Gallring

Skogsgödsling efter gallring några funderingar

14 inlägg 11693 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Skogsgödsling efter gallring några funderingar

JN  
#823 Hej :lol:
Jag funderar på att gödsla efter G1 för att snabbare nå G 2. Det jag funderar på är:
- all man vänta med gödsling till kvarvarande stammar återhämtat sig efter chocken och på nytt börjat växa eller kommer träden att ta upp gödslingen direkt.

- har någon av er skogsgödslat och sett resultat

-har ni i så fall gödslat själva eller köpt tjänsten, går det bra med konstgödselmaskin efte jordbrukaren (förutsatt att man tar sig fram)?

Eller är det så att man skall enbart satsa på att gödsla 8-10 år innan slutavverkning? :?:



   TS
Malwa
Avatar Fallback

Gödsling efter gallring

Åke Carlson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#826 Gödslade ca 20 ha 2004 hälften efter sista gallring resten i ett tallbestånd som skulle sista gallras.
Det gallrade blåste ned i stormen. Det ogallrade ser ut att ha blivit grönare men jag skall försöka följa upp det.
Det gick utmärkt att köra med en liten 45 hk 4Wd traktor med snurra.
Sä länge räntan är låg tycker jag det är intressant gödsling inte bara i slutavverkningsbestånd.

Avatar Fallback
L-A  
#861 Hej där!

Jag har oxå gått över nåt hektar med traktor o centrifugalspridare. Det var i talltimmerställning. Tycker det är intressantast där speciellt om det är specialsortiment på gång. Sen får den stå åtminstone 8 år till skörd. Men det är klart har man väldans lite slutavverkningsskog kanske G2erna kan vara aktuella så att det går snabbare till slutavverkning! G1 känns tidigt, men det finns bolag som gör det, tex Korsnäs tror jag hade som projekt ett tag att gödsla med 10 årsomdrev från förstagallringen...

Tänk oxå på att vad jag förstår så kan det bli aktuellt med tillstånd om det gödslas mer än mindre ytor, men rättsläget verkar vara diffust minst sagt. Jag har inte anmält mina hektarsgödslingar...

Sen så om man har egen lite mindre värderad standbytid tycker jag att det kan vara bra o gödsla den billigare o mer koncentrerade N46 (dvs 46 procentigt kväve) istället för de dyrare o mindre kväverika ammonium o nitrat-medlena. Viktigt bara att det kommer regn någorlunda nära efter spridningen av N46, även kallad för Urea. Annars går kvävet upp i luften som ammoniak.

Lycka till!

/L-A

Avatar Fallback

Typ av gödsel

JN  
#871 Hej
I vilken form är n46? Vilket pris ligger det på. Jag har bara hittat skogcan. Har även fått förslag att försöka med avisningmedel för flygets landningsbanor vilket är någon form av urea (vet inte om det används idag).
Vad jag förstått skall all skogsgödling anmälas på blankett som finns på skogsvårdsstyrelsens hemsida. Men vem kan kontrollera om gödsling genomförts.

   TS
Avatar Fallback
L-A  
#876 Jag köper hem i 600 litersäckar från antingen Lantmännen, Svenska foder eller Spannex. Ring till dem o fråga om priser. För priser har själv dålig koll på just nu. Har blivit lite för ekologisk i jordbruket för o ha koll...

Men om ja inte minns fel så är väll skogscan hälften nitratkväve o hälften ammoniumkväve, o den innehåller väll en del mikroämnen oxå som calcium mm. I N46 är det bara kväve, så på torvmarker eller där det är andra behov än bara kväve kanske den funkar sämre.

Om anmälan annars fick jag det här beskedet från en på Hydro när jag undra om min hektarsspridning med snurran:

Frågan löd:
"Tänkte fråga dig om du vet om det är standardiserat hur mycket som en
kommun får ta ut i anmälningsavgift när skogsgödsling anmäls.
Jag funderar på att gödsla lite på egen skog med en egen
centrifugalspridare, men om kommunen kräver en allt för stor kostnad blir
min lilla yta (<10ha) inte lika lönsam.
Tacksam och få veta om du har erfarenhet om detta."

Svaret löd:
"Anmälan om skogsgödsling ska enligt Miljöbalken anmälas till
skogsvårdsstyrelsen om det rör sig om "mer omfattande skogsgödsling". Jag bedömer definitivt inte din planerade gödsling som omfattande och anser att du inte alls behöver anmäla den. Dock vet jag varken vilken kommun det berör eller hur din relation till den är. Det är i regel
skogsvårdsstyrelsen som i så fall lämnar anmälan vidare till kommunen.
Eventuella avgifters storlek känner jag inte till. Enligt min uppfattning
behöver du dock inte anmäla denna begränsade gödsling.
Mvh/
Dan Malm


Lite erfarenheter från min sida

Hade.

Avatar Fallback

Gödsling

JN  
#879 L-A Tack för info! :D

   TS
Avatar Fallback

Man ska inte fråga för mycket.

Åke Carlson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#880 Får regeringen hållas skall man ha tillstånd för allt. Vet ni t.ex om att man måste ha tillstånd för att ha fyra eller fler katter? Ny lag som gäller från årskiftet. Kommunen skall ge tillståndet och har rätt att ta betalt för det. Enligt kommunförbundets rekomendation ska det kosta 500. Samma sak gäller kaniner - fast då får man ha sex kaniner. Å andra sidan, om man har sex kaniner och kaninerna har sex, så har man inte sex kaniner.

Avatar Fallback
L-A  
#881 Jo mkt tillstånd finns det...

Men det finns ju en del kryphål oxå, men dem kanske man ska vara lite tyst om.

Det kanske inte bara är vi företagsamma kulturella producenter som läser detta! Det finns ju även mer konservativt lagda som gärna ser att det produceras mindre i våra skogar! Tex såg jag att vårt kära Miljöparti (de som hittat på kattlagarna, djurskyddsmyndigheten, mm, ni vet...) i sitt partiprogram, vad jag förstår, har både tillståndsplikt på gallring o all rensning av diken...

Tänkte annars på dig Åke, anmälde du din gödsling o vad kosta det dig isf?

/L-A.

Avatar Fallback

Inget tillstånd!

Åke Carlson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#882 Askspridningen administrerades av skogspolisen. I samband med det frågade jag en sympatisk konstapel om man behöver tillstånd för 10 ha kväve gödsling. Det trodde han inte och jag frågade inte vidare.

Avatar Fallback
nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#3242 Lite sent kanske, men..
Efter gallring satsar kvarvarande träd på rotutbredning först.
Gödslar man direkt efter gallring blir det mer grönkrona.
Nygallrat+stor grönkrona och lite rötter är en vindkänslig komb.

Bäst att vänta 4-5 år.

/Nisse

Avatar Fallback

Tillstånd gödsling

JN  
#3383 Hej
Lämnade i blankett för samråd med bifogade kartskisser avseende gödsling. Fick mitt tillstånd några dagar senare utan problem.
Blanketterna hämtade jag på skogsstyrelsens hemsida.

   TS
Användarvisningsbild

Funderar också på att gödsla..

Sweden-viking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#9829 Funderar också på att gödsla.

Vad har ni som gödslat för erfarenheter stämmer kalkylerna?
Är det gläjekalkyler eller kan man lita på dessa?

När är bästa årstid att gödsla?
Hur många hektar hinner man per dag om man gör det själv?

Skogscan eller N28?

Tänker ev gödsla 6-10 hektar.

Avatar Fallback
nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#9836 Prisskillnad mellan skogcan o billigaste N-produkt(27-4) var ca 20öre/kg när jag kollade sist. För den pengen får man bl a bor o calcium mm(om än i små mängder),så det kan det vara värt.Å andra sidan kan man tydligen ibland hitta rent nitrat-kväve till hyfsat pris. Då är nog det ett bra alternativ.

Vet ej vad urea kostar, men tillväxteffekten är betydligt
sämre/enhet N.Dessutom riskerar man urlakning om vädret går en emot. Har även sett bild på brännskador på mossa orsakad av urea-gödsling.

/Nisse

Avatar Fallback

Re: Skogsgödsling efter gallring några funderingar

Prorider  
#41865
JN skrev:Hej :lol:
Jag funderar på att gödsla efter G1 för att snabbare nå G 2. Det jag funderar på är:
- all man vänta med gödsling till kvarvarande stammar återhämtat sig efter chocken och på nytt börjat växa eller kommer träden att ta upp gödslingen direkt.

- har någon av er skogsgödslat och sett resultat

-har ni i så fall gödslat själva eller köpt tjänsten, går det bra med konstgödselmaskin efte jordbrukaren (förutsatt att man tar sig fram)?

Eller är det så att man skall enbart satsa på att gödsla 8-10 år innan slutavverkning? :?:


Nu är jag ny här , men lite erfarenhet har jag om gödslingen..

-Något resultat har jag tyvär inte fått reda på, men vad jag har läst om gödningen på skolan så ska det ge ökad effekt på skogens växtlighet.

-Det går alldeles utmärkt att köra med en jordbrukstraktor och centrifugalspridare.

-Vad jag har förstått så kan man glödsla skogen två gånger, Eftersom barren sitter kvar på träden i flera år, påverkas trädtillväxten under flera år efter gödslingen. Först efter 8 - 10 år har hela effekten av en gödsling utnyttjats och tillväxten återgått till ursprungsnivån.

Jag hoppas att mitt sena svar räcker en bit på väg i alla fall.
Mvh Lars

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).