Skogsnyheter

Kyrkans skogsutredning: Att tjäna Gud eller mammon?

253 inlägg 41317 visningar 27 följer Svara, dela mm...  
Den här tråden har en sammanfattning på första sidan.

Re: Kyrkans skogsutredning: Att tjäna Gud eller mammon?

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Lars Lundqvist SLU skrev:Dagens kalhyggen är normalt mindre än vad folk tror.
1738916592_img_0907.jpg

Tänker att det bör finnas en korrelation mellan fastighetens storlek och hyggets storlek eller mellan fastighetsägarens storlek och hyggets storlek.

Häromkring är det rätt tydligt samband, Sveaskog störst, kyrkan mindre, därefter stora skogsägare och sist småskogsbruket. Skattesystemet främjar även en sådan utveckling, få vill ha stora inkomster sällan.

Trodde dock att skillnaden skulle vara större mellan Götaland och Norrland, hyggena är inte mer än dubbelt så stora i norr. Men som Badger föreställer jag mig också att extremerna är större i norr.

Användarvisningsbild

Lars Lundqvist SLU  
#870632Det är Skogsstyrelsen som har data. Ni får fråga dom.

Utredningen har andra liknande konstigheter, som exv att slutavverkning föreslås ske vid LSÅ+20 år. Problemet där är att slutavverkning idag generellt i genomsnitt sker senare än så och ligger oftast bortom den äldre LSÅ som fanns i 1979 års SVL.

"Mindre hyggen" har andra effekter, som exv att de blir fler och mer utspridda i landskapet. Dessutom innebär mindre hyggen att det blir mindre framtida bestånd. Den som vill ha sammanhängande områden med äldre skog som är minst 10-15 hektar stora måste se till att slutavverka så stora områden inom ett kort tidsintervall så det bara blir några års åldersskilnnadl på föryngringarna.

Utredningen saknar helt resonemang om hur det blir på sikt om man gör som utredaren föreslår.

Användarvisningsbild

Badger  
#870634Ur vilken aspekt skulle vara det nödvändigt att ha ett sammanhängande område av äldre skog på 10-15 hektar? Är det någon art som kräver så stora ytor? De strövområden som allmänheten uppskattar där jag bor är bara ett par hektar per styck, så den delen undrar jag om det finns stöd för.

Användarvisningsbild

Bjänndal  
#870635Jag har sett en undersökning för ganska många år sedan som konstaterade att ett småbrutet landskap gynnade rovdjursarter som var generalister, t ex räv och grävling. Och att effekten blev att markhäckande fåglar missgynnades. Så visst borde det finnas effekter.

Badger skrev:Ur vilken aspekt skulle vara det nödvändigt att ha ett sammanhängande område av äldre skog på 10-15 hektar? Är det någon art som kräver så stora ytor? De strövområden som allmänheten uppskattar där jag bor är bara ett par hektar per styck, så den delen undrar jag om det finns stöd för.

De populäraste bärområderna här är helt klar sprungna ur hyggen större än 5ha. Gran blir vettiga bestånd även på små ytor men jag upplever att tallskogen blir jämnare och bättre på större hyggen med mindre kanteffekter. Man kan tycka att bärmarker är ett sidospår men bärris är stapelföda till våra klövvilt så behovet ska inte underskattas.

Användarvisningsbild

Erre  
#870776Intressant att det fortfarande inte finns en enda ursäkt ifrån ägarna till Lars i tråden. Istället läser man case closed ifrån dom 🤦.
Argumenten tog nog slut. Eller ville man inte inse att man hade fel.

Sen är det oxå intressant att se detta.

4 aktiva sidor. Som verkar vara minimum oavsett hur lite som skrivs.
Mitt i vintern då vi självverksamma är som mest aktiva.
Så jag hoppas ägarna är nöjda med sitt val av inriktning för forumet. För några år sedan så var vi upp i minst 8 aktiva sidor.

Användarvisningsbild

Nyborg  
#870784Ursäkta att jag lägger mig i konversationen. Tycker att det är trevligt att du @Erre fortfarande är med i forumet, har haft stor glädje och förtroende för dina inlägg i forumet tidigare! Kul att du ändå följer en del trådar, även om du som jag tror tycker likasom flera andra att det har lite spårat ur, kunde varit lite mera gemenskap och bättre konversationer istället för att bara hugga mot allt och alla hela tiden. All heder åt alla som fortfarande orkar....

Användarvisningsbild

Hildingdavid  
#871651Jag vill se förslaget som en möjlighet.
Låt varje stift bestämma över sin skog. Då får du mångfald.Man får en decentraliserad förvaltning som sannolikt optimerar känslor, naturvård, ekonomi och mångfald.Varför ska kyrkostyrelsen besluta om hur kyrkans skogar ska förvaltas. Låt stiften bestämma. Detta är horribelt att en massa inkompetenta tyckare med radikala åsikter ska bestämma över kyrkans skogar. Sannolikt kommer flera alternativa lösningar att genomföras. Sen kan man ju tävla om vem som är bäst på skog.

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#871988Det är kyrkoval i höst. Ska vi tro att det blir en valfråga och att miljöpartister kommer att flockas till valurnorna för att driva igenom förslaget?

Användarvisningsbild

Odalbonden  
#872119https://www.svt.se/nyheter/lokalt/jamtl ... sa-grunder Många aktivister finns det!

Användarvisningsbild

JörgenO  
Skogsola skrev:Det är kyrkoval i höst. Ska vi tro att det blir en valfråga och att miljöpartister kommer att flockas till valurnorna för att driva igenom förslaget?

De tillber väl bara Greta, så de är säkert inte med i kyrkan?

Användarvisningsbild

DagL  
#874938Bohuslänsmuseet 250313
Mycket välbesökt, fullsatt, bra föredragningar. Mest framträdande var enmansutredaren Göran Enander som presenterat en lång utredning med förslag om hur kyrkans skogar skall hanteras. Utredningen fick 1800 remissvar! Många kommentarer på Skogsforum!
Vittnar om stort intresse för skogsbruk i Uddevalla, som ju har skogsträd som stads-symbol och i Sverige! Enander har stor erfarenhet och haft höga ställningar i statsförvaltningen (landshövding och GD Skogsstyrelsen). Jag blev därför negativt överraskad av hans kritik hur kommentarer om utredningen framförts, jag tycker att en författare till en fullföljd utredning skall nöja sig med att kommentera sakfrågor i lågmäld ton, som huruvida inkomstbortfallet till kyrkan underskattats. Två av de tre inbjudarna var lokalföreningar i Uddevalla och dessutom var en skogsägarorganisation, men skogsägarna är nog inte förlorare. medan frågorna som tas upp är nationella och mer hur något som av en del klassificeras som missbruk skall förbättras än att ta ledningen i Västsverige. Några av mina reflektioner är att markägaren själv bestämmer inom lagarnas ramar och att det är en fördel om alla markägare inte gör lika eftersom det ger större möjligheter för andra markägare och samhällsinstitutioner och forskning att göra hyggliga val och kyrkans skötsel av fem procent av den produktiva skogsmarken inte blir för inspirerande för resten som man verkade hoppas. Således har jag (som medlem i svenska kyrkan) ingen invändning. Andra kommentarer: Jag tror att svenska folket och klimatet förlorar mer på ändringarna än de 100 miljoner de sägs kosta kyrkan i sänkta nettointäkter. Jag är ganska säker på att utredningsförslagen inte kommer att genomföras 100%igt och att det börjar utredas igen före 2050, men skogen står i ett sekel. Så utredningens inflytande skall inte överdrivas. Jag ogillar generellt totalt avstående från produktionshöjande åtgärder som främmande trädslag och gödsling även om jag förstår om kyrkan vill vara försiktigare. Det finns ingen natur, dvs människan har ett dominerande inflytande på hur Sveriges ”natur” är idag. ”Naturen” är inte optimal. ”Naturen” är inte konstant utan dynamisk och ändras ständigt även utan människor. Jag har som människa gjort valet att jag prioriterar att de människor som lever i Sverige och världen 2060 och därefter skall ha en dräglig tillvaro och att risken för att sapiens väg mot utdöende inte skall passera ”point of no return” närmaste seklet. Denna prioritering ger ett annat synsätt än kyrkans. Inför en hotad framtid tycker jag inte kyrkan skall sköta sina skogar så den får mindre råvaror 2070, men det kan fylla det syftet att minska dagens uttag. Men att vi har olika prioriteringar i extentiella framtidsfrågor får inte förhindra fredlig och trevlig samexistens, finns så mycket annat vi har gemensamt.
Dag Lindgren skogsprofessor emeritus

Användarvisningsbild

skogshare  
#883812Ett minst sagt märkligt förhållningssätt från kyrkans sida till sin egen utredning och utredare Göran Enander:

Ur dagens DN
https://www.dn.se/sverige/kyrkans-utred ... stallning/

Användarvisningsbild

Fredrik Reuter  
skogshare skrev:Ett minst sagt märkligt förhållningssätt från kyrkans sida till sin egen utredning och utredare Göran Enander:

Ur dagens DN
https://www.dn.se/sverige/kyrkans-utred ... stallning/

Är någon verkligen förvånad? Som jag tolkar det så blir det ingen ändring alls av kyrkans skogsbruk. BAU helt enkelt. Det borde vara en sorgens dag för privata skogsägare givet att en så stor aktör som kyrkan (och som dessutom inte är beroende av intäkterna från sin skog) nu inte kommer hjälpa till att skydda något utöver det vanliga. Det höjer betinget för de privata skogsägarna (tyvärr) samtidigt som kyrkans också nu flödar på med max på virkeskranen vilket iaf inte höjer virkespriserna på marknaden.

TS

#883818Det tycker jag inte. Kyrkopolitikerna har fått en utredning från en utomstående utredare. De anser att utredaren i huvudsak gjort et bra jobb men i vissa delar håller politiken inte med den inhyrde tjänstemannen och fattar annat beslut.

En bit ner i texten framgår att utredaren uppenbart inte fullt ut förstått kyrkans organisering.
– Jag tycker att det är helt naturligt när man förvaltar en förmögenhetsmassa på 43 miljarder, att man har några övergripande mål och inriktning för den. Kyrkan har delegerat till stiften att ansvara för förvaltningen och det är väldigt vanligt när man delegerar att man skickar med några ord på vägen, säger han.

Kyrkostyrelsen har inte delegerat något, skogen ägs i huvudsak av stiften och i några fall av församlingar. Med den självklara utgångspunkten så är kyrkomötet inte fri att fatta vilka beslut som helst.
Utredaren verkar i detta avseende tro att kyrkan är organiserad som staten med ett perspektiv uppifrån och ned när det tvärtom råder motsatt förhållande.

Annons:
Svenska skogsplantor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).