Öppna kategorin

Gamla barkborregranar, tips på åtgärd

17 inlägg 2618 visningar 2 följer Svara, dela mm...  

Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.

Skapa gratiskontoLogga in
Användarvisningsbild

Gamla barkborregranar, tips på åtgärd

Schlangen  
#868905Tjenare!

Jag har några gamla torra barkborregranar som har blåst omkull och jag söker idéer på hur jag kan snygga till plockepinnet på ett sätt som gynnar naturen som bäst.
Tips på insektshotell eller liknande.
Tips på något konstnärligt funkar också 😉

Dom torrgranar som fortfarande står låter jag vara då dom tydligen gynnar insekter som äter och konkurrerar barkborren.

Dom granar som blåst omkull duger knappt som ved.

TS

Re: Gamla barkborregranar, tips på åtgärd

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#868926Ska du gynna naturen skå ska du inte göra något alls. Men jag skulle ändå rotkapa dem så att vältan lägger ner sig.

Användarvisningsbild

Schlangen  
#868928Jo det har du rätt i men jag vill gärna snygga till området då det syns från tomten.

TS

#868931Kapar du ner dem så ruttnar de fortare. Vil du krångla så kan du ju frakta dem någonstans där du slipper se dem.

fri  
Schlangen skrev:
Dom granar som blåst omkull duger knappt som ved.

Om de trots allt duger som ved är det väl enklast och snyggast att kapa och klyva det som duger till ved?

#868954Nu ville han ju gynna naturen. Man kan inte både ha kakan och äta den.

fri  
#868955Det räcker nog med de stående torr granarna som lämnas...

Användarvisningsbild

Schlangen  
#868958Ved har jag så det räcker 😁
Vill göra nått kul med dom på stället där dom ligger.
Typ ett herrejösses hotell för insekter, fåglar, igelkott 🤷🏼‍♂️
Men vet inte riktigt vilken form/variant som kan vara lämlig

TS

hfab  
#868974Om du nu vill göra "miljönytta" och samtidigt städa lite så har jag ett förslag.

Kapa upp några stammar i ca 1-1,5m och trava upp bitarna mellan större stenar eller stående träd. Nu har du början på ett prima insektshotell. Om du har möjlighet så borrar du djupa hål i olika dimensioner i ändarna.

Lägg ihop grenar och kvistar i större högar. Gärna både på högre torra platser och i svackor med högre markfukt.

Rotvältor är många gånger värdefulla miljöer. Låt några vara intakta. Tänk på att försöka skapa olika nedbrytning av vindfällen. Någon som ligger fuktigt och någon som ligger torrt.

Användarvisningsbild

Badger  
#868976Naturen har inget behov av ordning och reda. Det mesta pekar tvärtom på att naturen föredrar kaos. Så om du vill gynna mångfalden i skogen ska du göra så lite som möjligt och ur det perspektivet kan det aldrig bli för mycket död ved. Det behövs enligt olika källor mellan 20 och 60 kubik död ved per hektar för att skapa höga naturvärden.

Påverkan på naturen av om du flyttar runt stockarna och städar upp av estetiska skäl är troligen i det närmaste minimal med tanke på att man ofta ser att myndigheterna varit och städat och samlat ihop död ved i naturreservat.

Vad vill du men den skogen?. Lämna någon enstaka torraka för att skapa lite fågelbon eller om du vill lägga grunden hör höga naturvärden som kan leda till att området blir naturreservat i framtiden?

Användarvisningsbild

HannuRöj  
#868981De var bra råd alla. 😀 Men med tanke på att vindfällorna syns till huset hade jag själv städat bort de mesta och lämnat ett par korta stockar.

Gran gynnar inte skärskilt mycket mångfalden för att det redan ligger gran på backe så det räcker, och mer kommer vid varje storm.
Däremot grövre lövträn är värdefulla för att de gynnar olika specifika insekt- och svamparter.

Användarvisningsbild

Bjänndal  
#868983Bygg ett golv så att harungar får skydd! Ca 3 ggr 3 meter och 1-2 dm över marken.

Användarvisningsbild

Schlangen  
hfab skrev:Om du nu vill göra "miljönytta" och samtidigt städa lite så har jag ett förslag.

Kapa upp några stammar i ca 1-1,5m och trava upp bitarna mellan större stenar eller stående träd. Nu har du början på ett prima insektshotell. Om du har möjlighet så borrar du djupa hål i olika dimensioner i ändarna.

Lägg ihop grenar och kvistar i större högar. Gärna både på högre torra platser och i svackor med högre markfukt.

Rotvältor är många gånger värdefulla miljöer. Låt några vara intakta. Tänk på att försöka skapa olika nedbrytning av vindfällen. Någon som ligger fuktigt och någon som ligger torrt.

Ja nu börjar det likna något 👍
Vad tror du om att trava i en cirkel och ha riset i mitten, eller kanske forma som en iglo med riset i mitten ? 🤔😁

TS
Användarvisningsbild

Schlangen  
Badger skrev:Naturen har inget behov av ordning och reda. Det mesta pekar tvärtom på att naturen föredrar kaos. Så om du vill gynna mångfalden i skogen ska du göra så lite som möjligt och ur det perspektivet kan det aldrig bli för mycket död ved. Det behövs enligt olika källor mellan 20 och 60 kubik död ved per hektar för att skapa höga naturvärden.

Påverkan på naturen av om du flyttar runt stockarna och städar upp av estetiska skäl är troligen i det närmaste minimal med tanke på att man ofta ser att myndigheterna varit och städat och samlat ihop död ved i naturreservat.

Vad vill du men den skogen?. Lämna någon enstaka torraka för att skapa lite fågelbon eller om du vill lägga grunden hör höga naturvärden som kan leda till att området blir naturreservat i framtiden?

Ja att lämna torrträd och lämna orört absolut bäst men det blir att samla ihop det en aning till något mer tilltalande.
Jag vill inte skapa ett naturreservat direkt men jag vill nyttja skogen och gynna mångfalden så mycket jag kan.

TS
Användarvisningsbild

Schlangen  
Bjänndal skrev:Bygg ett golv så att harungar får skydd! Ca 3 ggr 3 meter och 1-2 dm över marken.

🤔 hmm, låter intressant.
Jag har i princip bara hare på min lilla mark.

TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).