lör 28 dec 2024, 15:30#866188Intressanta reflektioner här ovan, dem tar jag åt mig.
Har också hört det där om vildsvinen, bra poäng!
Skogsmiljö och Trädlära
Granbarkborre
mån 30 dec 2024, 02:17#866323Hej !
Jag håller helt med Torleif.Det pratas hit och ditt om väder och barkborrefällor och att sluta med gran.
Sanningen är att det viktigaste är att hugga upp vindfällorna och inte lämna virke i skogen.Det slarvas mycket med detta .Ett stort problem är att många fastigheter sköts på distans utan lokal närvaro.
Sen har vi ett annat problem som det inte pratas om och det är att man numera hugger på sommaren .Både gallring och slutaverkning.Det gör att borren har tillgång till färskt ris och toppar att svärma i.
Om detta pratas det inte om från bolagens sida eller Skogsvårdstyrelsen.Industrin måste ju ha virke och tycker det är jobbig med vattna virke på terminal.
Jag undviker helt att hugga på senvår /
sommar.Men det märks när grannen gör detta då ökar borgarna.
Mvh
Jag håller helt med Torleif.Det pratas hit och ditt om väder och barkborrefällor och att sluta med gran.
Sanningen är att det viktigaste är att hugga upp vindfällorna och inte lämna virke i skogen.Det slarvas mycket med detta .Ett stort problem är att många fastigheter sköts på distans utan lokal närvaro.
Sen har vi ett annat problem som det inte pratas om och det är att man numera hugger på sommaren .Både gallring och slutaverkning.Det gör att borren har tillgång till färskt ris och toppar att svärma i.
Om detta pratas det inte om från bolagens sida eller Skogsvårdstyrelsen.Industrin måste ju ha virke och tycker det är jobbig med vattna virke på terminal.
Jag undviker helt att hugga på senvår /
sommar.Men det märks när grannen gör detta då ökar borgarna.
Mvh
mån 30 dec 2024, 08:56#866328Sen har vi ett annat problem som det inte pratas om och det är att man numera hugger på sommaren .Både gallring och slutaverkning.Det gör att borren har tillgång till färskt ris och toppar att svärma i.
Plus att ganska grovt röjas ner vid förröjning. Det har gynnat framförallt sextandad barkborre.
Om möjligt, skulle röjningen förs på höst/vinter eller direkt före avverkning så allt skulle torka på en gång.
Plus att ganska grovt röjas ner vid förröjning. Det har gynnat framförallt sextandad barkborre.
Om möjligt, skulle röjningen förs på höst/vinter eller direkt före avverkning så allt skulle torka på en gång.
Hannu
"Pappa trivs i skogen, verkstaden och pannrummet"
"Pappa trivs i skogen, verkstaden och pannrummet"
mån 30 dec 2024, 14:42#866346Sommaravverkning behöver inte vara fel. Borrarna får gärna kasta sig över nyhugget timmer bara det blir bortkört i tid så att de följer med bort.
mån 30 dec 2024, 18:34#866390Hej , jag vet att detta är en het potatis med sommar averkning.Man ska ju göra som bolagen och myndigheter säger..Det är dock tråkigt att man glömmer dom erfarenheter som gjorts tidigare .När jag växte upp så lämnades inga vindfällor och barkborreträd i skogen. VI hade noll problem med barkborre. Vår sommar planterade löv röjde man och till viss del averkade lövbestånd för att hålla igång personalen. Problemet är att det börjar bli virkesbrist på grund av att man bränt ljuset i två ändar så att säga.Det slarvas oxå med bortforslingen av virke från avlägg.Ofta glöms virke bort eller så har åkaren för dåligt betalt för att hämta sista klicken som ligger kvar.Sen gillar bolagen att lämna virke så att man kan dra på sista betalningen och skjuta på slutredovisning.(Gärna energived som tål att ligga kvar ett halvår eller så)Detta sammantaget hjälper ju inte till att minska barkborreskadorna.Men frågan är om inte verkligheten börjat komma ikapp med virkesbrist som följd. .Det tråkiga är att nästa alla är förlorare som jobbar inom skogsnäringen.
Mvh
Mvh
tis 31 dec 2024, 10:50#866434Jag vet inte men jag skulle tro att Hannu och JanerikA har en poäng.
Dels att färska skatar blir liggande men framför allt så blir det mer skador på stående träd när man hugger efter savningen då barken sitter löst. Om mina amatörmässiga iaktagelser stämmer så älskar barkborrarna skadade granar som har dålig motståndskraft och kvarlämnade virkeshögar.
Det räcker inte med att köra ut virket ur skogen för att bli av med barkborrarna. Det räcker inte ens med att köra "bort" det.
Det skall vara färdigt processat för annars får man barkborreangrepp någon annanstans. Vart man än kör det i Finland eller Sverige så finns det granskog i närheten. Förutom Kökar och södra Skåne men dit körs sällan några stocklass.
Jag har haft barkborrar i bakanhögen efter att vi sågade. Bakanen låg för tätt ihop så de torkade långsamt. Jag kapade dem snabbt till metersved och penade upp dem på tork och det verkar som om borrarna dog innan de blev flygfärdiga.
Dels att färska skatar blir liggande men framför allt så blir det mer skador på stående träd när man hugger efter savningen då barken sitter löst. Om mina amatörmässiga iaktagelser stämmer så älskar barkborrarna skadade granar som har dålig motståndskraft och kvarlämnade virkeshögar.
Det räcker inte med att köra ut virket ur skogen för att bli av med barkborrarna. Det räcker inte ens med att köra "bort" det.
Det skall vara färdigt processat för annars får man barkborreangrepp någon annanstans. Vart man än kör det i Finland eller Sverige så finns det granskog i närheten. Förutom Kökar och södra Skåne men dit körs sällan några stocklass.
Jag har haft barkborrar i bakanhögen efter att vi sågade. Bakanen låg för tätt ihop så de torkade långsamt. Jag kapade dem snabbt till metersved och penade upp dem på tork och det verkar som om borrarna dog innan de blev flygfärdiga.
tor 15 maj 2025, 13:14#880791Ja hittade en vindfälla nyss när ja röjde.
Där va baggar i den men de va inte tätt mellan borrhålen.
De va ju dryga 20gr här häromdagen.
Förresten va de ett så kallat pinnaträd. Kanske 25 i brösthöjd.
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort, Välkommen!
Skapa konto
Där va baggar i den men de va inte tätt mellan borrhålen.
De va ju dryga 20gr här häromdagen.
Förresten va de ett så kallat pinnaträd. Kanske 25 i brösthöjd.
Logga in för att se de bilder eller dokument som författaren har laddat upp.
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort, Välkommen!
Skapa konto
tor 15 maj 2025, 13:18#880792Ja har nog missat denna tråden eller möjligen glömt.
Allafall får ja läsa den när ja hinner.
En sak jag lagt märke till genom åren är att om en gran tippat mot en annan så går borrarna oftast i de som står opp.
Lite märkligt.
Allafall får ja läsa den när ja hinner.
En sak jag lagt märke till genom åren är att om en gran tippat mot en annan så går borrarna oftast i de som står opp.
Lite märkligt.
ons 16 jul 2025, 09:24#887825När granbarkborrarna ger sig på en leveransvirkesvälta, vet någon säkert att det bara är de översta som angrips eller även längre ner i vältan?
Jag har 20fub liggande, blandat klent och grovt. Rejält med vita larver i åtminstone de grova som jag började barka på toppen av vältan.
Det är anmält för transport till Södra men känns för riskabelt att hoppas på att dom kommer innan det börjar flyga här
Jag har 20fub liggande, blandat klent och grovt. Rejält med vita larver i åtminstone de grova som jag började barka på toppen av vältan.
Det är anmält för transport till Södra men känns för riskabelt att hoppas på att dom kommer innan det börjar flyga här
ons 16 jul 2025, 11:06#887833De går nog i huvudsak in i översta lagret virke. Förr pratade man om ”vältskrapning” vilket innebar att man tog bort det översta, angripna lagret. Vad man sen gjorde med detta virke vet jag inte men barkning innan larverna kläcks bör ju fungera.
Annons:

Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).