Jag har roat mig med att räkna fram lite statistik baserat på Skogsstyrelsens detekterade avverkningar. Filen innehåller över 1,2 miljon rader, men jag valde att bara ta med data från ”Ärendeår” 2019 och framåt, vilket gav 245 146 st detekterade polygoner.
Bild över detekterade avverkningar. Den skarpsynte kan skönja stråket av avverkningar från stormen Hans, på gränsen mellan Norrbotten och Västerbotten.
Datat jag använt mig av att beräkna statistiken på är volymen från Skogliga Grunddata omdrev 1. Omdrev 1 pågick mellan år 2009-2018. Detta var anledningen att jag bara ville ha med avverkningar från år 2019 och framåt. Visst, en del avverkningar kommer att ha en något underskattad volym pga tillväxt, särskilt i södra Sverige. Vägdragning, avverkning för annat ändamål mm är också inkluderade, men jag vill ändå påstå att detta ger en hyfsat rättvisande bild av nivåerna länen emellan.
Jag har valt att skapa statistiken uppdelat länsvis. Det är uppenbart rätt stora skillnader i vårt avlånga land. Från 142 m3sk/ha i Norrbotten till nära 300 m3sk/ha i Blekinge.
Bilden visar alltså den länsvisa medelvolymen i m3sk/ha baserat på Skogsstyrelsens detekterade avverkningar.
Det är kul med data! Min förhoppning är att detta på ett enkelt sett illustrerar skillnaderna i vårt avlånga land.
Logga in för att se de bilder eller dokument som författaren har laddat upp.
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort, Välkommen!
Skapa konto