Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Köpa begagnad skoter för skogen, vad ska man tänka på?

59 inlägg 11459 visningar 7 följer Svara, dela mm...  

Re: Köpa begagnad skoter för skogen, vad ska man tänka på?

lundqvist.r  
#871921Fortsätter borra i frågan: om du skulle stå med två skotrar av samma märke och årsmodell, samma mil på mätaren, precis den du vill ha, där den ena säljs av en privatperson och den andra av en firma där skotern använts i firman, vilken skulle du då välja? Antag också att priserna blir någorlunda lika även med hänsyn taget till momsavdrag. Kan man vänta sig en mer sliten maskin i någondera fallet?

TS
Kranman
Användarvisningsbild

Bax  
#871923Det gäller väl att lura ut om skotern jobbat som tungdragare eller rövförflyttare. Det bästa vore att hitta en maskin som en gammal farbror använt som fiskeskoter, under förutsättning att service etc skötts. En maskin som dragit ledsladd hela tiden har fått jobba relativt hårt i växellåda och drivaxlar.

jannee  
#871924JAG kan absolut inget om skotrar, men lite om bilar och om bilar som använts i firmor.
En del har blivit väl omhandtagna medans andra raka motsatsen, nyttjas av alla och ingen har brytt sig - det är ju inte mitt fordon.
När en privatare säljer sitt fordon anser denne oftast att det bästa är taget och vill införskaffa sig något nyare och modernare.
En del kan vara väl omhandtagna medans andra ???
En privatare lämnar väl endast RH garanti medans en firma i alla fall borde lämna 3 månaders driftgaranti.
Annars när man köper ett fordon, bil, mc, eller traktor brukar man i alla fall betala minst 20 % mindre när det gäller privatköp än från någon firma.
Man tar ju en chans - risk.

Användarvisningsbild

toker72  
#871927Drar en del lättare sladd med min skoter och visst går det tungt men maskin går mycket hårdare när jag kör för enbart nöje sladd kan man dra bra med en 32 hk skoter som Ockelbo 6000. Visst har det bästa varit tagit när jag sålt mina maskiner men det finns fortfarande mycket kvar och för 50000 kr för man ingen ny maskin utan får nöja sig med en maskin där det bästa är taget.

Användarvisningsbild

Tallberg  
#871929Har kört Lynx 5900 -91 med rotax 503 motorn ca 700 mil, Lynx ST600 ca 1100 mil o SkiDoo Scandic 900 ACE ca 800 mil samt lånar ibland en Polaris widetrack 550 som jak kört ca 200 mil. Absolut bästa dragaren är SkiDoon samtidigt som den har lägst bränsleförbrukning. ST600 är nog roligast att köra o bästa allround maskinen. 5900 är bästa översnö fordonet o hyfsat smidig men är törstig o värdelös i vatten. 5900 o ST600 har stålchassi de båda andra aluminium. Jag uppfattar alla som dugliga för skogen men BRP maskinerna som smidigare.

Användarvisningsbild

toker72  
#871931Åkt en del med en kompis som åker 900 ACE och den ligger rätt lika som min 600 E-TEC vad jag vet finns inga 2 taktare som ligger så lågt som E-TEC gör vid lugn körning och det gör även 850 E-TEC.

Ent  
#871955Min 5900 LC med 493 Rave är också väldigt "bränslesnål" om man nu kan prata om detta när det gäller snöskotrar 😀 Den går att köra under 1,5 liter milen om man är ensam på och inte leker.

Användarvisningsbild

toker72  
#871976Under 1,5 milen på en förgasarmaskin med bred matta det är otroligt bränslesnålt det är ungefär lika som moderna 2T maskiner med som 600 E-TEC eller 4T 900 ACE motorn ligger på 600 ACE lär visst vara snålare men nån sån vet jag ingen som kör tar man enklare 2T motorer med insprut i insuget så vill dom nog ha en skvätt till.

Användarvisningsbild

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#871978Bränsleförbrukning är svårt att beräkna på en skoter, det skiljer så otroligt beroende på belastning från
kälkar, sladd osv sedan är det olika snö och temperatur plus förarskicklighet osv osv.
Ett exempel är att senast jag och frugan var ute så drog min skoter nära 3 l/mil och hennes bara just över 1 l/mil
skillnaden berodde förstås på att jag körde före med sladd och hon bakom i mitt spår utan belastning.
Och då har hon ändå över 130hk i sin maskin. Så jodå, utvecklingen går framåt.

Användarvisningsbild

toker72  
#871979Jo naturligtvis jag jämför bara ledkörning för det är enbart där man kan köra någorlunda lika kör man utanför led skiljer det olika dagar på samma maskin. Vilken maskin har hon som drog så pass lite som just över 1 liter per mil ?

Ent  
#871983Till saken hör också att min 5900 med dagens mått mätt har väldigt låga mattkammar. Moderna högkamsmattor kostar nog en del bränsle

Användarvisningsbild

1739886579_s22tlt6rel.jpg

toker72 skrev:Jo naturligtvis jag jämför bara ledkörning för det är enbart där man kan köra någorlunda lika kör man utanför led skiljer det olika dagar på samma maskin. Vilken maskin har hon som drog så pass lite som just över 1 liter per mil ?

Hon kör en Polaris Nordic Pro 650, en riktigt trevlig maskin.
Enligt trippmätaren körde hon dessutom kortare sträcka än jag, så förmodligen
spann jag bort ganska mkt energi tack vare sladden och det tyngre föret.

Användarvisningsbild

Ent skrev:Till saken hör också att min 5900 med dagens mått mätt har väldigt låga mattkammar. Moderna högkamsmattor kostar nog en del bränsle

Så är det förstås, det är åxå därför en modern bredbandare typ Titan med höga kammar och mer än dubbelt hästkraftsantal
går så lätt i lössnön i jämförelse.

Användarvisningsbild

toker72  
Ent skrev:Till saken hör också att min 5900 med dagens mått mätt har väldigt låga mattkammar. Moderna högkamsmattor kostar nog en del bränsle

Tror faktiskt inte det gör nån jätte skillnad åkte led med min dåvarande maskin med 850 E-TEC och 75 mm kammar 3900 mm lång och kompisens 600 E-TEC med 51 mm kammar 3700 mm lång dom drog lika men det var hårda leder där kammarna inte går ner hade vi åkt på lösare underlag kanske det hade skilt mellan maskinerna ska kanske tillägga att 850 drog betydligt mycket mera olja.

Användarvisningsbild

toker72  
Slurfi skrev:
1739886579_s22tlt6rel.jpg

toker72 skrev:Jo naturligtvis jag jämför bara ledkörning för det är enbart där man kan köra någorlunda lika kör man utanför led skiljer det olika dagar på samma maskin. Vilken maskin har hon som drog så pass lite som just över 1 liter per mil ?

Hon kör en Polaris Nordic Pro 650, en riktigt trevlig maskin.
Enligt trippmätaren körde hon dessutom kortare sträcka än jag, så förmodligen
spann jag bort ganska mkt energi tack vare sladden och det tyngre föret.

låter otroligt lågt på den maskinen med en enklare typ av insprutning och dessutom i låg fart antar jag eftersom du drog sladd har i alla fall inbillat mig att skotern går billigast i lite högre fart kanske 60-70 kmh då det fortfarande går lätt men det blir mil ungefär som det fungerar på en bil.

Annons:
<FTG
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).