Motorsåg och handhållet

Dimonlyften - ett alternativ till midjeröjaren?

15 inlägg 7599 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Dimonlyften - ett alternativ till midjeröjaren?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#86825 I NIMAs senaste papperskatalog finns en demonlyft/sele för motordrivna häcksackar, som påminner misstänkt mycket om selen till Husqvarnas 535 FBX (nya midjeröjaren). På NIMAs hemsida finns den - dock utan bild http://www.nimaab.se/se/art/dimonlyft-e ... arbete.php men en bild finns dock här http://www.1000inventions.org/detail2.php?id=821

Denna dimonlyft borde väl även funka, om man vill midjeröja med en vanlig motorsåg?
/Niklas



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Dimonlyften - ett alternativ till midjeröjaren?

axwell  
#86827 Den skulle passa mig perfekt, synd att det inte var direkt "gratis". Vad kostar
Niking skrev:Husqvarnas 535 FBX
inkl selen och röjaren?

Avatar Fallback

Re: Dimonlyften - ett alternativ till midjeröjaren?

Robertberg  
#86830 10 000 pistoler enligt Hvas hemsida.
.
http://www.husqvarna.com/se/forest/prod ... ws/535fbx/

Avatar Fallback

Re: Dimonlyften - ett alternativ till midjeröjaren?

axwell  
#86860 Dvs 2000 kr för röjaren om man tar hänsyn till inkl./exkl moms. Det dyker nog upp fler aktörer på marknaden med denna sele.

Användarvisningsbild

Re: Dimonlyften - ett alternativ till midjeröjaren?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#86867 Vädans intressant läsning: http://www.1000inventions.org/detail2.php?id=821

Avatar Fallback

dimonlyften

prussi  
#90237
Niking skrev:I NIMAs senaste papperskatalog finns en demonlyft/sele för motordrivna häcksackar, som påminner misstänkt mycket om selen till Husqvarnas 535 FBX (nya midjeröjaren). På NIMAs hemsida finns den - dock utan bild http://www.nimaab.se/se/art/dimonlyft-e ... arbete.php men en bild finns dock här http://www.1000inventions.org/detail2.php?id=821

Denna dimonlyft borde väl även funka, om man vill midjeröja med en vanlig motorsåg?
/Niklas

hej niklas
det fines samband mellan dessa två jag som skriver er den som kom på dena ide för 10 år setan det tar lång
tid at komma dit jag nu kommit
häl. jan dimon

Användarvisningsbild

Re: Dimonlyften - ett alternativ till midjeröjaren?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#90256 Hej Jan.

Det här var väldigt intressant. Jag skulle vilja veta mer. Har du lust o starta en tråd o berätta lite mer om hur det gick till från tanke till produkt?
Jag tror fler än jag skulle vara sugna på att läsa om det!

Roligt o se ditt inlägg!

:smile:

Användarvisningsbild

Re: Dimonlyften - ett alternativ till midjeröjaren?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#631234 Dimonlyften visas längst ner till höger på bilden.

   TS
Avatar Fallback

Re: Dimonlyften - ett alternativ till midjeröjaren?

bgl  
#631247 Jag la den här bilden igår under just bilder, passar nog bättre här
https://www.nltrade.se/product-category ... fessional/
Fick en idé, en fråga till Fredrik eller Torbjörn:
kan Skogsforum erbjuda importören att "ta risken" genom att låta oss provköra apparaten?

Avatar Fallback

Re: Dimonlyften - ett alternativ till midjeröjaren?

källefall8  
#631258 Det vill till att man inte tappar greppet om maskinen som hänger i dimonlyften, tänk ett kast eller att sågen/häcksaxen snurrar runt innan skärutrustningen stannat helt.... hua. Antagligen därför som tillverkarna av maskiner inte kan sälja nåt sådant ihop, nog svårt att certifiera mot CE och liknade.

Avatar Fallback

Re: Dimonlyften - ett alternativ till midjeröjaren?

Hema  
#763795 Kan man byta redskap på husqvarnan? Typ trimmer?

Avatar Fallback

Re: Dimonlyften - ett alternativ till midjeröjaren?

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#763799 Inte vad jag har sett
Den är inte direkt avsedd att skära nära marken

Användarvisningsbild

Re: Dimonlyften - ett alternativ till midjeröjaren?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#763802
Hema skrev:Kan man byta redskap på husqvarnan? Typ trimmer?


Menar du den bensindrivna midjeröjaren 535 FBx, så är svaret ja. Samma fäste som till Husqvarnas 25 cc kombimaskiner (både bensin och batteridrivna varianter).

Dock får du beakta riggrörslängden. Vanliga tillbehör till Husqvarnas kombimaskiner har oftast ca 780 mm riggrör, medan det finns (fanns?) även tillbehör med ca 1100 mm riggrör, som var mer tänkta för midjeröjaren.

Du får givetvis också beakta t.ex. trimmerhuvudets angreppsvinkel mot marken m.m. Jag testade först att trimma med kort riggrör och konstaterade snabbt att angeppsvinkeln mot marken blev helt fel.

Med en förlängare blev förvisso angreppsvinkeln bra. Men den totala riggrörslängden blev då väl lång, vilket gjorde det väl krångligt när gräs fastnade i trimmerhuvudet/treudden.

Ty då fick jag först stänga av midjeröjaren, sedan koppla loss den och ställa den på backen, innan jag kunde gå fram och rensa rent runt skärutrustningen. Därefter var det bara att sätta på sig utrustningen och slutligen starta maskinen, innan jag kunde fortsätta trimma.

Liiite lättare att rensa rent på en dedikerad batteritrimmer (gäller både selhängd och handhållen variant).
/Niklas
Senast redigerad av Niking ons 20 jul 2022, 09:05, redigerad totalt 2 gånger.

   TS
Avatar Fallback

Re: Dimonlyften - ett alternativ till midjeröjaren?

Hema  
#763809
Niking skrev:
Hema skrev:Kan man byta redskap på husqvarnan? Typ trimmer?


Menar du midjeröjaren 535 FBx, så är svaret ja. Samma fäste som till Husqvarnas 25 cc kombimaskiner (både bensin och batteridrivna varianter).

Dock får du beakta riggrörslängden. Vanliga tillbehör till Husqvarnas kombimaskiner har oftast ca 780 mm riggrör, medan det finns (fanns?) även tillbehör med ca 1100 mm riggrör, som var mer tänkta för midjeröjaren.

Du får givetvis också beakta t.ex. trimmerhuvudets angreppsvinkel mot marken m.m. Jag testade först att trimma med kort riggrör och konstaterade snabbt att angeppsvinkeln mot marken blev helt fel.

Med en förlängare blev förvisso angreppsvinkeln bra. Men den totala riggrörslängden blev väl lång, vilket gjorde det väl krångligt när gräs fastnade i trimmerhuvudet/treudden.

Ty då fick jag först stänga av midjeröjaren, sedan koppla loss den och ställa den på backen, innan jag kunde gå fram och rensa rent runt skärutrustningen. Därefter var det bara att sätta på sig utrustningen och slutligen starta maskinen, innan jag kunde fortsätta trimma.

Liiite lättare att rensa rent på en batteritrimmer...
/Niklas

Tack, men har testat ryggbatteri, vilket blev en dyrköpt historia.

Användarvisningsbild

Re: Dimonlyften - ett alternativ till midjeröjaren?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#763811
Hema skrev:
Niking skrev:
Hema skrev:Kan man byta redskap på husqvarnan? Typ trimmer?


Menar du midjeröjaren 535 FBx, så är svaret ja. Samma fäste som till Husqvarnas 25 cc kombimaskiner (både bensin och batteridrivna varianter).

Dock får du beakta riggrörslängden. Vanliga tillbehör till Husqvarnas kombimaskiner har oftast ca 780 mm riggrör, medan det finns (fanns?) även tillbehör med ca 1100 mm riggrör, som var mer tänkta för midjeröjaren.

Du får givetvis också beakta t.ex. trimmerhuvudets angreppsvinkel mot marken m.m. Jag testade först att trimma med kort riggrör och konstaterade snabbt att angeppsvinkeln mot marken blev helt fel.

Med en förlängare blev förvisso angreppsvinkeln bra. Men den totala riggrörslängden blev väl lång, vilket gjorde det väl krångligt när gräs fastnade i trimmerhuvudet/treudden.

Ty då fick jag först stänga av midjeröjaren, sedan koppla loss den och ställa den på backen, innan jag kunde gå fram och rensa rent runt skärutrustningen. Därefter var det bara att sätta på sig utrustningen och slutligen starta maskinen, innan jag kunde fortsätta trimma.

Liiite lättare att rensa rent på en batteritrimmer...
/Niklas

Tack, men har testat ryggbatteri, vilket blev en dyrköpt historia.


535 FBx https://www.hylte-lantman.com/husqvarna ... YUQAvD_BwE
/Niklas

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).