sön 01 dec 2024, 08:47#863494Har sedan 2008 haft en Husqvarna 435 som fortfarande går som en klocka. Sedan 5 år bor vi på en liten gård och sågar och klyver ca 8 m3 ved varje vår. I övrigt har jag ett Logosol och fäller några träd varje år. Nu vill jag gå upp något steg då jag har några grövre tallar som ska fällas + att jag vill ha lite nya krafter för vedbacken. Har en hektar skog, så allt er på hobbynivå tycker jag. Har kikat på Husqvarna 445 och 450. Är jag rätt ute? Vill ha 18-20” svärd
Motorsåg och handhållet
Val av såg
✍️ Sammanfattning av tråd
Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.
Skapa gratiskontoLogga in TS

sön 01 dec 2024, 09:57#863498För 18-20 tum behöver du minst 60 kubik, en 445:a får slita för mycket, blir ju lite mer pengar men jag skulle slanta upp för en Husqvarna 560 eller en stihl 362. En Husqvarna 550 eller Stihl 261 (50 kubik) är att betrakta som ett minimum för 18 tum tycker nog jag
sön 01 dec 2024, 17:12#863563Du har redan fått ett bra svar i sågfrågan..🙂👍 men önskar du dig en riktigt grym såg till vedbacken så är min 62 cc ”gäddan” på 6hp till salu för 4500:- vilket är 2500 mindre än min kostnad för inköp och trimning av sågen..🤑🤑 ”gäddan” är utrustad med stor 3/8. Vad som saknas är fjädern som håller upp tangenten för ofrivilligt gaspådrag men den detaljen är tämligen oviktigt för arbete på vedbacken..😃.
tis 31 dec 2024, 01:55#866419Jag kör en Hva 576xp med Oregon "hard-nose" 20 tumsvärd och någon slags gammeldags Oregon 404-storkedja som filas med 1/4-tumfil. Detta är en av mina bästa sågar (av många) och bla väldigt robust beträffande kedjeslitage etc.
"There is no replacement for displacement" brukade man säga tror jag (dvs. ungefär kubiken regerar). Stämmer nog inte riktigt för bilar längre men kanske för enklare byggda motorsågar?
"There is no replacement for displacement" brukade man säga tror jag (dvs. ungefär kubiken regerar). Stämmer nog inte riktigt för bilar längre men kanske för enklare byggda motorsågar?
Börjar bli gammal ...
tis 31 dec 2024, 03:36#866420
Borde du inte tala om vad det är för en 62 cc såg du säljer? (Bara en enkel mans enkla funderingar.) Ser ut som en Dolmar eller Jonsered på färgen ... .
anersimyra skrev:Du har redan fått ett bra svar i sågfrågan..🙂👍 men önskar du dig en riktigt grym såg till vedbacken så är min 62 cc ”gäddan” på 6hp till salu för 4500:- vilket är 2500 mindre än min kostnad för inköp och trimning av sågen..🤑🤑 ”gäddan” är utrustad med stor 3/8. Vad som saknas är fjädern som håller upp tangenten för ofrivilligt gaspådrag men den detaljen är tämligen oviktigt för arbete på vedbacken..😃.
Borde du inte tala om vad det är för en 62 cc såg du säljer? (Bara en enkel mans enkla funderingar.) Ser ut som en Dolmar eller Jonsered på färgen ... .
Börjar bli gammal ...
tis 31 dec 2024, 11:40#866439
Gäddan är väl en HECHT-såg.
Nils_Nilsson skrev:anersimyra skrev:Du har redan fått ett bra svar i sågfrågan..🙂👍 men önskar du dig en riktigt grym såg till vedbacken så är min 62 cc ”gäddan” på 6hp till salu för 4500:- vilket är 2500 mindre än min kostnad för inköp och trimning av sågen..🤑🤑 ”gäddan” är utrustad med stor 3/8. Vad som saknas är fjädern som håller upp tangenten för ofrivilligt gaspådrag men den detaljen är tämligen oviktigt för arbete på vedbacken..😃.
Jack of all trades, master of none!
tis 31 dec 2024, 12:35#866443
”Gäddan” är som sagt en såg som säljs under varumärket Hecht..👹 sågen är med all sannolikhet byggd i kina. Sågen som har öppna spolportar blev efter portningen helt otroligt rapp och stark och den känns mer som om den vore en 80cc såg..😛
JensSkoog skrev:Nils_Nilsson skrev:anersimyra skrev:Du har redan fått ett bra svar i sågfrågan..🙂👍 men önskar du dig en riktigt grym såg till vedbacken så är min 62 cc ”gäddan” på 6hp till salu för 4500:- vilket är 2500 mindre än min kostnad för inköp och trimning av sågen..🤑🤑 ”gäddan” är utrustad med stor 3/8. Vad som saknas är fjädern som håller upp tangenten för ofrivilligt gaspådrag men den detaljen är tämligen oviktigt för arbete på vedbacken..😃.
”Gäddan” är som sagt en såg som säljs under varumärket Hecht..👹 sågen är med all sannolikhet byggd i kina. Sågen som har öppna spolportar blev efter portningen helt otroligt rapp och stark och den känns mer som om den vore en 80cc såg..😛
tis 31 dec 2024, 13:31#866448
Och det tyska ordet för gädda är ju hecht...
/Niklas
anersimyra skrev:JensSkoog skrev:Nils_Nilsson skrev:anersimyra skrev:Du har redan fått ett bra svar i sågfrågan..🙂👍 men önskar du dig en riktigt grym såg till vedbacken så är min 62 cc ”gäddan” på 6hp till salu för 4500:- vilket är 2500 mindre än min kostnad för inköp och trimning av sågen..🤑🤑 ”gäddan” är utrustad med stor 3/8. Vad som saknas är fjädern som håller upp tangenten för ofrivilligt gaspådrag men den detaljen är tämligen oviktigt för arbete på vedbacken..😃.
Och det tyska ordet för gädda är ju hecht...
/Niklas
/Niklas
ons 01 jan 2025, 09:51#866485Det blir en 450 med 16” svärd. Jag har en Stihl 064 med 20” svärd som idag används till Logosolen för grovt. Borde kunna använda den för att fäll de grova björkarna. Köpa en kapkedja till den bara, om det finns. 3/8” 1,3 picco
TS
lör 04 jan 2025, 04:18#8667843/8 1.3 mm picco är väl en sk hobbykedja? Den kan du knappast använda till en Stihl 064 i så fall ... .
Börjar bli gammal ...
lör 04 jan 2025, 07:29#866787Det är den kedjan som sitter på sågen idag, fast då en klyvkedja. Jag använder sågen till grovt i Logosolen, när inte 16” svärdet på elsågen räcker till. Finns ju att köpa samma kedja fast slipad för kapning. Tänkte den kombon skulle räcka för att fälla ett par grova om året.
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort, Välkommen!
Skapa konto
Logga in för att se de bilder eller dokument som författaren har laddat upp.
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort, Välkommen!
Skapa konto
TS
lör 04 jan 2025, 22:21#866855
Dedt finns ju betydligt effektivare kedjor för kapning än en klyvkedja slipad för kapning. Skaffa ett svärd för 3/8-kedjor med 1,5 mm spår och en HVA X-cut kedja så kommer det att gå fort att kapa även en 50 cm grov stock 👍 👍
Drkeller skrev:Det är den kedjan som sitter på sågen idag, fast då en klyvkedja. Jag använder sågen till grovt i Logosolen, när inte 16” svärdet på elsågen räcker till. Finns ju att köpa samma kedja fast slipad för kapning. Tänkte den kombon skulle räcka för att fälla ett par grova om året.
Dedt finns ju betydligt effektivare kedjor för kapning än en klyvkedja slipad för kapning. Skaffa ett svärd för 3/8-kedjor med 1,5 mm spår och en HVA X-cut kedja så kommer det att gå fort att kapa även en 50 cm grov stock 👍 👍
sön 05 jan 2025, 10:03#866869
Med stihlfäste finns 1,5 svärd i 3/8 nästan inte att få tag i. Bara 1,3 och 1,6. c85 finns i 1,3 och heter då c83. Stihl RS eller Oregon EXL är också vanlig kapkedja i stor 3/8
th skrev:Drkeller skrev:Det är den kedjan som sitter på sågen idag, fast då en klyvkedja. Jag använder sågen till grovt i Logosolen, när inte 16” svärdet på elsågen räcker till. Finns ju att köpa samma kedja fast slipad för kapning. Tänkte den kombon skulle räcka för att fälla ett par grova om året.
Med stihlfäste finns 1,5 svärd i 3/8 nästan inte att få tag i. Bara 1,3 och 1,6. c85 finns i 1,3 och heter då c83. Stihl RS eller Oregon EXL är också vanlig kapkedja i stor 3/8
Midnattsmekaniker.
sön 05 jan 2025, 10:06#866871
3/8 1.3 mm picco är vanligt som klyvkedja. De ger väl finare snitt och mindre spån så man får ut mer plank. Det går bra att använda på en 064 för det.
Nils_Nilsson skrev:3/8 1.3 mm picco är väl en sk hobbykedja? Den kan du knappast använda till en Stihl 064 i så fall ... .
3/8 1.3 mm picco är vanligt som klyvkedja. De ger väl finare snitt och mindre spån så man får ut mer plank. Det går bra att använda på en 064 för det.
Midnattsmekaniker.
sön 05 jan 2025, 10:09#866873
Det finns risk att det inte passar, dreven för 3/8picco har jag för mig är mindre än de för vanlig 3/8 (vilket kedjan på bilden ser ut att vara).
Drkeller skrev:Det är den kedjan som sitter på sågen idag, fast då en klyvkedja. Jag använder sågen till grovt i Logosolen, när inte 16” svärdet på elsågen räcker till. Finns ju att köpa samma kedja fast slipad för kapning. Tänkte den kombon skulle räcka för att fälla ett par grova om året.
Det finns risk att det inte passar, dreven för 3/8picco har jag för mig är mindre än de för vanlig 3/8 (vilket kedjan på bilden ser ut att vara).
Midnattsmekaniker.

Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).