Skogsröjning

Transportmedel vintertid i skogen vid röjning?

12 inlägg 3424 visningar 5 följer Svara, dela mm...  

Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.

Skapa gratiskontoLogga in
Stihl
Användarvisningsbild

Transportmedel vintertid i skogen vid röjning?

Henriik  
#869054Hej!

Jag arbetar med röjning året runt och är ibland kommer det röjningar som är 1-2km ifrån närmaste väg.

I nuläget använder jag snöskor men finns det något bättre / smidigare att transportera sig med?

Jag har kollat på skidorna som de använder under jakt mestadels, som är kortare och lite bredare, någon som har erfarenhet av dessa?

Fyrhjulare med band / snöskoter tycker jag är väl onödigt att dra med sig in till skogs.

Tacksam för svar!

TS
Stihl
Användarvisningsbild

Re: Transportmedel vintertid i skogen vid röjning?

Skoog2018  
#869067Fyrhjuling med bandsats är smidigt om du vill skona kroppen och få med verktygen/röjsågen och matsäcken ut i skogen. Använder du snöskorna när du röjer? Om det är mycket snö?

Användarvisningsbild

Elis76  
#869079Snöskor - varför inte skidor och en pulka med grejjorna i ???

https://segebadenpulkan.se/sv/start.html

Användarvisningsbild

Henriik  
Skoog2018 skrev:Fyrhjuling med bandsats är smidigt om du vill skona kroppen och få med verktygen/röjsågen och matsäcken ut i skogen. Använder du snöskorna när du röjer? Om det är mycket snö?

Jepp, använder snöskor vid mycket snö.

En fyrhjuling är bäst, men också dyrt inköp samt mycket jobb att ta in en sådan i skogen med kärra, spänna fast den osv.

TS
Användarvisningsbild

Johan60  
#869089Jag gör lite röjning och gallring vintertid med snöskor.
Ibland bär jag utrustningen på en ryggsäcksram, eller i röjsågsselen. Är det mer än ca 10 kg, t ex när jag tar med handvinschen till vindfällen, drar jag en gammal segenbadenpulka i glasfiber.
Det är inte särskilt rationellt och tidseffektivt, det är mer som motion och trevligt att vara i skogen.
Jag tycker det går hyfsat att gå 1-2 km med snöskor så länge snön inte är väldigt djup. Ofta kan jag gå större delen av vägen i skoterspår.
Har också funderat på kort jaktskidor, men tänker att när man väl arbetar med sågen och behöver backa och gå sidledes blir det kanske klumpigt med skidor på? Det går däremot ganska bra med snöskor om jag spänner fast hälen.
Jag har en bra fyrhjuling men har inte köpt någon bandsats eftersom jag bor en bit från skogen och vill slippa böket med att ta den på släpvagn. Det skulle kanske bli effektivare, men jag har inte så bråttom.

hfab  
#869107Är det här något som passar?
Komplett maskin som ryms i bagaget på en bil.
Kostar mindre än en bättre bandsats.

mooos73  
#869112Du utesluter snöskoter.... varför...
Du får en vettig skoter för priset av en bandsatts till en ATV...

Användarvisningsbild

Bjänndal  
#869113När jag jobbade som traktplanerare använde jag 147 cm långa (eller korta?) bredsidor inköpta på Skogma. Det funkade bättre än snöskor. Och fördelen jämfört med vanliga skogsskidor var att det var smidigare i kuperad och snårig terräng. Men jag tror inte att de funkar i röjning. Jag brukar sluta röja i november.

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#869115Trådskaparen har väl inte tänkt att ha skidorna på när han röjer får vi väl tro.

Användarvisningsbild

Elis76  
#869117Det skulle vara intressant att veta i vilken kommun trådskaparen håller till och varför han nödvändigtvis måste röja när det krävs snöskor. 🤔

Själv slutar även jag att röja när snön kommer. Det blir oerhört opraktiskt och svårt att såga nära marken med risk för stensågning.

axwell  
#869154Såg att @hfab rekommenderade Vaellan och en sån kan fungera året om.
Tror dock inte på metoden att demontera den och lasta in den i en kombibil, jag skulle tröttna på det vintertid.
Den väger bara 90 kilo så det är enkelt att lyfta upp den på en liten släpvagn.

Som jag har utrustat min är det möjligt att få med det mesta som 2 motorsågar, 1 röjsåg eller fällriktare, bränsle och div redskap.

Under sommar- eller förfallstider byter jag medarna till breda luftgummihjul; perfekt för sanka partier.
$matches[2]

1737889026_dscn2761.jpg

Användarvisningsbild

Monark1954  
#869323Ja det går bra att röja med snöskor. Det underlättar dock om det töat så snön bär snöskorna. Har använt elstångsåg i sen 1:a röjning. Går bra att sticka ner, eller om stubben blir lite hög gör väl inget.
Ett effektivt sätt att utnyttja den tiden på året.
Snöskoter fungerar utmärkt som transportmedel, låda bak som passar röjsåg. Får lättare med fika och bränsle eller batterier.

Besvara 
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).