Avverkning (slutavverkning)

Avverka misslyckad beskogning

22 inlägg 4860 visningar 3 följer Svara, dela mm...  

Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.

Skapa gratiskontoLogga in
Iggesund Forest
Användarvisningsbild

Avverka misslyckad beskogning

dalmas85  
#871930Har köpt en fastighet varav några HA är gamla skogsbeten som för 60-70 år sedan och tidigare delvis betades utav djur. Sedan har det inte skötts, växer högt gräs i luckor på 20 till 100 meter sedan gran fläckvis ok bestånd. Dom jämnaste delarna med gran har medelålder ca 30år. Jag skulle vilja börja om med ca 4 ha för att få bort alla luckor/kunna bli av med gräset och plantera men får man när det inte uppnått lägsta slutavverkningsålder pga att det inte är planterat ordentligt?

TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Användarvisningsbild

Re: Avverka misslyckad beskogning

Torbjörn Johnsen  
#871952Set ser inte så glest ut på flygbilden… hur stora gläntor handlar det om. Totalt?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#871971Visst får du avverka det. Du kan i princip till och med bli tvingad till det. Men tala om för SS vad du tänker göra. Hur stora är de tomma fläckarna? Är det möjligen lönt att plantera i dem? Det brukar faktiskt bli skog av det mesta. Träden behöver inte stå i givakt på två meters avstånd.

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#871982Det går att söka dispens för lägsta slutavverkningsålder.

Ett par saker är av stort intresse: Vad är det för bonitet på marken och hur stor volym står där nu per ha och vid vilken ålder.

Står det låg volym på bättre mark så är det inte så många år bort innan man fått upp samma volym igen om man sköter den bra.

alias  
#871992I bilden så är det endast det NV och SO hörnet som jag tycker ser lite luckigt ut. I relation till träden så ser luckorna dock inte gigantiska ut. Den "biologiska luckan" i beståndet är sannolikt klart mindre än den visuella dito.

Nog för att jag gillar jämnhöga granplanteringar med 2 m kvadratförband, men ibland får man dock inse sig besegrad av naturen.

Det jag skulle komma till var huruvida du är säker på att befintliga luckor finns där endast p.g.a. att man inte planterat där eller att det kanske fanns etablerad vegetation vid tidpunkten när områdena runt omkring självsåddes?

Ibland har man ju gjort omfattande återbeskogningsåtgärder på vissa ytor och det blir ändå inget bra resultat - för mycket eller för lite vatten, uppfrysning, försommarfrost m.m. kan ju vara problem som kvarstår även om man avverkar och börjar om.

Bara mina fem ören...

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Lars Lundqvist SLU  
#871997Gräs som fältskikt tyder på hyfsad bonitet. Att beståndet föryngrat och slutit sig spontant och uppfattas som ojämnt innebär inte nödvändigtvis att det växer dåligt. Flygbilden ger inte intryck av problembestånd.

Börja med att mäta övre höjd och ålder så du kan fastställa ståndortsindex. Lägg till grundyta (10 relaskopytor utspridda ger ett bra värde) så du kan beräkna volym så har du nåt att börja en diskussion med.

Användarvisningsbild

dalmas85  
#872055Jag bifogar en äldre bild, och området är endast lämnat till naturen ej planterat. Det är bördig mark, likvärdig med åkrarna till höger men övergår sedan i en mosse 100m väster om bilden. Det är löv på träden/buskarna på första bilden. Gran efter åkerkanter och söder ut men gamla betesmarkerna med gräs står det mest löv på idag. Det är egentligen inte någon katastrof men det som stör mig lite är att om det skulle lyckas med ett granplantage på detta området så skulle det säkert ge minst det dubbla när det ska avverkas eller gånger tre med gran. Men kanske ändå inte något att bry sig om men känns ändå lite tråkigt på bördig mark att vänta ytterligare 20-30 år med att avverka och så slutar det med dåligt med kubik/ha fast potentialen för god tillväxt har funnits hela tiden om det blvit rätt ifrån början.

TS
Användarvisningsbild

Lars Lundqvist SLU  
#872056Du blandar ihop två olika saker när du jämför dagens tillstånd med hur det hade varit OM man hade planterat för 30 eller 50 eller 70 år sen.

Du har det du har och tillväxten just nu är större än den skulle vara om du började om nu och beståndet har inte vuxit klart förrän om åtminstone några decennier. Om du tar ner nu och börjar om så förlorar du den tillväxtpotential som byggts upp fram till nu.

Användarvisningsbild

dalmas85  
#872057Det markerade området är 3.5 HA och på denna bilden syns luckorna lite tydligare

TS

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#872062Igenväxande mark? Brukar man sätta av till natrurvård om du har det kravet på dig.

Användarvisningsbild

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#872063Men sätt björk i luckorna då, eller låt dem vara helt enkelt. Sälj skogen om det känns som ett olösligt problem.

Användarvisningsbild

dalmas85  
#872066Nej, jag vill inte sälja. Jag vill ha tips på att få upp tillväxten så marken producerar det den har möjlighet att göra. Björk kan jag absolut tänka mig.

TS
Användarvisningsbild

Lars Lundqvist SLU  
#872070Hur stort är hela beståndet och hur mycket skog har du?

Användarvisningsbild

Torbjörn Johnsen  
#872071Eller plantera något mer skuggfördragande sekundärträd?…gran?

Användarvisningsbild

Lars Lundqvist SLU  
#872072Det brukar inte hjälpa. De blir ännu mer ohjälpligt efter och blir ändå bara en misslyckad del av beståndet. Det är för litet för att det ska gå att sköta de små "luckorna" som egna bestånd.

Annons:
Arevo
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).