Sågverk (mindre)

Vi som sågar med Logosol

10 inlägg 6714 visningar 6 följer Svara, dela mm...  
Diskussionen handlar om erfarenheter och tips kring sågning med Logosol’s produkter, främst kedjesågverket och elsågen ES5. Användare delar med sig av praktiska råd för att underlätta sågningen, såsom användning av postningsmallar, flera kedjor för att slippa avbrott, och vikten av att kontrollera sågverkets inställningar inför säsongen. Det lyfts även fram misstag som fukt i elsågens kontaktor och att såga av stockstöd.

Flera deltagare diskuterar olika tekniker för att ställa in sågverket, till exempel att använda mallar för att justera höjden på brädor istället för att räkna klick på veven, och möjligheten att såga underifrån för att undvika inställningsändringar. Det finns olika synpunkter på ergonomin – äldre modeller kräver ofta jobbiga moment som att veva upp stocken från knä, vilket är förbättrat i nyare modeller.

En användare, crosberg, tar upp problem med en för svag elmotor och funderar på tekniska förändringar för bättre dragkraft, vilket också kommenteras. Diskussionen präglas av ett konstruktivt utbyte av praktiska erfarenheter utan större konflikter eller oenigheter.

Sammanfattningsvis är tråden en positiv och hjälpsam plattform för användare av Logosol att utbyta tips, varningar och förbättringsförslag kring sågning med kedjesågverk.
AI-betyg:
💬 Debattintensitet: 🔥🔥 2/5
⚖️ Åsiktskonflikt: 🟩 1/5
🎭 Tonalitet: Saklig, hjälpsam och vänlig
📌 Diskussionstyp: Erfarenhetsutbyte

Detta är en AI-tjänst från Skogsforum som nu testas. Tjänsten sammanfattar trådar för de som önskar att bilda en snabb övergripande bild. Build: 0.4 Beta (2025-05-16 10:26 | data: 1)
Användarvisningsbild

Vi som sågar med Logosol

Skoog2018  
#869037Här kan man dela med sig av sina erfarenheter gällande sågning med Logosol's produkter. Dela bilder och filmklipp för att dela med sig av sina erfarenheter, kunskap eller misslyckanden för att andra ska få lära!

TS
Skogma
Användarvisningsbild

Re: Vi som sågar med Logosol

JAndersson  
#869213Bra initiativ!

Äger ett Logosol F2 kedjesågverk med elsåg ES5 sen några år. Har väll inte sågat jätte mycket, men lite har man lyckats lära sig 🙂 Och många misstag har det blivit 🙂

Börjar med några tips;
*) Använd postningsmall. Köpte mina här https://projectoftheday.se/se/butik#!/p ... ll-solosag
*) Se till att ha många kedjor så att man slipper avbryta sågningen för att slipa kedjor. Har själv 4 st vilket räcker för att såga upp några träd om man nu inte sågar av ett sågstöd (se mer under misstag...)
*) Kontrollera sågbalk m.m inför varje säsong. Svårt att såga med jätte pression, +- 2-3 mm får man räkna med även med ett väl injusterat sågverk. Använder en 2 tum träkloss för att kolla av svärdet mot stocklyftarna. Har också en stor vinkelhake samt rätskiva.
*) Stockbord underlättar mycket. Har fördel att kunna använda lutningen i en backe, så klarar mig med ett enkelt stockbord, se bild nedan. Har dock förstärkt stockbordet och gjort det stadigare nu.

Misstag:
*) Lämna inte elsågen ute en längre stund, även om den står under presenning. Även om det är tungt är det värt att lyfta in sågen i ett varmhållet utrymme. Har fått in fukt i kontaktor så den slutade att fungera.
*) Inte hållit koll på stockstöden. Har sågat av ett och sågat i flera... Då blir kedjan slö
*) Inte kontrollerat sågbalk och stocklyftarna inför säsongens sågningen.

1737919609_pxl_20221120_134012805.jpg

1737919609_pxl_20221120_134041388.jpg

1737919609_pxl_20230506_084637895.jpg

Mikko  
#869249Ja det finns en del smarta tips som underlättar för nybörjare. här är en som har gjort bra hjälpmedel, programmet har jag inte provat men listan med uttag och blockhöjder tycker jag är mycket bra hjälp.

Töre  
#869320Jag låna en Logosol elkedjesåg ,såga 25 stock , då gjorde jag två mallar en för 1" och en 2" när jag var klar med blocket och skulle börja såga typ bräder 1" hade jag mallen på balken och sikta mot blocket när jag veva upp blocket ,istället för räkna klick , väldigt enkelt ,sen var jag säker på att
det inte kärva utan var på rätt ställe .

Mikko  
#869359Ja det där har jag inte provat men du måste ju veva upp och då är det ju bara att räkna 5 klick för en bräda och 9 klick för en planka. Det svåra tycker jag är att räkna med svärdets tjocklek när man sågar höjden på ett block men med hjälp av tabellen i filmen blir det väldigt enkelt.

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#869365Har du ett block och ska såga ex 2tum så kan man såga underifrån på blocket.
Då behöver man inte ändra inställning för varje bräda.

Mikko  
#869383så du menar att du lyfter bort den undre plankan och blocket ramlar ner på stockhyllan så du kan dra tillbaka sågen? tänker jag fel? du måste väl göra en ny inställning för nästa planka?

Användarvisningsbild

crosberg  
#869520Jag tänker också att problemet då blir att i stället flytta stocken hela tiden..?

Just det att man måste göra en ny inställning manuelt för varje bräda är en nackdel (jämnfört med t ex en Alaska jigg). Särskilt om man som jag har en runt 20 år gammal modell (m5/6..?), där man skal ned på knä hela tiden och veva handtag för att lyfta upp stocken.. :-(
Men detta ergonomiska problem har dom lōst på nya modellerna, tror jag(?)

Min elsåg är i övrigt lite för svag tycker jag (4kW). Idag skulle jag ha valt en starkare motor!

Men annars tycker jag bra om Solosågen. Smidigt och enkelt att sätta i gång på ingen tid - bära ut och montera sågen, dra fram kabel, fem-ti gånger ner på knän, och sen kör produktionen :-)
Fila/byta kedjan efter ett par stocker när man ändå håller fikapaus.
Jag kör med Solosågen (el) fast installerat på gårdsplatsen (=sågverket!) och med Alaska jigg (Stihl 046, 064, MS 660) i skogen og vi (pappa och jag) har sågat en del kilometer timmer och brädor (dock endast fritid och inte professionelt).

Användarvisningsbild

crosberg  
#875838Hej, jag har en cirka 15 år gammal Logosol sågbänk med en tyvärr lite för svag elmotor (4 kW).
Sågen är född med kedjehjul med 8 tänder. Jag tänkte byta till ex 7 tänder och få lite mera dragkraft. Jag tycker inte mycket hög kedjehastighet är bra i alla fall..
Någon som har erfarenhet med detta?

Användarvisningsbild

crosberg  
#876589Uppdatering: Det visade sig enklare att byta remskiva under motorn (120 mm -> 100 mm). Jag skal berätta sen hur det går med sågningen jämnfört med förr..

Besvara 
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).