Skogsekonomi

Skattekonsekvenser vid maskinförsäljning

10 inlägg 3243 visningar 1 följer Svara, dela mm...  

Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.

Skapa gratiskontoLogga in
Kategorisponsor Skogsägare

Skattekonsekvenser vid maskinförsäljning

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#865358Säg att man har skrivit ner sin maskinpark till ett hyfsat lågt värde enligt restvärdesavskrivning. Säg att det ligger på 300 000. Sen går man och säljer en mackapär för 400 000. Då blir saldot på inventariekontot negativt? Hur hanteras det bokföringsmäsigt?

TS
Landshypotek Bank

Re: Skattekonsekvenser vid maskinförsäljning

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#865361Det blir en vinst, som du skall skatta för. Tror du måste hålla koll på de enskilda inventarierna även i förenklat bokslut, men är ej säker.

Annars blir inventariekonto noll och du tar upp en vinst på 100 kkr. Tror jag.

#865362Jag brukar ju skämta om de skogsforumister som hellre köper leksaker än betalar skatt. Men då blir det väl till att köpa fyrhjuling! 😀

TS

Tralsmo  
#865364Enligt min revisor så backar man restvärdet på den maskin man säljer å de man får i mervärde blir ju vinst

Restvärde på de man behåller ligger kvar.

Jo man bör ha en inventarielista me inköpsår och inköpspris på på de som man gör avskrivning på.

Ja fick skatteverket på mig vid ett maskin byte för nåt år sen å då krävde dom en sån.

Inga problem å göra i efterhand om man har ordning på papprena.

#865366Ok.Det jag jag kört efter är: Antingen gör man avskrivning på varje enskild pryl och då får man dra 30% eller också buntar man ihop allt man har och då får man dra 25%. @alias brukar ha koll på sånt här.

TS

alias  
Skogsola skrev:Ok.Det jag jag kört efter är: Antingen gör man avskrivning på varje enskild pryl och då får man dra 30% eller också buntar man ihop allt man har och då får man dra 25%. @alias brukar ha koll på sånt här.

Jag har aldrig haft någon kund som tillämpat formell restvärdesavskrivning. Och mina kunder tyckte bättre om att köpa på sig saker än att sälja, så frågeställningen gav ingen mängdträning - därtill är det nu många år sedan sist, så saker faller i glömska när man jobbar med annat.
Kan dock delge några tankar kring frågeställningen:

De 30 % hör till huvudregeln vid räkenskapsenlig avskrivning (vilket är väldigt likt alternativet med 25 % restvärdesavskrivning). Det närmsta jag kommit att hantera varje inventarie/maskin separat gällande avskrivningar så är det när man sorterar dem efter anskaffningsår enl. alternativregeln i räkenskapsenlig avskrivning. Att reda ut hur mycket sv anskaffningsvärdet på ett enstaka objekt känns dock spontant svårt, då man ofta hoppar mellan huvudregeln och alternativregeln för att maximera avskrivningarna för att hålla nere det beskattningsbara resultatet.

Du gör ju helt klart en vinst på maskinförsäljningen och inventariekontot kan av förklarliga skäl inte bli lägre än noll, så då är väl frågan om man kan och bör fördela det icke avskrivna inventarievärdet mellan övriga inventarier och den nu sålda?

Försäljningspriset exkl.moms minus det icke avskrivna inventarievärdet som hänförs till den sålda inventarien ger en vinst som bör hamna på t.ex. kto 3973 "Vinst vid avyttring av maskiner och inventarier". Finns visst ett konto för "Förlust vid avyttring av maskiner och inventarier", 7973.

Minst 100 000 kr bör hamna på kto 3973.

Bara mina fem ören...

MVH
Alias

#865437Ok det var som vi hade på känn. Överskottet bokförs på ett konto som börjar på siffran tre och påverkar resultatet uppåt på sista raden.
Min bokföring följer säkert inte god revisionssed men det brukar bli rätt i slutänden.

TS

alias  
Skogsola skrev:Ok det var som vi hade på känn. Överskottet bokförs på ett konto som börjar på siffran tre och påverkar resultatet uppåt på sista raden.
Min bokföring följer säkert inte god revisionssed men det brukar bli rätt i slutänden.

Japp kto 3XYZ. Följer man steg för steg SKV:s bokslutsunderlag "B4 Bokslutsunderlag Maskiner och inventarier" och läser noterna så tolkar jag det som att hela det bokförda värdet på inventarierna raderas ur bokföringen (du får ett negativt avskrivningsunderlag, som ska tas upp som en intäkt vid R1/R2 i det förenklade årsbokslutet) med dina redovisade förutsättningar ovan.

Om du har kvar fler maskiner/inventarier så kommer således hela den ev. framtida försäljningssumman från dessa att anses vara en vinst, då det inte finns något oavskrivet värde kvar att kvitta intäkterna emot.

MVH
Alias

Tralsmo  
#865455För min del så har ja sålt av maskiner tillbaka i tiden å senast me rätt höga värde.

Mitt inventarievärde har bara påverkat den maskin ja sålt.
Nu gör ju inte ja de här själv ( gudskelov) hur de går till vet ja inte men funkar gör de ju.
Å skatteverket har inte haft nån negativ synpunkt vid förfrågan.

Besvara 
  • Sida 1 av 1
Annons:
Stihl
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).