Skogsekonomi

Inlösen av viltstängsel

4 inlägg 1489 visningar 2 följer Svara, dela mm...  
Kategorisponsor Skogsägare
Användarvisningsbild

Inlösen av viltstängsel

Björn Ravhed  
#870258Trafikverket ska lösa in vårt befintliga viltstängsel. Hur mkt är det värt/meter? Det befintliga viltstaketet är privat finansierat och uppsatt dvs inte av Trafikverket. Har sökt efter uppgifter om detta, men kan inte hitta det. Är det någon här som kan hjälpa mig?
Med vänlig hälsning, Björn

TS
Landshypotek Bank

Re: Inlösen av viltstängsel

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#870317Ska de ersätta det med ett eget eller vad är tanken? Värdet på ett uppsatt viltstängsel är högst måttligt om inte obefintligt.

Vill du räkna på något så utgå från uppsättningskostnaden, dra ifrån nedtagningskostnaden och dela det på livslängden så får du en årskostnad som du kan värdera återstående livslängd med.
Detta förutsätter att Trafikverket sätter upp ett nytt staket som ersätter funktionen du har av ditt nuvarande staket.

alias  
busholle skrev:Ska de ersätta det med ett eget eller vad är tanken? Värdet på ett uppsatt viltstängsel är högst måttligt om inte obefintligt.

Vill du räkna på något så utgå från uppsättningskostnaden, dra ifrån nedtagningskostnaden och dela det på livslängden så får du en årskostnad som du kan värdera återstående livslängd med.
Detta förutsätter att Trafikverket sätter upp ett nytt staket som ersätter funktionen du har av ditt nuvarande staket.

Om man förutsätter att det faktiskt är ett befintligt viltstängsel (som ska hålla viltet borta ifrån vägen) vi talar om, och inte t.ex. att kanten på ädellövhägn eller vilthägn går parallellt med statlig väg så hade jag spontant resonerat så här:

Om Trafikverket sätter upp ett nytt viltstängsel/faunastängsel som fyller i princip samma funktion som det man tar ner så har jag svårt att se att det kommer att utgå någon ersättning alls.

Varför?
1.Man kan till att börja med ifrågasätta om förekomsten av ett viltstängsel på en enskild fastighet påverkar dess marknadsvärde - jag tror att det är svårt att påvisa en marknadsvärdepåverkan.
2.Funktionen bibehålles huvudsakligen.
3.Att en befintlig anläggning med några år på nacken ersätts med en ny dito ser jag som en grundförbättring, och att dessutom fastighetsägaren slipper det framtida underhållsansvaret är ju en kostnadsbesparing på sikt.

Bara mina fem ören...

MVH
Alias

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#870329Du är inne på samma spår som mig alias, det rör sig möjligen om enstaka kronor per meter om det ens är värt något. Det finns en god grund för att det verkar krävas bidrag för att de överhuvudtaget ska bli nedplockade.

Besvara 
  • Sida 1 av 1
Annons:
<FTG
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).