju alltid montera ett wire spel för träd längre bort.
Såg att Kellfris sv60 hade 4,7m men då var det ju en kellfri också med alla deras problem man hört om.....

Anledningen till detta köp är ju inte att jag skall konkurera ut nån skotare direkt utan bara kör hem ved smidigt :mrgreen:

MVH Schröder

   TS
Användarvisningsbild

Re: Råd angående köp av skogs fordon

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#87297 Bara köp och kör, men när traktorn behöver uppdateras hoppas jag att du kollar in en ny MF, de ser riktigt fina ut.

Bild

Avatar Fallback

Re: Råd angående köp av skogs fordon

ATK  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#87335 En kompis till mig köpte en Weimer 5ton i höstas, mycket smidig till en liten traktor.
Han beställde till ramstyrning och en radiostyrd winsch, kostade en del extra men
inget han har ångrat. Denna vagn är ju smalbyggd så till en större traktor tycker
jag att den blir för liten. Har själv en MF 35:a som jag tänkte köpt en liten Farma
kärra till eftersom jag bara kör ved nu för tiden men jag kom på andra tankar.
Idag är jag glad att jag inte gjorde det, visserligen kan man köra mellan hindren
med ett litet ekipage men markfrigången är alldeles för dålig.

Användarvisningsbild

Re: Råd angående köp av skogs fordon

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#87338 Så du menar att en liten Farma är sämre än en liten Weimer?

Avatar Fallback

Re: Råd angående köp av skogs fordon

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#87380 Har liknande mängder som ska ut ur skogen om året,lånar eller lejer in ekipage till detta,finner det inte riktigt ekonomiskt försvarsbart att ha eget ekipage då nöjeskontot inte heller har täckning.Men det ska bli en järnhäst med tillhörande kärra,men detta går inte på nöjeskontot.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).