Virkesmätning och Matrisfub

Mätbesked, problem Biometria

54 inlägg 7708 visningar 11 följer Svara, dela mm...   

Re: Mätbesked

Axl  
bolle skrev:
Axl skrev:Du lär nog skriva om din mer utförliga redogörelse jag förstår inte vad som hänt.

Biometria har krediterat RNR för ca 400,000 kr. som sedan debiterats virkesköparen.

Har du blivit av med volym? Vad säger virkesköparen om det hela?

Re: Mätbesked, problem Biometria

krillejson  
#864027 Ange i kontraktet att skördarens inmätning skall vara betalningsgrundande så blir denna diskussion onödig.
Kvarlämnad virke i skogen är då inräknad.
Skotarens slarv med att lägga timmer i massahögen
och övriga mätfel och administrativa fel blir någon annans problem.

Användarvisningsbild

toker72  
#864031 Är den nån som brukar göra så ? Känns lite si och så att skördarens mätning som är lejd av köparen ska ange volymen.

Tralsmo  
#864040 Ja har aldrig gjort så.
Å andra sidan är ju kravet från min sida alltid att vi får uppdraget att göra jobbet så mig går inte å lura.

Hur som helst me de så har vi inte råkat ut för nåt sånt jobb men de är ju så att de kan va lite si å så.

De gäller att vederbörande entreprenör har insikt i hur man håller mätningen korrekt i maskinen samt att maskinen är rätt i förhållande till avverkningen.

jannee  
#864051 Tralsmo
Handen på hjärtat, hur ofta kalibrerar du aggregatet ?
Förklara detta för mig
Jag får ALLTID mer, både timmer, kubb och massaved än vad sködarnotan visar.
MEN när jag avverkar själv och säljer till Mönsterås (bruket) blir det MINDRE än vad jag avverkat.
Hur går detta ihop ?

Tralsmo  
jannee skrev:Tralsmo
Handen på hjärtat, hur ofta kalibrerar du aggregatet ?
Förklara detta för mig
Jag får ALLTID mer, både timmer, kubb och massaved än vad sködarnotan visar.
MEN när jag avverkar själv och säljer till Mönsterås (bruket) blir det MINDRE än vad jag avverkat.
Hur går detta ihop ?

Vi är ju certifierade för skördar mätning så de sker ju varje dag.

De kommer man inte ifrån för datorn i skördaren är ju (skall vara) inställd för att generera mätning slumpmässigt så den rutan dyker upp vare sig man vill eller inte. Å varje dag ska Biometria få in mätvärden.

Är de skitskog man kör, krokigt , ovalt å grovkvistigt så får man ringa till Biometria å förklara de innan så dom vet varför de inte blir bra. Krånglar maskinen (som den kan göra ibland om nåt är fel på givarna eller trycken) så får man höra av sig om de.

Sen ska man ha klart för sig att de är inte gjort i en handvändning å få till skördar mätningen så den blir godkänd å än värre att de blir riktigt bra.

De skiljer ordentligt även på certifierade entreprenörer.

För våran del stämmer det nästan alltid mellan skördarmätt å inmätt men alltid till de inmättas fördel.

Tralsmo  
#864058 Maskinen är inställd på slumpvis mätning vilket innebär att rätt va de är så dyker den rutan upp på skärmen i maskinen.
Är de ett skitträd att mäta så kan man ignorera ett visst antal gånger.

Är de ett dugligt träd så hugger man de å lägger upp de så de blir smidigt att mäta.
Hur de ser ut kan man inte se i datorn.
Man går ut å klavar å mäter längd enligt instruktion.
Detta är en vetenskap i sig å hut den som tror nåt annat.
Mätvärdena hamnar i datorn utan att piloten vet hur de stämmer.
Filen skickas till Biometria.
Är man en klantskalle så får man snart reda på de.

De där fodrar en hel del bakom pannbenet å många kan nog kasta in handduken direkt.

Jodå,,,, truten går på vissa.

Tralsmo  
#864061 En gång om året sker de en revision där skördar föraren på ett hyfsat objekt hugger opp ett antal träd som läggs opp vettigt å mäter dom.
Sen kommer Biometria ut å kollar hur de ser ut å hur väl mätningen stämmer med vad som är verklighet.

Tralsmo  
#864062 Som entreprenör å även Biometria så kan man följa avverkningarna å kolla hur väl sin egen skördar mätning stämmer me vad som blir inmätt
Sällan stämmer de dåligt men då får man ju fundera på varför.
I en del fall kommer man inte fram till varför men de är väldigt sällsynt.

Skördar mätning är inte svaret på exact på rättvisa precis som inget annat är de heller.

Tralsmo  
#864065 En annan sak är ju temperaturväxlingar överlag eom påverkar mätningen på ett aggregat.
Olika aggregat påverkas ju olika beroende på konstruktion.

Vi har ju kört med en mängd olika.

Ett exempel är ju komatsu S92 (logmax) som har dia mätning i matar valsar å undre kvistkniv.
Såkallad fyrpunktsmätning som dels är lite knepigt att kalibrera å dessutom känsligt för hur fruset virket är.

Samma med längdmätning som ochså beror på fruset virket å hur mäthjulet ser ut.

Bara en sån sak som olika längdmätningshjul har ju stor påverkan på hur längden skall justeras beroende på väder å temperatur.
Är inte hydraultryck et rätt på längdmätningshjul eller rätt justerat på kvistknivar eller matarhjul så blir de ju kajko.

Ja ja har ju rätt bra koll på dom här problemen så ja kan nog fylla hela tråden me chit om så skulle va.

Användarvisningsbild

toker72  
#864066 Hur mycket får det fela vid koll och fortfarande vara ok och vad händer när det blir för mycket fel.

Användarvisningsbild

Vedproducent  
toker72 skrev:Hur mycket får det fela vid koll och fortfarande vara ok och vad händer när det blir för mycket fel.

Det står här på sid 12. Små travmätta partier kan det vara väldigt stora skillnader och ändå klara lagkravet.
https://www.biometria.se/media/gs0oxsgs ... t-2022.pdf

Tralsmo  
toker72 skrev:Hur mycket får det fela vid koll och fortfarande vara ok och vad händer när det blir för mycket fel.

Har ja inte i huvet men de handlar om procent av dia å längd som måste va inom vissa mått.

Volymen handlar de egentligen inte om för den blir inom godkänt intervall om dia å längd är inom tolerans.

Alltså små objekt kan fela rätt mycke men stora volymer hamnar rätt.

Krokigt virke kan bli hursomhelst.

Får återkomma.

Användarvisningsbild

Vedproducent  
Vedproducent skrev:

Det står här på sid 12. Små travmätta partier kan det vara väldigt stora skillnader och ändå klara lagkravet.
https://www.biometria.se/media/gs0oxsgs ... t-2022.pdf

Redigerar lite då jag slarvläste snabbt i tråden. Detta gäller alltså Biometria och inte skördarmätningen. Det var väl det frågan gällde förstår jag nu.

Användarvisningsbild

Lindveden  
Tralsmo skrev:Har ja inte i huvet men de handlar om procent av dia å längd som måste va inom vissa mått.

Volymen handlar de egentligen inte om för den blir inom godkänt intervall om dia å längd är inom tolerans.

Alltså små objekt kan fela rätt mycke men stora volymer hamnar rätt.

Krokigt virke kan bli hursomhelst.

Får återkomma.

E det inget nåt sånt här: +- 4mm på diam och +- 2cm på längd? E inte säker,kan ha fel

Är det inte så att när man mäter vissa stammar o speciellt om det är "slumpstam" så kan man när man mätt färdigt stammen o man anser att den e för dålig, frågar inte klaven då om man vill använda stammen som kalibreringsunderlag?

Antingen tackar man "Ja el Nej" men viktigast e att uppdragsgivaren ser att du mäter någorlunda dagligen.

Har för mig att när ja satt i skördare för många år sen att man samlade på sig ca 8-10 "bra" stammar, alltså någorlunda runda i formen samt någorlunda finkvistiga som man sen använde som kalibreringsunderlag o körde in i apterings datorn för då fick den bra underlag för att göra vissa justeringar.
Sen dom flesta "dåliga" träd mätte man men tackade Nej att använda som kalibreringsunderlag när man väl hade mätt den i klaven

Annons:
Vreten skogsvagnar
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).