lör 07 maj 2016, 07:12#390697http://www.skogforsk.se/kunskap/kunskap ... eller-tva/
Eller har man missat några kostnader i sina kalkyler?
Bioenergi
För dyrt med dedikerade grotskotare?
✍️ Sammanfattning av tråd
Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.
Skapa gratiskontoLogga in TS
lör 07 maj 2016, 08:04#390700Hej,
Ja, men flyttkostnaden borde man väl åka på ändå? För det är väl ganska sällan sällan man skotar virke och grot samtidigt, eller?
Ja, men flyttkostnaden borde man väl åka på ändå? För det är väl ganska sällan sällan man skotar virke och grot samtidigt, eller?
MvH Fredrik (tidigare admin@skogsforum). Rapportera virke i vår nya virkesrapport! Det finns inga dumma frågor! Var med och diskutera skog!
lör 07 maj 2016, 08:14#390701Jovisst åker man på flyttkostnaden men eftersom det är extremt få virkesskotare som har kunskapen om grotskotning så är det bättre med en "riktig" grotskotare. Dvs man får bättre grotkvalitet och bättre placerade vältor =bättre netto.
lör 07 maj 2016, 08:59#390709Ungefär så går mina tankar också, man stirrar sig blind på de fasta kostnaderna och tar inte in andra möjliga risker.
Grundtanken med Skogforsks undersökningar är kanske bra, men de har oftast ett för litet underlag för att statistiskt säkerställa ett rättvisande resultat.
Denna undersökning förutsätter att ALLA virkesskotare har möjlighet att utrustas med utökat lastutrymme, sk grotkassett, den kostnaden ser jag inte att man tar hänsyn till?
Och sen är det ju det där med föroreningar, ETT extra byte av stål på flishuggen äter upp besparingen av flyttkostnaden...
Grundtanken med Skogforsks undersökningar är kanske bra, men de har oftast ett för litet underlag för att statistiskt säkerställa ett rättvisande resultat.
Denna undersökning förutsätter att ALLA virkesskotare har möjlighet att utrustas med utökat lastutrymme, sk grotkassett, den kostnaden ser jag inte att man tar hänsyn till?
Och sen är det ju det där med föroreningar, ETT extra byte av stål på flishuggen äter upp besparingen av flyttkostnaden...
TS
lör 07 maj 2016, 11:26#390731Utrusta skotarn med a grip eller hsp med utbytbar spets, kapa några stockar 7-8m långa och spänn fast på bankarna vips har du en grotskotare som får på ett hyffsat lass
Avverkar numer med en JD1270g!
ons 11 maj 2016, 08:48#391314
Javisst, eller kanske inte...
När man ser vad som följer med i virket.
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort, Välkommen!
Skapa konto
Valmet 890 skrev:Utrusta skotarn med a grip eller hsp med utbytbar spets, kapa några stockar 7-8m långa och spänn fast på bankarna vips har du en grotskotare som får på ett hyffsat lass
Javisst, eller kanske inte...
När man ser vad som följer med i virket.
Logga in för att se de bilder eller dokument som författaren har laddat upp.
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort, Välkommen!
Skapa konto
TS
fre 29 nov 2024, 17:15#863343Var ett tag sen jag var här nu, men förr så gick jag hit för att få svar på det mesta skogsrelaterat.
Är på väg att utöka möjligheterna att erbjuda grotskotning. Nu gör vi lite med både Kranmans små maskiner och traktorekipaget. Men som sagt, en dedikerad grotskotare är kanske nästa steg.
Vilka tillverkare har sådana?
Storlek, tja hur stor behöver man om m a vill kombinera effektivitet med skonsamt mot marken. 6 ton, 13 ton eller vad?
(Ja, jag kan absolut ingenting om större skotare)
Är på väg att utöka möjligheterna att erbjuda grotskotning. Nu gör vi lite med både Kranmans små maskiner och traktorekipaget. Men som sagt, en dedikerad grotskotare är kanske nästa steg.
Storlek, tja hur stor behöver man om m a vill kombinera effektivitet med skonsamt mot marken. 6 ton, 13 ton eller vad?
fre 29 nov 2024, 17:53#863348
Med dedikerad grotskotare så förutsätter jag att du inte menar att plocka bort grenar och toppar från fällningar på villatomter, utan att köra grotskotning heltid på vanliga hyggen åt förening/skogsbolag/sågverk m.m.?
MVH
Alias
Uvskogen skrev:Var ett tag sen jag var här nu, men förr så gick jag hit för att få svar på det mesta skogsrelaterat.
Med dedikerad grotskotare så förutsätter jag att du inte menar att plocka bort grenar och toppar från fällningar på villatomter, utan att köra grotskotning heltid på vanliga hyggen åt förening/skogsbolag/sågverk m.m.?
MVH
Alias
"Investera i mark, jag har hört att det inte tillverkas längre!"
-Mark Twain
-Mark Twain
fre 29 nov 2024, 19:15#863366En grotskotare ska var STOR. Grotuttag i gallring är direkt olämpligt och materialet är skrymmande.
fre 29 nov 2024, 19:56#863373
Ja det är tanken. Har inget med gallring att göra att primärt köra åt bolagen med flera.
alias skrev:Uvskogen skrev:Var ett tag sen jag var här nu, men förr så gick jag hit för att få svar på det mesta skogsrelaterat.
MVH
Alias
Ja det är tanken. Har inget med gallring att göra att primärt köra åt bolagen med flera.
fre 29 nov 2024, 20:00#863374Har inget med ämnet att göra men du är djupt saknad @uvskogen
fre 29 nov 2024, 20:02#863375
Då groten är lätt men skrymmande så är nog Skogsolas råd ovan en bra grund.
MVH
Alias
Uvskogen skrev:alias skrev:Uvskogen skrev:Var ett tag sen jag var här nu, men förr så gick jag hit för att få svar på det mesta skogsrelaterat.
MVH
Alias
Då groten är lätt men skrymmande så är nog Skogsolas råd ovan en bra grund.
MVH
Alias
"Investera i mark, jag har hört att det inte tillverkas längre!"
-Mark Twain
-Mark Twain
fre 29 nov 2024, 23:22#863392https://www.breson.se/rispabyggnad/ Du behöver nog upp på en 14-tons skotare om du ska ha ett sånt här rede. Men det går väl att snickra något eget på en mindre skotare. Det är ju långt ifrån alla som har risrede när dom skotar grot. En lite längre kran och risgrip kommer du långt med.

Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).