Alternativt skogsbruk, blädning och hyggesfritt

Skogsforums lövskogsprojekt

209 inlägg 120080 visningar 51 följer Svara, dela mm...  
Den här tråden har en sammanfattning på första sidan.
Användarvisningsbild

Re: Skogsforums lövskogsprojekt

Torbjörn Johnsen  
#869693Här finns mer info om klimatet på svenska sidan. Gissar att du kan hitta något liknande i Finland?
https://www.smhi.se/klimat/klimatet-da- ... ngd-1.7887

Användarvisningsbild

Lindveden  
#869701Va faktiskt av en händelse ute o röjde en ungskogs röjning åt en grannmarkägare till mig som satsat mycket på speciellt lärk som han tror har en framtid.
Ungskogen va ca 6 ha o han hade planterat gran på en viss del av hygget där det kom gott om själv föryngring av både asp o björk. En bit bortanför detta parti hade han planterat lärk med lite själv föryngrad tall som även hade hittat sig in mellan lärk plantorna.
Men lärken hade faktiskt växt på sig riktigt bra sen han planterade om ja minns rätt 2017-2018.

Kanske inte va så mycke löv i detta inlägget men en viss del iallafall 😉

Användarvisningsbild

Lindveden  
Lars Lundqvist SLU skrev:Varför inte både gran, björk och asp? Tillsammans?

Om man nu vill hålla sig till barrsorter Lars, hur klarar exv lärk eventuella torra alt blötare perioder framåt om man jämför me gran exempelvis?
Har för mig att ja läst nånstans att lärk är eller iallafall varit ett inhemskt trädslag här i Norden,om det nu stämmer du kanske har bättre koll?

Användarvisningsbild

Badger  
#869706Enligt tyska studier så verkar Douglas klara sig bättre i torrare klimat angående barr.

Användarvisningsbild

HannuRöj  
#869712Sibirisk klimat på dessa bredgrader motsvarar extrema väderförhållanden i Norden. Så lärk kommer att klara av hur klimatet än förändras. 💪
Men växtsäsongen är för kort, för douglasgran.

Min bror planterade börk-lärk-ek på en 20m bredd remsa brevid landsvägen och de har vuxit bra i allafall.
Ekarna har dock etablerat sig kvistiga trotts beståndet har kontinueligt varit som en djunge.
Jag skulle nog inte räckna på kvaliten på ektimmer här i norr. Hur bra än sköts stamkvistningen och utglesningen genom omloppet, kommer säkert svalare perioder också, vilket orsakar ojämna årsringar och sprickor på virke sågat virke. 🌳

Användarvisningsbild

Lars Lundqvist SLU  
#869736Lärk räknas som inhemsk eftersom den såvitt man vet fanns här före senaste istiden. Den har bara inte hunnit tillbaka. Fast den sibiriska lärk som finns planterad i Sverige är nog oftast rysk lärk.

Det finns en bra genomgång om lärk här, med fokus på norra Sverige:

https://www.slu.se/globalassets/ew/org/ ... -nr-59.pdf

Nisse Husberg  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#869738Vi har kört med gran, tall, björk och asp där granen dominerar. Har fungerat bra men nu börjar det bli problem med granbarkborrarna. Därför börjar jag fundera på ek.

Vi har mängder av stenbackar i skogen men däremellan plattmark. Jordmånen är bördig lera (utom på stenbackarna). Det var tidigare problem med sankmarker men nu har vi problem med torka på sommaren som antagligen stressar granarna och gör barkborrsangreppen värre. Och långa heta somrar som kan ge flera generationer barkborrar.

Vi är inte kustnära utan har mera inlandsklimat.

jannee  
#869787För att ek ska trivas riktigt bra bör det vara GOD granmark - min egna erfarenhet.
En ek bör ha tillgång till rörligt markvatten och under gynnsamma förhållanden växer den MINST lika bra som omkring växande granar
Är dock vattentillgången lite si så där växer eken betydligt sämre dock kan granen fortfarande växa relativt bra.
M.a.o. näringsrik jord men framförallt VATTEN.

Användarvisningsbild

Jl2  
jannee skrev:För att ek ska trivas riktigt bra bör det vara GOD granmark - min egna erfarenhet.
En ek bör ha tillgång till rörligt markvatten och under gynnsamma förhållanden växer den MINST lika bra som omkring växande granar
Är dock vattentillgången lite si så där växer eken betydligt sämre dock kan granen fortfarande växa relativt bra.
M.a.o. näringsrik jord men framförallt VATTEN.

När du skriver minst lika bra, menar du då diametern eller tittar du på höjd tillväxten och total produktion på bestånds nivå ochså.

Nu bor jag i och för sig på västkusten med mer regn, men jag känner inte alls igen mig i att eken skulle växa i paritet med granen. Här har den snarare 30-50 procents sämre tillväxt jämfört med gran.

jannee  
#869836Efter Egon fick jag slutavverka de träd som fortfarande stod upp.
Åldern på träden rörde sig i spannet 80 till 100 år.
Det var med nöd och näppe jag klarade av att fälla träden (granarna) med ett 15 tums svärd.
Bland dessa stod några fullvuxna ekar, vilka jag lämnade.
Dock till ingen nytta, för året därpå blåste även dessa omkull.
Räknade årsringarna på dessa ekar och de var något mellan 80 till 90 år.
MEN för att rotkapa dessa ekar blev jag tvingad att ta till ett 18 tums svärd.
M.a.o. var det troligtvis MER fub i dessa ekar än det var i granen, men än väsentligare var att virkesvärdet var minst det dubbla om inte det tredubbla.
Kanske ska tillägga att ekarna stod i kanten till en väldigt gammal "mossodling".
Om det odlats någon gång eller bara varit betesmark är för mig ovisst.
Något som jag också lade märke till var att kärnan nästan var ända ut till barken, endast någon cm som inte var kärna.

Användarvisningsbild

Badger  
#869842Jag har dragit liknande slutsatser från de ekarna som stått i min skog och växt upp tillsammans med gran efter en föryngring att de håller ungefär samma dimension på marker där granen växer bra.

Användarvisningsbild

Jl2  
#869870När ni jämfört tillväxten gran/ek har ni då också mätt stamtäthet, och höjd. Det är ju rätt så stor skillnad om där står 400 stammar/Ha eller om där finns 800 stammar/Ha. Om det bara är ett par enstaka ekar kan det kanske vara rätt svårt att avgöra det.

Har varit och lyssnat på Cecilia Rooth, hon är rätt kunnig inom ekskogsskötsel. När man lyssnade på henne så insåg man hur mycket arbete hon lägger på sina ekar för att få bra kvalitet.När dom är små klippa med sekatör, därefter skrapa vattskott med ett verktyg på en lång stång samt att se till att kronan alltid växer optimalt. Den får inte bre ut sig mot sidorna för mycket men den måste samtidigt ha plats att växa uppåt.
https://ekframjandet.se/wp-content/uplo ... akulla.pdf

Har ni läst undersökningen som Lars länkade till ovan, den tycker jag belyser ekens potential på ett bra sätt.

Användarvisningsbild

Badger  
#869903Jag har läst en del av ekfrämjandet och det finns exempel på de som aktivt planterar 2 rader gran och en rad ek. Och efter ett tag så avverkar man granen som massaved. Det verkar som jag förstår det fungera ganska bra för att dana ekarnas utveckling bra. I min skog har det inte gjorts någonting. Konstaterar bara att de som stått mitt inne i bestånden är raka och fina, de som står i kanter eller fritt i hagar är så klart som sparbanksekar. Har också tagit del av Cecilia Rooth och Anders Ekstrand och deras beskrivningar av skötselråden. Ekskogsskötsel är ett finlir för bästa kvalitet. Man måste nog vara lagt lite åt trädgårdsmästare för att jobba med det.

Användarvisningsbild

Badger  
#881858Var ute och gick i min skog lite och såg att ekplantorna tagit stryk av de kalla frostnätterna här i maj. Hur ser det ut för era olika träd i hägnet i år? Åkte ni också på frysskador?

Annons:
Arevo
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).