Skogsekonomi

Komma överens om andelar i samfällighet

16 inlägg 3082 visningar 8 följer Svara, dela mm...  

Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.

Skapa gratiskontoLogga in
Kategorisponsor Skogsägare
Användarvisningsbild

Komma överens om andelar i samfällighet

T18  
#869748Jag äger en fastighet med okänd andel i en samfällighet där det finns två andra fastigheter som också har okänd andel.
Värdet av markplätten är ungefär 70.000 kr.
Istället för att bekosta en dyr utredning vem som äger vad så funderade jag på alternativ lösning.
Skulle det fungera - om vi tre delägare kom överens om att alla äger exempelvis 1/3 var - att skicka in till Lantmäteriet om att vi vill dela upp samfälligheten på det viset? Alldeles oavsett hur stor andelar som ”egentligen” finns.
Borde väl funka om alla delägande fastigheter samtycker?

TS
Landshypotek Bank
Användarvisningsbild

Re: Komma överens om andelar i samfällighet

Elis76  
#869755Visst kan Ni göra en fastighetsreglering om Ni är överens.

De flesta samfälligheter har ju skapats på frivillig väg.

Användarvisningsbild

T18  
Elis76 skrev:Visst kan Ni göra en fastighetsreglering om Ni är överens.

De flesta samfälligheter har ju skapats på frivillig väg.

Tänker ingen fastighetsreglering. Samfälligheten ska fortsätta existera. Tänker mer bara att ägarandel klarläggs så det står 1/3 ägande hos Lantmäteriet. Det står fin slutavverkningsskog på plätten som vi tänker kan huggas så då kan pengarna fördelas på 3 delar. Sen kanske 1 fastighet kan köpa de andras två delar?

TS

jsn  
T18 skrev:Skulle det fungera - om vi tre delägare kom överens om att alla äger exempelvis 1/3 var - att skicka in till Lantmäteriet om att vi vill dela upp samfälligheten på det viset? Alldeles oavsett hur stor andelar som ”egentligen” finns.
Borde väl funka om alla delägande fastigheter samtycker?

Man kan ju tycka det..
Om alla fastigheter redan ligger inne i samfälligheten ska det gå att få möjlighet att ändra andelstalen för en mindre summa, det kan möjligen krävas någon form av ansökan, jag minns inte exakt.

I vår samfällighet fanns bara två av fastigheterna inlagda, de andra har antingen bytt beteckning eller tillkommit och då krävs en riktig förrättning men det vill inte grannarna göra..
Jag har dock gjort en riktig kilometertonberäkning själv som alla skriver på att den gäller.
Och så länge alla håller sams och jag får betalt för att sköta vägen så är jag inte heller sugen på en förrättning som kostar samfälligheten 100 000kr +

Alvarsson  
#869782Så länge man är överens finns inga begränsningar.

Användarvisningsbild

uppland2  
#869786Hur pass ambitiöst har man letat efter befintliga andelstal i gamla handlingar?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#869807Om Lantmäteriet får för sig att rota ambitiöst i gamla handlingar så kan de göra det hur länge som helst till obegränsad kostnad.

Användarvisningsbild

Mellberg  
#869812En större fastighet har generellt sett en större andel. Kolla även bak till laga skiftet, där finns respektive fastighets "selandstal angivna". Andelar kan dock överlåtas till andra fastigheter i skifteslaget. Andelar i samfälligheter, följer inte med automatik med till avstyckningar.

Vid delning eller fastighetsregleringar eller sammanläggningar, även mellan skifteslag, slinker andel i samfälligheter normalt med. Jag själv har ca 3% andel i grannbyns samtliga samfälligheter, ca 10 stycken. Tror inte nån i grannbyn vet detta.

Användarvisningsbild

T18  
#869813Skulle behövas en stor guide på hur man löser ut andelspusslet i alla samfälligheter man har okänd del i…

TS
Användarvisningsbild

Jl2  
#869814Om det är en fastighet som har ett eget namn i fastighetsregistret ( traktnamn. S:1 ...osv), så är jag rätt så säker på att det inte går att ändra andelstal utan en förrättning. Om man vill veta vilka som är delägare i en sån fastighet får man kolla vilka som hade skattetal i sammfäldigheten när den bildades och sen följa dom.

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#869815Kan det vara därför som lantmäteriförättningar blir så sanslöst dyra? Om de ska rota i alla andelar kors och tvärs i alla samfälligheter som ingen ändå bryr sig om.

Användarvisningsbild

Jl2  
#869816Ja det kan bli dyrt, men om dom inte gör det kan det bli problem .om någon letar i gamla handlingar och ser att dom är ägare till en del i en samfällighet. Om då Lantmäteriet inte har kollat ordentligt utan godkänt en förrättning så kan det bli lite problematiskt.

Användarvisningsbild

T18  
Jl2 skrev:Om det är en fastighet som har ett eget namn i fastighetsregistret ( traktnamn. S:1 ...osv), så är jag rätt så säker på att det inte går att ändra andelstal utan en förrättning. Om man vill veta vilka som är delägare i en sån fastighet får man kolla vilka som hade skattetal i sammfäldigheten när den bildades och sen följa dom.

Vart kan man hitta dessa gamla dokument?

TS
Användarvisningsbild

Jl2  
#869822Logga in på mina sidor på Lantmäteriet, där kan du se skattetal knutna till din fastighet.
Kolla även Lantmäteriet-historiska kartor och lite detektivarbete, brukar man komma rätt långt med.

Användarvisningsbild

Elis76  
#869824Här kan man hitta de historiska akterna.
Leta reda på din socken under Lantmäteristyrelsens arkiv, sedan gäller det att hitta den akt där din fastighet ingår.
https://www.lantmateriet.se/sv/kartor/vara-karttjanster/Historiska-kartor/

Hittar Du inte informationen hos Lantmäteriet/Lantmäteristyrelsen, får Du fortsätta leta i Riksarkivets digitaliserade arkiv.
https://sok.riksarkivet.se/specialsok

Är materialet inte digitaliserat, måste Du personligen besöka Riksarkivet och be om hjälp att hitta den fysiska akten.
För norra Sverige ligger akterna i Härnösand (Riksarkivet samt Arkivcentrum Nord). För västra Sverige ligger arkivet på Hisingen. Här i Stockholm finns arkiven på: Marieberg (Kungsholmen) och Arninge samt Stadsarkivet vid Kungsklippan (Kungsholmen) och Liljeholmen.

Är Du inte van vid arkivforskning får Du räkna med att lägga ner MYCKET tid.
Senast redigerad av Elis76 fre 31 jan 2025, 21:03, redigerad totalt 1 gång.

Annons:
Arevo
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).