Sågtimmer

VVDS höjer timmerpris samt premierar leveransvirke

14 inlägg 2314 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

VVDS höjer timmerpris samt premierar leveransvirke

Torbjörn Johnsen  
#864094 Nu kom ytterligare en rejäl virkesprishöjning från Västra Värmland och Dals skogsägareförening (VVDS), som skriver att efterfrågan på timmer är stor. Priset för talltimmer höjs med 70-75 kr/m3fub och grantimmerpriset höjs med 95-100 kr/m3fub. Höjningen gäller även för klentimmer. Priset gäller vid nykontraktering.

Samtidigt inför VVDS en premie på leveransvirke, för timmer som är anmält och leveransklart innan 15 mars 2025. Premien uppgår till 75 kr/m3fub på både klentimmer och normaltimmer.

Timmerpriserna på VVDS sajt är daterade 21 november 2024 så jag utgår från att dagens höjning ska läggas till dessa priser:
https://vvds.se/nu-hojer-vi-timmerpriserna/

TS
Treebula

Re: VVDS höjer timmerpris samt premierar leveransvirke

Alvarsson  
#864101 VVDS gör ett bra jobb för oss skogsägare!

Användarvisningsbild

parhal  
#864207 Bara att gratulera er i söder, vi i norra sverige sitter med svarte petter Norra skog

Alvarsson  
#864209 Bedrövligt, hur göra för att komma ur detta enorma prisdike?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#864218 Troligen refräererar nyheten till höjningen i november.

Användarvisningsbild

Elis76  
parhal skrev:Bara att gratulera er i söder, vi i norra sverige sitter med svarte petter Norra skog

Jag träffade SHB:s råvaruanalytiker i veckan, han menade bl.a. - skogsägarna kan inte gapa över mer än vad industrin kan svälja.

Svarte petter - Man kan sälja till precis vem man vill och behöver inte hakar upp sig på en viss virkesköpare.

Antingen sitter man i förarsätet och kör, alternativet är att sitta i passagerarsätet och klaga.
Själv sitter jag alltid bakom ratten.

Användarvisningsbild

parhal  
Elis76 skrev:
parhal skrev:Bara att gratulera er i söder, vi i norra sverige sitter med svarte petter Norra skog

Jag träffade SHB:s råvaruanalytiker i veckan, han menade bl.a. - skogsägarna kan inte gapa över mer än vad industrin kan svälja.

Svarte petter - Man kan sälja till precis vem man vill och behöver inte hakar upp sig på en viss virkesköpare.

Antingen sitter man i förarsätet och kör, alternativet är att sitta i passagerarsätet och klaga.
Själv sitter jag alltid bakom ratten.

Jag håller med! Problemet är ju att folk säljer Europas bästa virke till europas lägsta priser

David S  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#864247 Kul med premie för leveransvirke, måste ha varit första gången jag har sett det. Vad kan anledningen vara för att man inför det?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#864248 Södra har rätt ofta premier på lev. virke.

80-90  
#864265 Moelven höjde massapriset nu i veckan

Användarvisningsbild

Elis76  
80-90 skrev:Moelven höjde massapriset nu i veckan

Var finns denna information?

Det enda jag hittar är flera varsel av personal på Moelven pga svag konjunktur i Kil och Säffle hos Moelven Byggmodul samt på Moelven Vänerply - inalles116 anställda.

https://www.moelven.com/se/aktuelt-och-nyheter/press/?_gl=1*2ctvc0*_up*MQ..*_ga*MTA4MzIwNzgwNS4xNzMzNTU5ODc4*_ga_GNCF7GPNH8*MTczMzU1OTg2Ni4xLjAuMTczMzU1OTg4Ny4wLjAuMA..

Användarvisningsbild

Torbjörn Johnsen  
David S skrev:Kul med premie för leveransvirke, måste ha varit första gången jag har sett det. Vad kan anledningen vara för att man inför det?

Det är ju ett bra sätt för att få fram mer volym än vad den egna avverkingsapparaten kan producera.

TS

80-90  
Elis76 skrev:
80-90 skrev:Moelven höjde massapriset nu i veckan

Var finns denna information?

Det enda jag hittar är flera varsel av personal på Moelven pga svag konjunktur i Kil och Säffle hos Moelven Byggmodul samt på Moelven Vänerply - inalles116 anställda.

https://www.moelven.com/se/aktuelt-och-nyheter/press/?_gl=1*2ctvc0*_up*MQ..*_ga*MTA4MzIwNzgwNS4xNzMzNTU5ODc4*_ga_GNCF7GPNH8*MTczMzU1OTg2Ni4xLjAuMTczMzU1OTg4Ny4wLjAuMA..

Talade med en köpare i går

Användarvisningsbild

Fenrir  
#864296 VVDS premie på leveransvirke gäller klen- och normaltimmer som är anmält och leveransklart före 15:e mars nästa år. Orsaken till de är att de vill ha virket klart vid väg före tjällossning och så att det blir jämnare flöde till sågverken under våren.

Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).