Öppna kategorin

Samhället och skogen

26 inlägg 4165 visningar 6 följer Svara, dela mm...  

Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.

Skapa gratiskontoLogga in
Användarvisningsbild

Samhället och skogen

Badger  
#866747Jag tillhör de skogsägare som förordar ett varierat skogsbruk, med mindre hyggen, längre omloppstider och andra åtgärder som gör att vi kan behålla en ryggrad av skog så att vi kan behålla skogen som ett fungerande ekosystem. Så jag läser och lyssnar till olika röster om detta. Lyssnade nyss på Naturpodden. https://poddtoppen.se/podcast/177446932 ... -tillstand

Efter ett tags lyssnande konstaterade jag att det sveps förbi intressanta grundfrågor. I en passage sägs det att samhället inte alls behöver bruka skogen, vi behöver inte så mycket engångsblöjor så vi kan sätta av 30% av svenska skogen. Och sen lite längre fram dras det upp att det inte är så många svenskar som tjänar några pengar på skogsbruket och att många som kör skogsmaskiner inte är svenskar.

Vad innebär det faktiskt för konsekvenser svenska samhället om vi avsätter vissa X procent areal? Finns det några beräkningar på detta?

Hittade förövrigt ingen bra kategori att posta detta under så jag la det i Öppna kategorin. Forumsägarna kanske kan sätta upp den ny kategori för allmän skogsdebatt?

TS

Re: Samhället och skogen

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#866751Vad gäller skogsägarna och skogsarbetarna så lär svinnet bli måttligt på nationell nivå om deras utkomst försvinner. Men när industrin måste avskeda folk på grund av råvarubrist och exportintäkterna sinar så kan det svida i skinnet även i stora staden.

Bosse1  
#866757Kirppu har talat ,vi känner till agendan.
Lämna bara dessa skogar så flyger det dit 🥳
Fortifikationsverket,Kommunskogarna Naturvårdsverket. Sveaskog,Fastighetsverket Skogsstyrelsen,Naturvårdsverket, Naturskyddsföreningen "äger" och "förvaltar". De skall icke ha nåt mer 👍 Naturvårdverket "brukar" nästan hela Småland nu.
De kommer aldrig att ge sig, från början handlade det om 3% och alla nickade.
Och så fortsätter det, sorglig inställning. Detta handlar om marxism 👎

Användarvisningsbild

Badger  
Skogsola skrev:Vad gäller skogsägarna och skogsarbetarna så lär svinnet bli måttligt på nationell nivå om deras utkomst försvinner. Men när industrin måste avskeda folk på grund av råvarubrist och exportintäkterna sinar så kan det svida i skinnet även i stora staden.

O
Undrar vad det skulle betyda i praktiskt bortfall av produkter,jobb och ekonomi om vi skulle avsätta 30%.

TS

Sommar  
#866761Nej, jag undrar verkligen; var är konsekvensanalyserna?

Användarvisningsbild

joran  
#866765Om man tänker hela Sveriges totala produktion av trävaror, alla produkter vi får från skogen under ett år. Hur många procent av det förbrukas i Sverige, av vi alla som bor här? Och hur mycket skickas utomlands? 🌲

Användarvisningsbild

HannuRöj  
#866775https://www.skogsindustrierna.se/om-sko ... h-valfard/
😀 Finns mycket data om ekonomin. 80% exporteras enligt detta.

Hur skulle 30% nedskärning påverkas samhället som helhet går dock inte så enkelt att bara räckna av siffrorna på någon statistik.
Skogsindustrin är en stor kund till maskinindustrin till eksempel.
BNP skulle minska mer än andelen direkt är, för att naturvården mf - som skulle komma istället skogsbruket - skulle ersätta bara delvis det ekonomiska förlusten.

Användarvisningsbild

joran  
#866788Det är ändå ganska groteskt att av 10st avverkade träd, skickas 8 st utomlands. I min värld är det att leva över sina tillgångar. 🌲

Användarvisningsbild

Badger  
#866795Det är kanske egentligen inte så konstigt om 80% exporteras för att vi ska köpa annat istället som vi inte kan producera i Sverige som bananer, halvledare eller var det nu än är. Men jag tycker det är tragiskt att miljörörelsen vill mörka samhällskonsekvenserna och att skogsindustrin vill förringa de ekologiska konsekvenserna. Jag är anhängare av att man ska väga både fördela och konsekvenser och välja en balanserad lösning efter helheten.

TS

joran skrev:Det är ändå ganska groteskt att av 10st avverkade träd, skickas 8 st utomlands. I min värld är det att leva över sina tillgångar. 🌲

I din värld skulle vi vara utan allt som vi behöver importera. För att andra länder inte ska leva över sina tillgångar.

Användarvisningsbild

joran  
#866800Vinsten av exporten går väl mest till redan välbeställda aktieägare. 🌲

#866801Så du tycker att vi ska lägga ner all exportindustri i Sverige då? Intellektuell vänster på hög nivå. Är du glad för att Volvo snart bara finns i Kina? Så att ingen svensk aktieägare blir rik.

Användarvisningsbild

Elis76  
joran skrev:Vinsten av exporten går väl mest till redan välbeställda aktieägare. 🌲

Exakt, ner i alla de aktiefonder där våra pensionspengar är placerade eller i de fonder Vi eventuellt sparar i själv.

https://www.fondbolagen.se/aktuellt/pressrum/pressmeddelanden/fonder-ager-38-procent-av-borsen/

Användarvisningsbild

joran  
#866807Att vi skulle använda 80% av det vi avverkar själva i Sverige och sedan exportera 20% vore rimligare och mera långsiktigt hållbart tycker jag. Och vi skulle göra likadant med tex elproduktionen 👍🌲

Användarvisningsbild

Elis76  
joran skrev:Att vi skulle använda 80% av det vi avverkar själva i Sverige och sedan exportera 20% vore rimligare och mera långsiktigt hållbart tycker jag. Och vi skulle göra likadant med tex elproduktionen 👍🌲

Och hur skulle det gå till om Vi avsätte 80% av den årliga avverkningsvolymen i Sverige - hur skall den volymen sugas upp av 10 miljoner svenskar?

🤔 🤔

Annons:
Arevo
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).