Trädfällning (arborist)

Hur fälla gran med rötterna delvis lyfta?

13 inlägg 1613 visningar 4 följer Svara, dela mm...   

Hur fälla gran med rötterna delvis lyfta?

lundqvist.r  
#864466 På vår fastighet går det en stig ut till ett naturreservat. Den senaste stormen drog fram och ställde till det lite överallt, bland annat på den stigen.
De här två känns lite knepiga. Rätt grova, diameter vid roten är ca 60 cm. Hur får man ner dem på ett säkert sätt? Spontant tänker jag att det borde gå att göra ett vanligt kap, eventuellt med lite djupare fällskär än vanligt, och så dra ner rotpaket och träd med vinsch. Eller missar jag något väsentligt då?
Kan väl lägga till att jag egentligen hoppas på att kommunen tar hand om detta, för de måste i vilket fall ut och rensa resten av stigen i reservatet.

TS
Husqvarna motorsågar

Re: Hur fälla gran med rötterna delvis lyfta?

jannee  
#864474 Du behöver inte ens göra något fällskär, bara kapa först in lite (1 dm) i underkant, för att förhindra stammen från att spricka.
Sedan gör du som du brukar göra.
Rotvältan går senare tillbaka av sig själv, det är JUST DÄRFÖR du FÖRST måste såga i underkant INNAN du gör det rätta kapet.
Använd kil/kilar, för stammen kommer att vilja kasa nedåt men samtidigt gärna klämma fast svärdet, kanske inte kasar ända ned.
Troligtvis behövs inte kilar, rotvältan + stubben vill troligtvis vika tillbaka sig själv.

maltex  
#864475 Kan nog vara bra att avlasta trycksidan med typ riktskär,inte så kul om det skulle spjälka. Vskär,enbart sågning från trycksidan(såga ur kilformat i omgångar) eller lämplig variant av stormkap funkar nog. Hur man väljer att såga blir beroende på tillgång på svärdslängd och utrymme.Och gör en ordentlig riskbedömning innan du bestämmer om och hur du ska göra.

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#864478 Jag hade satsat på v-kap för att det ger lite större marginaler och markerar i god tid innan det börjar röra sig.

Användarvisningsbild

Bax  
#864486 Har du en stark vinsch? Går det att dra upp dem till stående igen? Och sedan fälla dem som vanligt..
Annars skulle jag också gå på V-kap.
Sitter vältorna för de båda träden ihop?

Användarvisningsbild

anersimyra  
#864488 Då du har tillgång till vinsch som förhoppningsvis är ordentligt stark så fungerar det utmärkt att ta ner de där träden med omlottkap som läggs tämligen långt isär. Börja med att såga igenom halva stammarna på insidan och såga sen på samma sätt på utsidan och såga de skären ca 30 cm under de inre skären och dra sen loss med vinschen. 💪💪💪🙂

Användarvisningsbild

anersimyra  
1733755217_img_6164.jpg
Får traktorn plats så kan du förstås dra dem mer bakåt och göra skären mer lämpliga för drag rakt bakåt. Det övre inre skäret kommer dock att börja nypa fast sågen så där får du se till att anbringa en kil i god tid. Själv anbringar jag alltid vinschen först för att slippa att i onödan vistas i närheten av ett utsågat träd.

lundqvist.r  
Bax skrev:Har du en stark vinsch? Går det att dra upp dem till stående igen? Och sedan fälla dem som vanligt..
Annars skulle jag också gå på V-kap.
Sitter vältorna för de båda träden ihop?

Två vinschvarianter finns: en Lug-All och så järnhästens "motorvinsch". Den första är knappast så stark, i alla fall inte utan att få en rejält hög fästpunkt. Järnhästens torde nog kunna dra tillbaks träden. Bra förslag, ska fundera vidare på detta.
Om vältorna sitter ihop? Troligen.

TS

lundqvist.r  
anersimyra skrev:Får traktorn plats ...

Tack för förslaget! Och för bilden, det blev enkelt att förstå med den.

TS

hfab  
lundqvist.r skrev:Hur får man ner dem på ett säkert sätt?

Då du ställer frågan så antar jag att du inte har någon större erfarenhet av vindfällen.
Vänta och se om kommunen tar hand om dem.
Ett vindfälle med en rotvälta kan vara livsfarlig om man gör fel.
Nu har du två som sitter ihop.
Ligger dom i spänn åt något håll?
Hur ser träden ut som dom hänger i?

jannee  
#864547 Är DU osäker på hur DU ska göra, gör då inget.
Personligen tycker jag det vore en bagatell att såga loss dessa två granar, betydligt värre har man varit ute för.
Men som sagt, är du osäker prova då inte utan låt någon som verkligen kan såga loss träden.
Kunskapen ligger i att läsa av träden för att få en uppfattning om vad som kommer att ske när du sågat loss dem.
Själva rotkapningen är inget alls märkvärdigt utan vad som händer sedan !!!!!!!
Eftersom träden inte gått omkull helt måste en eller bägge hänga fast i något, de kan vara fastkilade, de kan var i spänn, ja det kan var i princip vad som helst som håller dem uppe.
Är något av träden i spänn gäller det verkligen att stå på RÄTT sida när du gör rotkapet.
Tar du "rätt" träd kanske det andra självmant lägger ned sig ordentligt - eller tvärtom - gäller att läsa av hur de hänger eller inte hänger.

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#864562 V-kap eller stormkap. Man vill ju gärna se hur det ser ut längre upp först. Sen måste man ha maskin att dra undan med misstänker jag.

lundqvist.r  
jannee skrev:Är DU osäker på hur DU ska göra, gör då inget.
Personligen tycker jag det vore en bagatell att såga loss dessa två granar, betydligt värre har man varit ute för.

Ja, visst är det så att jag hittills mestadels brottats med snällare vindfällen, de har oftast varit närmare backen. Men jag brukar tänka på talesättet: "Ett gott omdöme beror på erfarenhet, och erfarenhet den får man på grund av dåligt omdöme." 😀

TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).