SKOGSFORUM ARTIKEL 

Skogsekonomi

Virkespriser 2025

485 inlägg 165138 visningar 56 följer Svara, dela mm...  
Den här tråden har en sammanfattning på första sidan.
Kategorisponsor Skogsägare

Re: Virkespriser 2025

80-90  
Torbjörn Johnsen skrev:Norras helägda dotterbolag Mera Skog skeppar tydligen massaved på båt från Karlstad hamn till Husum. Undrar hur mycket mer Mera Skog betalar per kubikmeter till skogsägarna i Värmland än vad Norra Skog betalar för samma massaved till sina medlemmar. Mellanskogs prislista inom området anger 600 kr/m3fub för barrmassaved men andra köpare i området ligger högre än så med premier inräknade. Norras prislista ligger fortfarande på 400 kr/m3fub för barrmassaved...

Mera skog betalar ganska bra här i v Värmland..det är många som sålt till de å e nöjda med priset .

Landshypotek Bank

Axl  
#871220Hade jag varit medlem i Norra hade jag inte varit jätteimponerad av deras ägande i meraskog. Dom köper väl virke i Skaraborg också? Där kostar väl massan 700-750 kr, får medlemmarna det för sitt timmer?

r93  
#871332Södra höjde timret med 200:- idag.

bgsentr  
r93 skrev:Södra höjde timret med 200:- idag.

Sent ska syndaren vakna😂
De brukar höja när de släpper rapport eller lagom innan årsstämman för att få lite halleluja från massan😅

Användarvisningsbild

Elis76  

Södra:s pressrelease
https://www.sodra.com/sv/se/skog-medlem/skogsbruk/salja-virke/virkespriser/

@Torbjörn & Fredrik

Skulle ni kunna göra en ny jämförande tabell för sågtimmer av tall och gran där ni jämför; Norra, Mellanskog och Södra?

Dagens Industri
https://www.di.se/live/sodra-delar-ut-nara-1-8-miljarder-kronor-hojer-priserna-ytterligare/

Användarvisningsbild

Torbjörn Johnsen  
bgsentr skrev:
Torbjörn Johnsen skrev:Norras helägda dotterbolag Mera Skog skeppar tydligen massaved på båt från Karlstad hamn till Husum. Undrar hur mycket mer Mera Skog betalar per kubikmeter till skogsägarna i Värmland än vad Norra Skog betalar för samma massaved till sina medlemmar. Mellanskogs prislista inom området anger 600 kr/m3fub för barrmassaved men andra köpare i området ligger högre än så med premier inräknade. Norras prislista ligger fortfarande på 400 kr/m3fub för barrmassaved...

Tanken är nog att södra och norra ska äta upp mellanskog från varsitt håll.
Södra köpte förövrigt Meraskogs smålandskontor för att bli av med en konkurrent, men det dyker nog upp någon ny 😊

Nu har jag pratat med Meraskogs Vd och han berättar följande:
Mera Skog kommer att lägga ner sin verksamhet i Småland och stänga kontoret där. Däremot har man inte sålt någonting till Södra utan det är ett eget beslut om att "koncentrera verksamhetsområdet". Det här innebär att Mera Skog i fortsättningen kommer att vara närvarande och verka i Härjedalen, Hälsingland, Dalarna och Värmland. Med viss "överspill" mot Skaraborg och Närke. Enligt Vd Mikael Mattsson så är ambitionsnivån för framtiden hög (ökande?) och man kommer att jobba offensivt. Han nämner bl a att de skaffat en egen mätstation i Karlstad hamn.

Användarvisningsbild

Peter_Högdahl  
#871870Vad betalar mera skog för massaved då både gällande gran och löv?

Användarvisningsbild

Monark1954  
Elis76 skrev:

Södra:s pressrelease
https://www.sodra.com/sv/se/skog-medlem/skogsbruk/salja-virke/virkespriser/

@Torbjörn & Fredrik

Skulle ni kunna göra en ny jämförande tabell för sågtimmer av tall och gran där ni jämför; Norra, Mellanskog och Södra?

Dagens Industri
https://www.di.se/live/sodra-delar-ut-nara-1-8-miljarder-kronor-hojer-priserna-ytterligare/

Tidningen Skogen för medlemmar i Föreningen skogen har en bra jämförelse för slutavverkning i vart nummer.
Baserat på Biometricas data för mellansverige för timmer och massa. Pga lite klenare i norr överskattas nivån något och underskattas något i söder. Allt omräknat till kr/m3 fub
Norra Skog ungefär tall 511-526 kr gran 458-484 beroende på område, högre nära kusten.
Mellanskog tall och gran 856-861 kr. Inklusive timmerpremie 30 kr.
Södra tall ca 1013, gran ca 1023-1038 kr.

Ovan är daterat 7/1 så nu betalar Södra mer.

För Norras del finns några ledtrådar om premier och återbäring i andra trådar. Obs i priserna ovan är medelutfallet av andel timmer och massa inräknar. Massapremie och timmerpremie får hanteras med förväntad fördelning i egen skog.

Användarvisningsbild

Torbjörn Johnsen  
#871884Här finns en aktuell sammanställning över Skogsägarföreningarnas priser den 17 februari 2025. Samtliga priser är listpriser som anges på resp företags websajter. De flesta erbjuder utöver detta även en del premier för certifiering, åtkomst, storlek etc men eftersom dessa inte är generella och erbjuds alla säljare samt dessutom sällan är kända så finns de inte med i priserna. Undantaget är Nätraälven som har angett generella premier som gäller för alla och som anger en miniminivå. Jag har lagt till denna till listpriset eftersom jag uppfattar att detta pris gäller alla men att vissa kan få mer.

Norra Skog anger sina timmerpriser i kr/m3to ub och dessa har jag räknat om med omräkningstal från Skogskunskap.se. 1,19 för gran och 1,22 för tall.
Södra anger i efterhand sina genomsnittliga priser för olika sortiment inkl premier. Just nu kan man se vad de betalade i snitt november - december men så sent som 13 februari höjde de timmerpriserna med 150-200 kr/m3fub.

När det gäller massaveden så har Mellanskog, Norra Skog och Nätraälven transportavdrag men inte Södra och VVDS. Det här kan man nog ganska enkelt förhandla bort idag.

Här hittar ni hela listan:

Bond.J  
#871932Intressant, men samtidigt helt ointressant med jämförelse av prislistor. Antar att ingen säljer en avverkning till de priserna i alla fall?
Om man tittar på föreningarnas listor och jämför med LRK eller rotpostpriser, så får man hugga och köra gratis om man vill skicka leveransvirke till dem. Antar att man får ganska mycket mer om man skriver ett AU? Förstår egentligen inte varför man är så snål på leveransvirket, då det inte kräver särskilt stor handpåläggning av köparen. Det enda är väl att de egna maskingrupperna kan styra hur det apteras, men det är ändå märkligt!

En skogsägare i Norra Mälardalen fick enligt uppgift över 1300 kr/m3fub för LRK på en medelmåttig post med tall och gran efter Jul.

alias  
Torbjörn Johnsen skrev:...När det gäller massaveden så har Mellanskog, Norra Skog och Nätraälven transportavdrag men inte Södra och VVDS. Det här kan man nog ganska enkelt förhandla bort idag...

Jag har inte för avsikt att försvara konceptet med transportavdrag på massaveden norröver, men rent principiellt så borde det väl ligga på föreningarna att ta den striden mot förbrukande industri. Då grunden i en förening är lika ersättning för lika prestation, så hoppas jag faktiskt inte att det är förhandlingsbart i varje affär mellan förening och enskild medlem.

Antingen ska alla medlemmar drabbas av transportavdraget eller ingen!

Bara mina fem ören...

MVH
Alias

bgsentr  
Bond.J skrev:Intressant, men samtidigt helt ointressant med jämförelse av prislistor. Antar att ingen säljer en avverkning till de priserna i alla fall?
Om man tittar på föreningarnas listor och jämför med LRK eller rotpostpriser, så får man hugga och köra gratis om man vill skicka leveransvirke till dem. Antar att man får ganska mycket mer om man skriver ett AU? Förstår egentligen inte varför man är så snål på leveransvirket, då det inte kräver särskilt stor handpåläggning av köparen. Det enda är väl att de egna maskingrupperna kan styra hur det apteras, men det är ändå märkligt! Såhär det känts länge! Att man får hugga och köra gratis jämfört med rotpost eller LRK👎

En skogsägare i Norra Mälardalen fick enligt uppgift över 1300 kr/m3fub för LRK på en medelmåttig post med tall och gran efter Jul.

Användarvisningsbild

T18  
Torbjörn Johnsen skrev:Här finns en aktuell sammanställning över Skogsägarföreningarnas priser den 17 februari 2025. Samtliga priser är listpriser som anges på resp företags websajter. De flesta erbjuder utöver detta även en del premier för certifiering, åtkomst, storlek etc men eftersom dessa inte är generella och erbjuds alla säljare samt dessutom sällan är kända så finns de inte med i priserna. Undantaget är Nätraälven som har angett generella premier som gäller för alla och som anger en miniminivå. Jag har lagt till denna till listpriset eftersom jag uppfattar att detta pris gäller alla men att vissa kan få mer.

Norra Skog anger sina timmerpriser i kr/m3to ub och dessa har jag räknat om med omräkningstal från Skogskunskap.se. 1,19 för gran och 1,22 för tall.
Södra anger i efterhand sina genomsnittliga priser för olika sortiment inkl premier. Just nu kan man se vad de betalade i snitt november - december men så sent som 13 februari höjde de timmerpriserna med 150-200 kr/m3fub.

När det gäller massaveden så har Mellanskog, Norra Skog och Nätraälven transportavdrag men inte Södra och VVDS. Det här kan man nog ganska enkelt förhandla bort idag.

Här hittar ni hela listan:

Mellanskog höjde nyss massan till 640 kr.

Användarvisningsbild

Torbjörn Johnsen  
#872012Jag har uppdaterat listan med skogsägarföreningernas virkespriser med anledning av Mellanskogs senaste höjning av barrmassavedspriset:

bgsentr  
Torbjörn Johnsen skrev:
bgsentr skrev:

Tanken är nog att södra och norra ska äta upp mellanskog från varsitt håll.
Södra köpte förövrigt Meraskogs smålandskontor för att bli av med en konkurrent, men det dyker nog upp någon ny 😊

Nu har jag pratat med Meraskogs Vd och han berättar följande:
Mera Skog kommer att lägga ner sin verksamhet i Småland och stänga kontoret där. Däremot har man inte sålt någonting till Södra utan det är ett eget beslut om att "koncentrera verksamhetsområdet". Det här innebär att Mera Skog i fortsättningen kommer att vara närvarande och verka i Härjedalen, Hälsingland, Dalarna och Värmland. Med viss "överspill" mot Skaraborg och Närke. Enligt Vd Mikael Mattsson så är ambitionsnivån för framtiden hög (ökande?) och man kommer att jobba offensivt. Han nämner bl a att de skaffat en egen mätstation i Karlstad hamn.

Det är en uppgörelse mellan Södra och Norra för att inte Norra ska konkurrera i Södraland🤷‍♂️

Annons:
Svenska skogsplantor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).