Motorsåg och handhållet

Vilken trådhållare ska jag köpa till min Hva 165

19 inlägg 9341 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Vilken trådhållare ska jag köpa till min Hva 165

Mats J  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#8643 Hej
Jag börjar med att tacka för ett mycket intressant forum.

Jag heter Mats Jonsson och bor i Hemmingsmark utanför Piteå.

Jag har haft en modell av snörhållare för nylonsnöre (kommer inte på den riktiga benämningen nu) till min röjsåg, men trådhållaren smälter då jag slår lite större ytor. Jag var in på traktorcity här i stan men han som jobbade där visste inte om det fanns nån kraftigare modell som passade till min gamla röjsåg (han hittade inte sågen i datorn) och det enda han hade i hyllan då var en modell som det stod över 35cc på men den såg lika klen ut som min smälta.

Så nu frågar jag expertisen här på forumet: Finns det nån gräsröjnings grej som passar min jättegamla jättestora röjsåg.

Sen kanske någon har mera data på sågen, det enda jag vet är att det är en gammal bolagssåg (han sa så han som jag fick den av) och att det är massor me kraft i den. Beteckningen är jag inte helt säker på men då jag köpte luftfilter till den sa den gamla husqvarnahandlaren att det kunde vara en 155 eller 165.

Mvh Mats J



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild
Fredrik Reuter  
#8644 Hej Mats,
Lite dåligt insatt i just gräsröjning tyvärr.
Har du kollat Skogmas sortiment?

http://www.skogma.de/shop/csc_articles. ... WR1XnsGw4D

Har ingen aning om just dessa produkter skulle vara bättre än original, men det finns lite att diskutera kring iaf...
Hoppas andra här på forumet har mer synpunkter att komma med.
Vi hörs!

MvH Fredrik

Användarvisningsbild
Fredrik Reuter  
#8645 En länk till, ingen aning om detta kan vara nåt?

http://www.jofrab.se/commercePortal/pro ... altrubrik=

MvH Fredrik

Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#8646 Oregon's trimmerhuvud med fast tråd tror jag är lite tåligare..
En vass sly klinga av större diameter funkar men är inte lika effektivt som tråd.

Blir det varmt inne i huvet så att tråden smälter? Det kanske är så att Den är packad så det ser ut som att det är smält?


Finns en uppsjö av tråd, du ska ha en riktigt grov...

Användarvisningsbild
swe#kipp  
#8647 Är vinkelväxeln uppsmord/fettad ??

Avatar Fallback
Mats J  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#8654 Hej

Nu kom jag på att det heter trimmerhuvud :lol:

Tack Fredrik för länkarna, Det där nitro (civa) aluhuvudet ser kraftigt ut jag får höra med lokale jofrab butiken vad ett sånt kostar. Men det står proffs på det så det kanske kostar mer än en ny röjsåg :shock: .
Då kanske Oregon huvudet är bättre för fast tråd som Mange skriver Men jag har inte kört med fast tråd så då undrar jag hur ofta måste man byta trådarna då man slarvat och röjt för nära stenar och annat oröjbart :) .
Mange:
Hela huvudet hade smält ihop så att det gick inte dra ut nå mer tråd och för att få isär det så krävdes mer våld än konstruktionen tålde :) . Jag använde 3mm tråd för det var det grövsta som gick att få in in den.

Swe#kipp: Ja vinkelväxeln är fylld med vinkelväxelfett.

Jag har gått med vanlig röjklinga i sly och nån enstaka grövre björk och har då inte känt av nån varmgång i klingan. Fast det är klart gräsröjning är ju mera intensivt så det kanske inte går att dra några slutsatser av det.

Jag får grubbla vidare men kom gärna med mer tips och råd för jag är rätt så okunnig på detta område.

Mvh Mats J

   TS
Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#8658 Kan det vara så att det varit gräs som gett lite mer friktion?

Ibland fastnar gräset runt huvet o åker med. Detta gör att luften som ska kyla inte kommer dit...

Det behövs förvånsvärt lite...

Oregon huvet har imponerat ordentligt på mig. Jag tycker det funkar bra mycket bättre än tråd om det inte är gräs matte putsning....
Jag har rek många o köpa det i stället o hittills inte sett eller hört nåt som ändrar min tro.

Användarvisningsbild
pgo_jim  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#8659 Mange vad kostar ett sånt och vad menas med "fasttråd"?

och vart köper man dom?

Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#8660 De finns överallt...
Kolla länkarna tidigare i denna tråd.

Användarvisningsbild
pgo_jim  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#8663 Det var ett sånt huvud ungefär dom sålde på mässan i stockholm för 500pix me runt 25meter lina
3.0mm

han sa att med det huvudet kan även ett proffs köra en hel dag och de har bara gått åt några cm tråd även om man kör mot sten/betong

stämmer detta?

Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#8665 Ja, i stora drag..
Jag testade runt ett hus o det var sten mur jag gick mer eller mindre i hela tiden o det var en ruggig skillnad.
Även vindflöde o fart i gräset tycke jag var bättre.
Då jag kollade upp detta fanns det inte tråd i rulle utan bara länder, vilket är samma sak fast ett klipp bara...

Nackdelen är att de inte är raka på rulle, men det har kanske ingen effect.

Användarvisningsbild
pgo_jim  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#8667 har ingen erfarenhet av dom tidigare

men jag har på min partner klenare röjsåg/grästrimmer

så har jag en dålig variant av huvud, måste ta upp huvudet å vrida för å få ut mer tråd

en bättre variant är då husqvarnas variant man duttar i backen med lite gas

men denna variant från oregon verkar ju bra mycket bättre

och eftersom jag endå ska byta ut de ja har för det är så bökigt att få ut mer tråd så..

i skolan kör vi ju me rulle, men då har vi dom "vanliga" man duttar i backen

hur många trådar är de i förpackningen där på skogma för oregon??

Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#8674 Detta är inget för de klena. Mer lämpat för de större i mitt tycke..
Inte mindre än 45cc om det ska vara 4 trådar....

Användarvisningsbild
pgo_jim  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#8676 okej!

hm för att drömma sig bort lite, om man skall köpa en ny röjsåg/grästrimmer

vad för variant rekommenderar du då till oregons huvud Mange??

jag vet inte vad de är för cc på den men de kan man säkert kolla

om den jag har är för klen
vad för huvud rekommenderar du då Mange?

Edit det är en Partner B341

Data / tillbehör:
Motor: 34 cc, 1.2kW tvåtakt

Avatar Fallback
Mats J  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#8683 Ja det var mer hö än gräs och jag hade svårt att lägga i såna snygga strängar som dom rutinerade gör, så det blev nog ganska dålig kylning och sågen morrar ju bara på som om inget har hänt :D .

Bara för att se om jag fattat rätt: är det det här huvudet som ni menar
http://www.skogma.de/shop/csc_article_details.php?svImageBig=images/363-6236-50.jpg&nArticleID=1434&VID=AXMPIZWR1XnsGw4D isåfall är det ju dessutom riktigt bra pris på det och tråden är ju inte heller så farligt dyr.

Det skulle vara roligt om någon här har några data på min såg då jag inte har några fakta alls om den.

Mvh Mats J

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).