Skördare

Demontera tryckluftssystem ÖSA 250

3 inlägg 2621 visningar 2 följer Svara, dela mm...  
Logmax bild

Demontera tryckluftssystem ÖSA 250

Krille85  
#852654Hej, jag har en ÖSA 250 Eva skördare från 1985 med tryckluftsutrustning.
Jag känner att jag inte har användning för det, och att det mest snurrar runt i onödan och drar diesel.

Jag har därför funderat på att demontera det helt, men eftersom det är så sammanbyggt med motorn så undrar jag hur det skall se ut på en motor som saknar tryckluftsutrustning.

Är det någon som har bättre koll än mig på vad de olika anslutningarna gör?
Enligt manualen skall kompressorn vara vätskekyld.

A: Verkar gå till insugs grenröret, antar att det är här kompressorn hämtar sin luft.
D: Verkar vara där tryckluften går ut från kompressorn.

B & C Misstänker jag går till kylvätskan, skall man ansluta en slang mellan dessa två om man tar bort kompressorn, eller hur skall det se ut?

E: Något oljerör som ansluts mot motorn, misstänker att det är någon typ av smörjning av kompressorn.

F: Foten, hur är det med denna, är den solid och tät, eller ihålig så att det går typ olja genom foten?

Ett annat alternativ är kanske att lämna kvar allting och bara demontera kopplingen som driver kompressorn,
men jag tror det vore skönare att ta bort det så blir det mer plats och enklare att meka kring motorn...

Vore toppen om någon vet lite mer än mig 😎

TS

Re: Demontera tryckluftssystem ÖSA 250

AKKAMAAN  
#865840Det sitter en koppling på karadn inuti midjetrumpeten mot fördelningsväxellådan. Den kallas för Scania kopplingen. Den användes som diffspärrkoppling på Scania lastbilar och där var den tryckluftsdriven i sitt originalutförande.
När ÖSA byggde in den som inkoppling av allhjulsdrift så valde man att driva den (utläggningen) med 6 bar hydraultryck. Detta har meffört läckage problem efter flera års drift. 250 Eva försågs troligen med tryckluft för service och rengöring ute på aggregatet. Känner inte till om man också använde tryckluften för Scania kopplingen. Hursomhelst, om du får läckage problem så kommer du att önskar att du, som hundratals andra, att kunna bygga om till tryckluft på Scania kopplingen. Innan du river, börja med att kolla så inte Scania kopplingen på din maskin går på trckluft

Re: Demontera tryckluftssystem ÖSA 250

Krille85  
#865935Tack för svar, jag frågade på lokala verkstaden och han sa att det bara var att plugga samtliga anslutningar, och plocka bort den.
Så jag har gjort det.

Har inte märkt några problem av detta ännu som skönt är :) Var och är lite fundersam på om det var bäst att plugga vätskekylningen eller om man skulle satt en slang och låtit det flöda. Eftersom att jag inte vet hur det ser ut inne i motorn.

Urkoppling av allhjulsdriften är kopplad till hydraulsystemet på min maskin, brukar dock ha den i allhjulsdrift även på högväxelläget. Men jag kör mest i skogen och på skogsväg hemmavid.

TS
 Besvara 
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).