SKOGSFORUM ARTIKEL 

Skogsekonomi

Norra Skog - värre läge än enbart låga virkespriser?

99 inlägg 29715 visningar 29 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Norra Skog - värre läge än enbart låga virkespriser?

Elis76  
#866291 Norrhälsinge är en liten förening med betoning på liten.

2023-års siffror
- 43,2 MSEK [omsättning]
- 273 kSEK [rörelseresultat]
- 404 medlemmar
- 5 anställda

https://svenskkooperation.se/goda-affarer/norrhalsinge-skogsagare/

🌲

Landshypotek Bank

isteskog  
Elis76 skrev:Norrhälsinge är en liten förening med betoning på liten.

2023-års siffror
- 43,2 MSEK [omsättning]
- 273 kSEK [rörelseresultat]
- 404 medlemmar
- 5 anställda

https://svenskkooperation.se/goda-affarer/norrhalsinge-skogsagare/

🌲
De ökar stadigt! Inga extra personal i onödan där inte!

Användarvisningsbild

framhjul  
isteskog skrev:De ökar stadigt! Inga extra personal i onödan där inte!

Det verkar så. I år vet jag tre skogsägare till utöver oss som blev medlemmar i Norrhälsinge från Medelpad. En snabb uträkning med 2023 års siffror visar att Norrhälsinge har drygt 81 medlemmar per anställd, i förhållande till Norra skog som har 42 medlemmar per anställd. Någonstans redan där syns en enorm skillnad i organisationernas effektivitet. Nog för att Norra skog är stora, men små tuvor har en förmåga att välta stora lass...

Användarvisningsbild

Elis76  
#866295 Alltid intressant med jämförelser om antalet medlemmar per anställd även om det ger en skev bild.

Norra: 42 (27.300/650)
Södra: 17,3 (52.000/3.000)
Mellanskog: 25,2 (28.200/1.118*)
Lantmännen: 1,5 (18.000/12.000)

* Mellanskogs 258 + helägda Setras 860 anställda

De tre små föreningarna har ingen egen industri och inget som helst medlemmsengagemang som drar anställda.

isteskog  
Elis76 skrev:Alltid intressant med jämförelser om antalet medlemmar per anställd även om det ger en skev bild.

De tre små föreningarna har ingen egen industri och inget som helst medlemmsengagemang som drar anställda.

De har skogsdagar som de andra föreningarna och även skogskvällar! De brukar vara med på Mittiamässan m.m

wigge  
Elis76 skrev:Alltid intressant med jämförelser om antalet medlemmar per anställd även om det ger en skev bild.

Går det att få fram virkesfångst per anställd inköpare vid resp förening?

Södras siffror innefattar väl även bruksanställda och sågverksarbetare

Användarvisningsbild

JANERIKA  
#866322 Hej
Ja det pratas ju om hur mycket kubik varje inköpare ska köpa in och hur effektiv man ska vara.
Jag tror att föreningarna aldrig kommer att tjäna några stora pengar på sågning.
Dom har för höga omkostnader.
Jag kan som exempel ta ett köpsågverk som jag känner till och följt genom åren.
Dom hade i många år ingen inköpare och ändå köpte dom cirka 40000 m3sk rotposter och averkningsuppdrag.Sen tillkom leveransvirke och handel med andra bolag på ca 20000m3sk. ( VDn köpte in allt vid sidan om sitt vanliga jobb)
Dom reparerar allt i egen regi samt har eget slipperi
Det säger sej själv att det är svårt att konkurrera med ett sånt företag.
Mvh

Användarvisningsbild

Elis76  
#866324 För små sågverk är det antagligen inga som helst problem att skaffa virkesråvara utan dedicerade virkesinköpare, men det finns en gräns hur mycket en småbolags-VD mäktar med.

-Jutos i Norrbotten köper genom sin VD majoriteten av sitt virke av Sveaskog. Sedan Sveaskogs avverkningsminskning, har man dock nödgats att anställa två virkesköpare.

- Rolfs såg i Kalix får sitt klentimmer via Norra skog

- Qbik köper åt två mindre sågverk i AC-län med åtta virkesköpare enligt deras hemsida.
https://www.qbikab.se/

- Älgsjö i Ullånger med 12 anställda och produktion av ~30.000 m3sv klarar sig antagligen utan egna virkesinköpare.
https://www.algsjosag.se/sida/1112/Hem

- Bennsäters legosågar enbart till Södra Wood ~37.000 m3sv/år

Sydved däremot som köper ~5,3 miljoner m3fub/år behöver en organisation med 125 anställda för detta, här kan inte VD flänga runt och köpa virke, samma gäller för: Södra, Mellan, Norra, SCA, Holmen, Stenvalls m.fl.

Nedan finns alla virkesinköpare på Sydved samt alla stödfunktioner som behövs för att få verksamheten att fungera.
https://www.sydved.se/kontakta-oss/

Men som tur är finns det plats för liten som stor. 😀

Användarvisningsbild

JANERIKA  
#866393 Hej , Det är ingen tillfällighet att dom små och mellanstora sågarna i Småland är duktigast på att såga .Sågen jag pratar om är en av dom mest solida i branschen och har inga inhyrda konsulter eller några chefer som dräller runt.Men som sagt det har ett pris i sena kvällar.Stor bolagen har en massa flum som pågår .Många mellan chefer och inhyrda konsulter. Sen ska det sparas på folket på golvet.
Som exempel på kostnadsmedvetandet hos Smålandssågarna kan jag dra en historia.Man har styrelsemöte och i slutet så kommer under övriga frågor upp att man köpt en drickautomat till kontorspersonalen på HK .En av ledamöterna tillika ägarens son har stått för köpet.Bra säger hans pappa tillika ägaren .Vi drar det på din nästa lön och härmed anser jag mötet avslutat. 🤣
Mvh

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).