mån 17 feb 2025, 17:08#871884Här finns en aktuell sammanställning över Skogsägarföreningarnas priser den 17 februari 2025. Samtliga priser är listpriser som anges på resp företags websajter. De flesta erbjuder utöver detta även en del premier för certifiering, åtkomst, storlek etc men eftersom dessa inte är generella och erbjuds alla säljare samt dessutom sällan är kända så finns de inte med i priserna. Undantaget är Nätraälven som har angett generella premier som gäller för alla och som anger en miniminivå. Jag har lagt till denna till listpriset eftersom jag uppfattar att detta pris gäller alla men att vissa kan få mer.
Norra Skog anger sina timmerpriser i kr/m3to ub och dessa har jag räknat om med omräkningstal från Skogskunskap.se. 1,19 för gran och 1,22 för tall.
Södra anger i efterhand sina
genomsnittliga priser för olika sortiment inkl premier. Just nu kan man se vad de betalade i snitt november - december men så sent som 13 februari höjde de timmerpriserna med 150-200 kr/m3fub.
När det gäller massaveden så har Mellanskog, Norra Skog och Nätraälven transportavdrag men inte Södra och VVDS. Det här kan man nog ganska enkelt förhandla bort idag.
Här hittar ni hela listan:
Logga in för att se de bilder eller dokument som författaren har laddat upp.
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort,
Välkommen! Skapa konto