SKOGSFORUM ARTIKEL 

Skogsekonomi

Virkespriser 2025

485 inlĂ€gg 167873 visningar 56 följer Svara, dela mm...  
Den hÀr trÄden har en sammanfattning pÄ första sidan.

Re: Virkespriser 2025

alias  
Lindveden skrev:En bra analys av av dig "Alias"👍.
Sen undrar man ju om det nu e sĂ„ som Vida (kanske gĂ€ller andra bolag oxĂ„?) beskriver det i artikeln att " köpa in rĂ„vara för 2000 men kan inte ta betalt mer Ă€n 1500 i slutprodukt" om det isĂ„fall e nĂ„n vettig företags strategi? Dom borde veta va dom kan plocka ut i pris för slutprodukt,dĂ„ köper man vĂ€l inte in rĂ„vara för betydligt mycke mer, eller e ja ute o cyklar fullstĂ€ndigt?đŸ€”

PÄ sikt mÄste ju alla företag ha full kostnadstÀckning för bÄde rörliga och fasta kostnader => gÄ med vinst över tid.
Vad som Àr bÀst (eller i vart fall minst dÄligt) rent företagsekonomiskt momentant beror ju pÄ om de rörliga intÀkterna per producerad enhet överstiger de rörliga kostnaderna per producerad enhet. SÄ lÀnge man kan bibehÄlla eller öka produktionen med ett positivt tÀckningsbidrag per producerad enhet (rörliga intÀkterna Àr större Àn de rörliga kostnaderna pÄ producerad enhet) sÄ Àr det lönsamt att göra det dÄ varje producerad enhet ger ett nettobidrag som hjÀlper till att tÀcka de fasta kostnaderna. Detta minimerar förlusten eller skapar en vinst pÄ sista raden.

Har man dÀremot ett negativt tÀckningsbidrag (de rörliga intÀkterna Àr mindre Àn de rörliga kostnaderna per producerad enhet) per producerad enhet sÄ ökar ju förlusten med ökad produktionsvolym.

SÄledes kan det var företagsekonomiskt rÀtt beslut att bÄde att öka eller minska produktionen, beroende pÄ storleksförhÄllandena mellan rörliga intÀkter och rörliga och fasta kostnader.

MVH
Alias

Landshypotek Bank
AnvÀndarvisningsbild

Fredrik Reuter  
nyrjoh skrev:
Sandström87 skrev:Undra va forumÀgarna tycker om detta, dom tror ju att industrin kan betala hur mycke som helst.
Mest troligt litar dom nog inte pÄ Vidas ord.
Jag har hÀvdat lÀnge att prisbilden pÄ timmer kommer att skapa utslagningar av industrier.
Vida har under Ären presterat bra marginaler i sÄgarna om man jÀmför med andra, sÄ undra hur kÀmpigt de övriga sÄgarna har det.

MÄste ju sÀga att jag har svÄrt för resonemanget. Svensk skogsindustri har under mÄnga Är betalat underpriser jÀmfört med europa. T ex jÀmfört med finland. Men nÀr sverige börjar komma ikapp iaf förutom norra sverige prismÀssigt sÄ ska det inte gÄ. Det tycker jag sÀger nÄgot om vÄra industrier i sÄdant fall. Sverige har ju ocksÄ vÀldigt bra lÀge i nulÀget med vÄr svaga krona för exportmarknaden men ÀndÄ ska det inte gÄ?

Du hann före nyrjoh men samtidigt hÄller jag med dig.

Det viktiga att förstÄ Àr att svensk skogsindustri betalt rejÀla underpriser i typ 50 Är. Undantaget Àr den senaste tiden dÀr svenska virkespriser börjar komma ikapp övriga EU-lÀnders virkespriser. Men tyvÀrr gÀller det bara södra halvan av Sverige med Svealand och Götaland. Det Àr absurt att virkespriset i Norrland inte gÄtt upp om man jÀmför med de senaste nationella rotpriserna för Finland (som gÀller frÄn norra till södra Finland i snittpriser). Man kan lÀsa mer om detta i trÄden Stabila virkespriser och hög avverkning i Finland.

Om nu svensk skogsindustri skulle "börja gÄ i konken" givet typ samma rÄvarukostnader som ex. Finland sÄ Àr detta, krasst sett, endast ett underbetyg för svensk skogsindustri. Det betyder att ex. sÄgverk i Finland överlever utan valutadoping medans svenska dito inte gör det trots valutadoping. Om sÄ skulle vara fallet sÄ har strukturella problem i Sverige och en marknad som inte fungerar.

ApropÄ Vidas uttalande att man inte kan köpa för 2000 kr och sÀlja för 1500 kr. SÄklart man inte kan men stÀmmer detta sÄ har Vida en dÄlig affÀrsmodell (vilket jag inte tror de har). Snittpriset för försÀljningen av sÄgade trÀvaror för SCA var 2024 lite drygt 2800 kr. MetsÀ lÀmnade idag sin Ärsrapport och skrev att priset för sÄgade trÀvaror pÄ den globala marknaden var upp 11 % 2024 jÀmfört med 2023. Vad det verkar sÄ sÄgade ocksÄ MetsÀ "svart" under 2024, trots EUR.

Nyckelordet Àr konkurrens. Allt blir bÀttre med konkurrens. Givet detta Àr det synd att virkesmarknaden i Sverige verkar (eller verkat om man vill vara positiv) vara uppdelad i ett oligopol. Exempelvis finns sÄgverk som gÄr dÄligt och lÀggs i malpÄse utan att sÀljas för att man Àr rÀdd för konkurrens. "VÀxellÄdor" dÀr aktörer inom branschen byter virke samt nu senast ett politiskt "rÄd" med de, idag, högsta inom svensk skogsindustri. Det ges alltsÄ inte utrymme för nytÀnkande entreprenörer och det hÀmmar konkurrensen och dÀrigenom en hel marknad.

TS
AnvÀndarvisningsbild

Lindveden  
#870499Det e vĂ€l enkelt sĂ„ att det e bolagens tur att "stĂ„ me mössan i hand" hos markĂ€gare o fĂ„ köpa rĂ„vara istĂ€llet för tvĂ€rtom 😉

Sandström87  
#870504Skulle vara intressant om forumÀgarna kunde forska lite hur det ser ut med statligt stöd till skogsindustrin i tex finland och tyskland.
I finland kan ju företag permitera anstÀllda och dÄ som ja förstÄ de, tar staten den kostnaden om jag fattat det rÀtt. Sen kanske de finns mera skillnader, lönelÀget kanske Àe högre i sverige vem vet. De pÄverkar ju företagen. De kan ju vara mycke som skiljer mellan lÀnder.

Berkshire  
#870907Vore intressant att höra var duktigt forumfolk tror att rotnettona ligger just nu per m3fub i lite olika geografier.

VĂ€stmanland?
VĂ€rmland?
HĂ€lsingland?
SmÄland?
Uppland?
JĂ€mtland?

Mitt intryck av att ha lÀst och frÄgat folk Àr att JÀmtland kan ligga bortÄt 900 kronor. Uppland 1100. SmÄland 1300?

Ligger jag galet? Hur Àr det med de andra landskapen? (VÀrmland, VÀstmanland, HÀlsingland). Finns ju fler landskap, men man kan ju inte frÄga om allt exakt samtidigt.

surjĂ€mten  
#870910Pratar vi LRK (leveransrotköp) ?
Det vill sÀga ett o samma pris för allt som skördaren tar?
Hur blir det med brÀnnved / vrak ?
I JÀmtland vet jag att skambud Àr vanligt sÄ det Àr nog bara insatta skogsÀgare som kan fÄ 900

Bosse1  
#870917Ett bolag jag hade göra med begÀrt pris 1150 fubben, motbud 800 nae sa jag.
Sen "vÄgade" de inte hade "hittat" nÄnting.Var natuligtvis ut och rensa bort prutarbanden som sattes upp.
Slutsats ,har man fin timmerskog anvÀnds "bevis för statligt övertagande" som slagtrÀ mot skogsÀgaren.
Meedelpadd.

alias  
Berkshire skrev:Vore intressant att höra var duktigt forumfolk tror att rotnettona ligger just nu per m3fub i lite olika geografier.

VĂ€stmanland?
VĂ€rmland?
HĂ€lsingland?
SmÄland?
Uppland?
JĂ€mtland?

Mitt intryck av att ha lÀst och frÄgat folk Àr att JÀmtland kan ligga bortÄt 900 kronor. Uppland 1100. SmÄland 1300?

Ligger jag galet? Hur Àr det med de andra landskapen? (VÀrmland, VÀstmanland, HÀlsingland). Finns ju fler landskap, men man kan ju inte frÄga om allt exakt samtidigt.

Med de sortimentspriser pÄ AU:n som jag har sett sÄ fÄr man inte ha för dÄlig medelstam eller allt för mycket otur med rotröta för att hamna pÄ 1300 kr/m3fub eller mer. En grov bedömning Àr att varje procent av volymen som hamnar i massaveden istÀllet för normaltimret kostar runt 8 kr/m3fub utslaget pÄ totalvolymen.

Det lÄter ju hÀr pÄ forumet som att det skulle vara möjligt att fÄ bÀttre betalt Àn sÄ i SmÄland för vettiga rotposter. Nu vet jag inte hur stor andel av volymen som sÀljs som RP, men historiskt sett sÄ har det varit marginalkvantiteter.

Bara mina fem ören...

MVH
Alias

isteskog  
#870926Bandade de innan du skrivit ev kontrakt? đŸ˜±

Bosse1  
#870943Japp nĂ„t satans naturvĂ„rdsband 👎 Men det Ă„kte ned 😎

AnvÀndarvisningsbild

rokon  
#870946TrÄkigt att höra dÀr Bosse1.
SjÀlv sÄ har jag gjort mycket planering sjÀlv och Àven snitslat en del eller allt innan jag talat med virkesköparen. En gÄng sade jag du vet ju hur det ser ut och jag har planerat allt sÄ du behöver inte komma, dÄ gÀllde det gallring pÄ 3 avdelningar. SÄ vi satt pÄ hans kontor och gjorde klart allt dÀr bara.
Nu i höst gallring pÄ 22 ha, ville ha in pengar snabbt utan risk för ngt som kan ske vid avverkningsanmÀlan, men mÀrkte att de nu var rÀddare för allt, vad gÀller körning pÄ myr mm vilket inte behövs men jag testade att frÄga av
nyfikenhet. Fick flytta in snitslingen nÄgot vid ett stÀlle med Àldre tall. Men gör inget dÄ jag har sÄ mycket mark ÀndÄ. Undviker allt för diskutabla stÀllen. DÀr kan man rota sjÀlv om man vill.

alias  
#870952Ska man konkurrensutsÀtta ett avverkningsobjekt sÄ tycker jag att det Àr att föredra om man sjÀlv har förröjt, planerat upplagsplatser, basvÀgar, frötrÀd och natur-&kulturhÀnsyn och snitsla upp detta tillsammans med traktgrÀnserna.

DÄ Àr det tydligt för samtliga virkesköpare vad man ska ge pris pÄ och den köpare man vallar runt först i omrÄdet har ingen anledning försöka "muta in" omrÄdet genom att hÀnga upp snitselband med den egna loggan.

Givetvis har man redan skickat in avverkningsanmÀlan sÄ att 6-veckorsperioden redan har förlöpt vid fÀltbesöken (om man inte har problem med knÀrotsinventerare eller dyl.).

Bara mina fem ören...

MVH
Alias

isteskog  
#870962Precis sÄ jobbar jag nÀr jag sÀtter bort gallring eller avverkning, Alias......

AnvÀndarvisningsbild

Torbjörn Johnsen  
Berkshire skrev:Vore intressant att höra var duktigt forumfolk tror att rotnettona ligger just nu per m3fub i lite olika geografier.

VĂ€stmanland?
VĂ€rmland?
HĂ€lsingland?
SmÄland?
Uppland?
JĂ€mtland?

Enligt kÀnd rotpoststÀmplare (HushÄllningssÀllskapet) sÄ betalas runt 1200 kr/m3sk för stÀmplade slutavverkningsposter i SmÄland. OmrÀknat till kr/m3fub blir det en bit över 1400 kr/m3fub. I rotnetto.

AnvÀndarvisningsbild

Elis76  
Torbjörn Johnsen skrev:Enligt kÀnd rotpoststÀmplare (HushÄllningssÀllskapet) sÄ betalas runt 1200 kr/m3sk för stÀmplade slutavverkningsposter i SmÄland. OmrÀknat till kr/m3fub blir det en bit över 1400 kr/m3fub. I rotnetto.

För grantimmerposter, eller?

Annons:
Eco Log
Fredrik Reuter
Hej GÀst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gÀrna vilja tipsa dig om hur du kan fÄ ut mer av skogsforum. Klicka pÄ de knappar som passar dig hÀr intill (minifönster öppnas).