Verkstan

momentdragning, hjälp mig nu med logiken!!!

5 inlägg 5919 visningar Svara, dela mm...  
Enskede Hydraul
Användarvisningsbild

momentdragning, hjälp mig nu med logiken!!!

trilla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#87193Hej
Om jag ska dra ett skruvförband 29N. Då kan jag ta ett spärrskaft som är 1 meter långt och sätta fast en öggla längst ut och dra i den med min fina lilla dragvåg tills vågen visar 2935 gram. Då har jag dragit 29N. Stämmer det såhär långt?
Om jag har ett spärrskaft som är 50cm så ska jag dra 5906 gram.
Är detta riktigt eller blir omräkningen till det kortare spärrskaftet på nåt annat vis?
Svara inte köp en momentnyckel för DHL har just slarvat bort min rå dyra som jag hade beställt..... Och alla andra momentnycklar är knäcknycklar och dessa vet jag av erfarenhet är ganska så dåliga.

TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner

Re: momentdragning, hjälp mig nu med logiken!!!

Dexxaz  
#87199Stämmer bra.Logiken helt ok....Dragmomentet sjunker linjärt med avståndet från centrum till dragpunkt.

Däremot ser jag ett rent mattefel,2935*2=5870, inte 5906.....

Rätta mig om jag har fel..

Mvh/Dexxaz :ugeek:

Användarvisningsbild

trilla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#87201Rätt av dig. Det ska vara 2953gram. Inte ett mattefel men väl ett skrivfel.

Momentet=Kraft x hävarm
Kraft= Moment / hävarm = 29/1,0= 29N
29N omräknat till kilo är 29/9,82= 2953g

TS

Dexxaz  
#8720229 Nm är ju inte nått stort moment,pryar du som urmakare??? :mrgreen:

Drivaxlarna på en gammal Cat D7 fick vi dra 360Kpm...ringde upp Caterpillars generalagent och kollade om det verkligen var rätt moment skrivet i manualen,och det bekräftades....
60 kilo gubbe på ett sexmeters rör....fyfan... :grin:

Robertberg  
#87211Har postat det innan på detta forum men postar det igen, känns ju som en ganska bra info att ha i baktanke när man momentdrar ;)

Obantteg skrev:
Sporthoj.com skrev:Dessutom bör du gå en kurs i hur man använder en momentnyckel. Har ingen lärt upp dig så kommer du att ha en spridning på minst ± 25 %.

Vid normal produktion med utbildad personal och proffsverktyg så räknar man med en spridning på ± 15 %, man kommer inte närmare.
Detta faktum ligger till grund för vilken klämkraft som man specificerar för ett visst fall där man har ett säkerhetskritiskt skruvförband.

Så, skillnaden i noggrannhet hos momentnycklar kommer med råge att drunkna i det handhavandefel som 98% av alla outbildade skruvåtdragare åstadkommer.

Detta är saxat från denna tråden http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=196431&page=1 där det står en himla massa bra angående momentycklar, desto krångligare desto mer man läser, LÄSVÄRT!

Besvara 
  • Sida 1 av 1
Annons:
Stihl
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).