Verkstan

Vreten 46-30 chockventiler

7 inlägg 2589 visningar 5 följer Svara, dela mm...  

Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.

Skapa gratiskontoLogga in
Enskede Hydraul
Användarvisningsbild

Vreten 46-30 chockventiler

batu  
#865745Jag har köpt en begagnad Vreten HVV7 med 46-30 kran. Det har mixtrats med slangar och spakar. Jag tror att chockventilerna sitter fel. Det är ett sjuspakspaket från Nordhydraulic. Chockventilerna är ej ställbara, shimsade på fabrik och stämplade med tryck på muttern.
Just nu ser konfigurationen ut så här:
Traktorn matar med 172 bar
Systembegränsare på ventilpaketet 175 bar
Sväng vänster 100 bar
Sväng höger 190 bar
Bom upp 190 bar
Bom ner 175 bar
Vikarm ut 100 bar
Vikarm in 175 bar

Finns det någon här som vet hur det ska vara. Jag vill naturligtvis att kranen ska vara så stark den kan men också att den får det skydd den behöver.

TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Användarvisningsbild

Re: Vreten 46-30 chockventiler

toker72  
#865961Kan det vara nån som skiftat slangarna då är det ju enkelt att skifta tillbaka till standard som brukar vara på 7 spaks paket från tex vreten

ulfgustav  
#865964Hej
Verkar lite märkligt att det är olika schocker på sväng, bom ner är jag lite frågande till, men är det en kran där du kan monteragrävsticka så kan det kanske vara ok, för övrigt för att bedöma så vore det bra med bild på kranen

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#866025Kan inte svara just för vretens tryck.
Sväng ska vara samma höger o vänster
Vikarm upp borde ha högre chock ut än in, för på 100bar lyfter den knappt

Användarvisningsbild

batu  
gnisten83 skrev:Kan inte svara just för vretens tryck.
Sväng ska vara samma höger o vänster
Vikarm upp borde ha högre chock ut än in, för på 100bar lyfter den knappt

Det låter vettigt. Jag funderar på att göra å här:
Sväng 175 bar åt båda håll
Bom upp 190, bom ned 100
Vikarm ut 190, in 100

Det bästa vore ju så klart om någon med en Vreten 46-30 och sjuspaksreglage kunde ta en titt vad det står på chockventilerna så slipper jag gissa.

TS

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#866124Kollade på vretens sida men hittar inget om chocktryck på den kranen jag kollade på.
Men maila dom så får du nog ett korrekt svar så slipper vi killgissa 😉

Användarvisningsbild

batu  
gnisten83 skrev:Kollade på vretens sida men hittar inget om chocktryck på den kranen jag kollade på.
Men maila dom så får du nog ett korrekt svar så slipper vi killgissa 😉

Det har jag redan gjort. Jag fick snabbt svar med ungefärliga värden och info om att varje kund på den tiden kunde köpa ventilpaket efter eget önskemål. Vreten köpte färdiga ventilpaket och verkade inte ha någon så detaljerad info kvar från 2001, vilket jag kan förstå.

TS
 Besvara 
  • Sida 1 av 1
Annons:
Stihl
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).