Skogsnyheter

Kyrkans skogsutredning släppt, föreslår en total omställning

63 inlägg 13064 visningar 14 följer Svara, dela mm...  
Användarvisningsbild

Re: Kyrkans skogsutredning släppt, föreslår en total omställ

p till p  
#862118Hur tror dom kvaliteten blir med luckhuggning tjur fibervinkel skulle det inte bli mer sågtimmer ?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#862120Såna världsliga saker ingår inte i paketet. Här snackar vi andlighet.

Sörlänningen  
Lindveden skrev:Och va innebär då detta såkallade "naturnära skogsbruk"?
Va e det för nåt,annat än nån sorts höggallring i äldre skog?
Luckhuggning e väl en del av trakthyggesbruk om ja minns rätt

Vissa former av luckhuggning är definierade som kontinuerligt skogsbruk av Skogsstyrelsen. Många av oss tycker nog att det är ganska konstigt att det är så, men för tillfället är det så.

Jag kommer nog själv använda mig av luckhuggning på vissa våtmarker framöver. Man kan minska översvämningen och sedan är det bra att kunna notera det som kontinuerligt.

Användarvisningsbild

Lindveden  
Sörlänningen skrev:

Vissa former av luckhuggning är definierade som kontinuerligt skogsbruk av Skogsstyrelsen. Många av oss tycker nog att det är ganska konstigt att det är så, men för tillfället är det så.

Jag kommer nog själv använda mig av luckhuggning på vissa våtmarker framöver. Man kan minska översvämningen och sedan är det bra att kunna notera det som kontinuerligt.

Jo men du kommer väl avlägsna skogen i etapper via luckhuggning tills den gamla skogen e borta, eller ska det va luckor utspridda lite varstans? Isåfall ingår ju det hela i trakthyggesbruket.

I annat fall så skulle ju vilken/vilket hygge som helst kunna klassas som "naturnära/hyggesfritt" så fort man lämnat lite fröträd kvar.

Enligt min mening så måste man ju prata om skötsel systemen vi har: trakthyggesbruk me under grupper av olika metoder exv skärmställning, luckhuggning alt blädningsbruk där det finns förutsättningar för det. Annars blir det ju bara diskussioner om enskilda åtgärder man gör i skogen o inte skötsel systemens hela omloppstid.

För mig så låter det "nya moderna naturnära/hyggesfritt" bara som skogsbruks metoder vi en gång har provat o me minst sagt förödande skogar i vårt land.

Sörlänningen  
Lindveden skrev:
Sörlänningen skrev:

Jo men du kommer väl avlägsna skogen i etapper via luckhuggning tills den gamla skogen e borta, eller ska det va luckor utspridda lite varstans? Isåfall ingår ju det hela i trakthyggesbruket.

I annat fall så skulle ju vilken/vilket hygge som helst kunna klassas som "naturnära/hyggesfritt" så fort man lämnat lite fröträd kvar.

Enligt min mening så måste man ju prata om skötsel systemen vi har: trakthyggesbruk me under grupper av olika metoder exv skärmställning, luckhuggning alt blädningsbruk där det finns förutsättningar för det. Annars blir det ju bara diskussioner om enskilda åtgärder man gör i skogen o inte skötsel systemens hela omloppstid.

För mig så låter det "nya moderna naturnära/hyggesfritt" bara som skogsbruks metoder vi en gång har provat o me minst sagt förödande skogar i vårt land.

Skogsstyrelsen har definierat luckhuggnibg där hela skog i etapper tas ner som kontinuerligt skogsbruk. Det finns publicerade krav, men jag har dem inte i huvudet.

Om du frågar den akademiska expertisen på skogsskötsel tror jag dock att de håller med dig och tycker att luckhuggning är att se som en del av hyggesbruket, om än ett dyrt sådant.

Jag tror att luckhuggning kan vara rimligt på vissa våtmarker. Men jag ser det personligen inte som kontinuerligt skogsbruk, men det går ju att bokföra som sådant, vilket är bra för oss certifierade.

Användarvisningsbild

Lindveden  
Sörlänningen skrev:
Lindveden skrev:
Sörlänningen skrev:

Skogsstyrelsen har definierat luckhuggnibg där hela skog i etapper tas ner som kontinuerligt skogsbruk. Det finns publicerade krav, men jag har dem inte i huvudet.

Om du frågar den akademiska expertisen på skogsskötsel tror jag dock att de håller med dig och tycker att luckhuggning är att se som en del av hyggesbruket, om än ett dyrt sådant.

Jag tror att luckhuggning kan vara rimligt på vissa våtmarker. Men jag ser det personligen inte som kontinuerligt skogsbruk, men det går ju att bokföra som sådant, vilket är bra för oss certifierade.

Nja dyrt vet ja kanske inte, måste ju vara från fall till fall kanske. En lucka på kanske 0.5 ha i början kanske,som sen kanske huggs ungefär likadant nästa gång på samma trakt.Har man inte jättestort behov av kapital direkt så skulle väl luckhuggning fungera rätt bra i etapper där man successivt utvidgar den första luckan till att bli större o större tills storskogen e borta o man i sin tur har fått upp en ungskog på dom första delarna man tog.

Sörlänningen  
Lindveden skrev:
Sörlänningen skrev:
Lindveden skrev:
Sörlänningen skrev:

Nja dyrt vet ja kanske inte, måste ju vara från fall till fall kanske. En lucka på kanske 0.5 ha i början kanske,som sen kanske huggs ungefär likadant nästa gång på samma trakt.Har man inte jättestort behov av kapital direkt så skulle väl luckhuggning fungera rätt bra i etapper där man successivt utvidgar den första luckan till att bli större o större tills storskogen e borta o man i sin tur har fått upp en ungskog på dom första delarna man tog.

Kollade upp nu. Enligt Skogsstyrelsens definition vara som absolut mest 0.25ha per ruta, men de nämner att det mer typiska är 0.1. Det vanliga är väl ett schackrutemönster.

Användarvisningsbild

Lindveden  
#862236Många små bestånd att hålla reda på sen bara i det stora beståndet om det e luckor på vi säger nånstans 0,1 till 0,25. Dom måste ju skötas individuellt allteftersom dom me o då kan det ju bli dyrt kanske

Användarvisningsbild

Lindveden  

Orsa  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#868051Funderar om det finns ett starkt samband mellan valet av bocken som trädgårdsmästare till utredare redan från början skulle leda till denna omprioritering av brukningsmetod.
Det är väl bara så att kyrkan omprioriterar från högre ekonomiskt nuvärde till högre naturvärde. Naturvärde som värderas av dagens agendasättare. De som äger mediainflytande över andras ägandeintressen. Kyrkan behöver väl inte optimera skogsekonomin helt enkelt.

Alvarsson  
#868493Intressant brev från huvudsekreteraren i utredningen.
https://supermiljobloggen.se/nyheter/ut ... iffertrix/

isteskog  
#868499Sälj Kyrkans skogar på öppna marknaden så slipper man stå med skägget i brevlådan framöver..... 😉

Användarvisningsbild

T18  
Fredrik Reuter skrev:Idag släpper Svenska Kyrkans utredare, Göran Enander, skogsutredningen. Det var kyrkomötet som 2021 gav utredaren i uppdrag att ta fram en skogsutredning som ska säkerställa en så ekologisk, ekonomisk, social samt andlig och existentiell hållbar skogsförvaltning som möjligt. Utredningen, som länkas nedan och är på 415 sidor föreslår en stor omställning av kyrkans skogsbruk. Det handlar bland annat att minska trakthyggesbruket och avsätta stora areal för biologisk mångfald och kolsänka.

En av de stora förändringarna är att 20 % av den produktiva skogsmarken ska avsättas till skydd för biologisk mångfald och klimatåtgärder. Kyrkan kommer även att införa ett anpassat trakthyggesbruk på 47 % av skogsarealen, där omloppstiden förlängs och contortatall ersätts med svenska trädslag som tall. Utöver detta ska 33 % av skogen förvaltas med naturnära metoder, där hyggesfria tekniker som blädning och luckhuggning tillämpas.

En annan viktig del i den nya strategin är att kyrkans skogsbruk i norra Sverige anpassas till samernas behov av mark för renskötsel. Heliga platser kommer att undantas från skogsbruk och förvaltas i samarbete med samiska företrädare.

För att säkerställa att de nya målen uppfylls, kommer Svenska kyrkan att införa tydligare styrning och tillsyn av sin skogsförvaltning. Församlingarnas inflytande över lokala insatser stärks och en hållbarhetsavgift införs för att kompensera de som påverkas av de nya reglerna. Denna omställning bedöms leda till en minskning av skogsintäkterna med cirka 100 miljoner kronor per år på kort sikt, men ska på längre sikt bidra till ett mer hållbart och lönsamt skogsbruk.

Utöver ekonomiska och miljömässiga fördelar, är ambitionen att stärka det andliga och sociala värdet av kyrkans skogsbruk, vilket också innefattar ökad tillgång till skog för rekreation och friluftsliv, särskilt för barn och unga. Svenska kyrkan vill genom sin omställning visa ledarskap i skogsdebatten och inspirera andra aktörer att följa efter i arbetet mot en mer hållbar framtid.

Spännande är också att utredningen tror starkt på intäkter från bio- och kolkrediter i framtiden. Det kan till och med vara så att dessa intäkter kommer öka avkastningen på skogen trots rejält mindre avverkningsvolym. Det finns väldigt mycket spännande att diskutera i rapporten men också hur nu kyrkan kommer välja att göra. Ett faktum som framkommer är att intäkterna på skogsbruket idag står för en väldigt liten del av kyrkans totala inkomst. Sett ur denna aspekt så lutar det kanske åt att de väljer att gå på utredarens förslag?

Det är svårt att så här i början titta på hur detta skulle kunna påverka de nationella virkesvolymerna. Men en skiss är att kyrkan väljer Scenario 2 i rapporten och då borde avverkningsvolymen minska med kanske 250.000 m3fub årligen.

Rapporten finns här: https://www.svenskakyrkan.se/filer/1374 ... nkande.pdf

I kyrkans skogar hugger man drygt 1.7 miljoner m3fub per år. Enligt Ensos uträkning skulle skogsintäkterna för hela svenska kyrkan minska med 58% per år kommande tio år. Om man översätter detta till 58% mindre huggning varje år så försvinner ca 1 miljon m3fub per år? Det är lika mycket som Sveaskog drog ner sin avverkning med, och det påverkade marknaden ganska mycket.

Länk till Ensos uträkning: https://www.atl.nu/stort-intaktstapp-fo ... selmetoder

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#899212När Sveaskog drog ner så satt de med långsiktiga leveransavtal till industrin och började köpa virke på öppna marknaden. Kan vi se det samma med kyrkan? Att prästen börjar köpa virke från predikstolen? 😀

Användarvisningsbild

T18  
#904734Kyrkan har börjat ställa om enligt ett inslag från TV4

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).