Skogsmiljö och Trädlära

Miljöhänsyn?

12 inlägg 6561 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Miljöhänsyn?

Sanoj  
#86258 Hejsan!
Jag har en liten fundering angående miljöhänsynen som ska tas vid avverkning, lyder som följer:
Om en privatperson köper mark av tex. Sveaskog och slutavverkar allt han får och kanske lite till....
Behöver han inte ta någon miljöhänsyn överhuvudtaget?
Får man som privatperson kalavverka flera ha. (mycket) steniga partier helt utan möjlighet att markbereda?
Får man som privatperson göra en ny väg över tex ett bäckdråg och skita i att lägga någon trumma under vägen med påföljden att bäcken följer diket och hamnar på ett ställe där det aldrig förut har runnit en bäck?
Får man som privatperson avverka skog runt en ca. 1ha. stor myrplätt och sen torrlägga myren med nya fina diken där det aldrig förut har varit dikat?


Kort sagt, vad säger lagen om miljöhänsyn gentemot privata skogsägare?
Gäller inte samma regler för privata skogsägare som för skogsbolag?



   TS
Avatar Fallback

Re: Miljöhänsyn?

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#86262 SVAR:
”Får man som privatperson kalavverka flera ha. (mycket) steniga partier helt utan möjlighet att markbereda?”
Man måste på något sätt säkerställa en föryngring, dock finns det inget krav på att man måste markbereda, använda fröträd är ju en metod. Sedan kan man ju markbereda med en röjsåg om det är stenigt.

”Får man som privatperson göra en ny väg över tex ett bäckdråg och skita i att lägga någon trumma under vägen med påföljden att bäcken följer diket och hamnar på ett ställe där det aldrig förut har runnit en bäck?”
Du kan ju läsa, Miljöbalk (1998:808)
”3 § Mark- och vattenområden som är särskilt känsliga från ekologisk synpunkt skall så långt möjligt skyddas mot åtgärder som kan skada naturmiljön.”
http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19980808.HTM
Min gissning är att det inte rör sig om en riktig väg om man inte har en trumma och en bro över bäcken.
Utan istället att man kört med en skogstraktor över en bäck för att få ut virket på ett lämpligt sätt.
Det kan ju tyvärr bli djupa spår efter traktorn som kan påverka hur vattnet rinner.
Estetiskt kan det ju se illa ut, men att ta dit en grävmaskin för att snygga till kan vara till mer skada än nytta ur miljösynpunkt. Är mycket tveksam till att det skulle vara något brott mot miljöbalken enligt din beskrivning.
Känner till ett hygge där man tog ut stubbar och det såg ut som tredje världskriget med massor av vattenfyllda hål och djupa spår utan någon som helst problem med miljöbalken.
Att vattnet tar en ny väg kan den ju göra vid en vårflod så det är inget onaturligt.

”Får man som privatperson avverka skog runt en ca. 1ha. stor myrplätt och sen torrlägga myren med nya fina diken där det aldrig förut har varit dikat?”
Skyddsdikning är ju tillåtet, ska man göra en permanent markavvattning så krävs tillstånd.
När jag gick kursen Kraftsamling skog så sa man att det numera är enklare att få tillstånd att markavvattna eftersom det kan vara en effektiv produktionshöjande åtgärd.

Avatar Fallback

Re: Miljöhänsyn?

Sanoj  
#86264 Nja....
Beträffande vägen så är det en "beständig" väg, alltså inte en vinterväg, basväg eller liknande.

Nämnda väg slutar precis vid myrplätten. Min gissning är att:
När nu skogen närmast myren är borta och dikningen efter ett tag gjort att kallkällorna i myren torkat ut en aning så är myren en ypperlig plats att använda som vändplan och avlägge vid vinteravverkningen.......

   TS
Avatar Fallback

Re: Miljöhänsyn?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#86268 Det är ingen skillnad i lagregler mellan "privatperson" och skogsbolag. Skogen är i 99,9% taxerad som lantbruksfastighet, och då bedriver ägaren näringsverksamhet,

Avatar Fallback

Re: Miljöhänsyn?

Contorta  
#86269 Svar nej på alla dina frågor.
Du är skyldig att göra det lagar och förordningar föreskriver.
Storbolagen gör inget "extra".
Det finns detaljerade lagar och förordningar - alla skall följa.

Har du de tankar du beskriver köp inte skog.

Användarvisningsbild

Re: Miljöhänsyn?

Kse  
#86272 Till att börja med måste du ju ha ett avverkningstillstånd av skogstyrelsen innan du slutavverkar.
Om marken är av sån typ att den inte kan återbeskogas så ska du inte få nått tillstånd att avverka.
Och visst gör storbolagen extra, Sveaskog tex är ju SFC certifierade och har en hel massa att ta hänsyn till än tidigare.
Hygget får inte vara större än 5 ha utan skogsgrupp på min 10 träd med en minimi diameter på 15 cm, minst 3 högstubbar/ha av blandade trädslag med min diameter på 20 cm på barr och tror det var 10 på löv samt , alla gamla, övergrova eller som av andra orsaker kan klassas som naturvärdesträd ska sparas, alla döda träd mm mm... listan kan göras lång.
Det finns tex inget generellt förbud för Svensson att hugga ner torrfuror, det får man göra enligt skogsvårdslagen om "utrymme finns" Skogsvårdslagen kan vara lite luddig ibland men helt klart är att du som markägare har en hel del lagar att ta hänsyn till när du avverkar din skog, kantzoner, körskador, återbeskogning mm.
Lagen är lika för alla men du som privat skogsägare är ju förstås inte lika hårt granskad av naturskyddsföreningar och liknande som dom stora bolagen.

Avatar Fallback

Re: Miljöhänsyn?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#86273
Kse skrev:Till att börja med måste du ju ha ett avverkningstillstånd av skogstyrelsen innan du slutavverkar.


Inte riktigt sant. Det räcker att man talar om sex veckor innan att man skall avverka, sedan är det bara att köra igång om de inte hört av sig.

Avatar Fallback

Re: Miljöhänsyn?

Sanoj  
#86279
Contorta skrev:Svar nej på alla dina frågor.
Du är skyldig att göra det lagar och förordningar föreskriver.
Storbolagen gör inget "extra".
Det finns detaljerade lagar och förordningar - alla skall följa.

Har du de tankar du beskriver köp inte skog.




Haha, det har du rätt i, har man dom tankarna jag skrev om tidigare kring skogsbruket så ska man nog inte vara skogsägare egentligen!


Nu är det ju inte jag som har dess tankar.....
Läget är så att en privatperson har köpt dryga 300ha. skog av Sveaskog, detta skifte gränsar mot byamarken där jag bor.
Senaste året har ca. 80-100 ha.(OBS.MIN UPPSKATTNING, HAR INGA EXAKTA AREALER JUST NU) kalavverkats av dessa 300ha.
Större delen i blockterräng, där Sveaskog tidigare avstått avverkning.
Flera hektar har avverkats manuellt pga. att en skördare inte kommit upp bland all sten.

Nämnas kan att personen i fråga har åtskilliga ha. skog sen tidigare (exakt hur mycket vet jag inte)
Han har dessutom en befattning som gör att han borde veta vad som gäller....

Huruvida han gjort sig skyldig till lagbrott har jag ingen aning om, men jag har jobbat i skogen nu i snart 15 år och har aldrig sett ett skogsbolag utföra en drivning på detta sätt med så pass stor yta avverkad i blockterräng, dikningar, vägdragningar mm.

   TS
Avatar Fallback

Re: Miljöhänsyn?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#86280 "Får man..." undrade du. Varför inte slå en signal till skogsstyrelsen, de känner säkert väl till ärendet.

Användarvisningsbild

Re: Miljöhänsyn?

Kse  
#86284
Mangan skrev:
Kse skrev:Till att börja med måste du ju ha ett avverkningstillstånd av skogstyrelsen innan du slutavverkar.


Inte riktigt sant. Det räcker att man talar om sex veckor innan att man skall avverka, sedan är det bara att köra igång om de inte hört av sig.

Jo det är faktiskt sant...... men detta gäller bara Kiruna, Gällivare och delar av Pajala kommun (kanske nån inlands kommun oxå)då dessa räknas som svårföryngrade, glömde den lilla detaljen
Här måste man söka tillstånd innan man gör en anmälan om avverkning.
Vad gäller övriga landet så stämmer säkert det du säger.

Användarvisningsbild

Re: Miljöhänsyn?

Kse  
#89430 Läste att det här med svårföryngarat ska tas bort och då kommer samma regler att gälla över hela landet.

Användarvisningsbild

Re: Miljöhänsyn?

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#89451 Min uppfattning, som i och för sig bar bygger på det jag ser och hör härikring (plus på forumet förstås :smile: ) är att de privata skogsägarna tar större hänsyn vid averkning än vad bolagen gör. Fast av debatten både här och i tidningarna har jag förstått att det inte är en generell sanning :???:

Sen är det förstås som, "Mangan" säger, företag som företag. Lagen gäller lika.

Men till sist, har du pratat med skogsägaren i fråga? Det kanske finns en bra förklaring till det du ser, en blandning av avsikt och misstag. Eller kanske han inte vet hur man gör? Kan ge ett eget exempel, när jag averkade mina fröträd så fick jag en bäck helt sönderkörd på ett ställe av en skotare. Det berodde inte på att jag struntade i hänsyn, utan att jag inte visste hur tydlig jag som beställare måste vara när man beställer jobbet. Sen har jag blivit avrådd att laga bäcken, av bla skogstyrelsen. Så nu ser det ut som det gör trots att jag nog försöker ta betydligt mer hänsyn i mitt skogsbruk än vad lagen kräver. Men för att få reda på det måste man fråga mig direkt, det är ju bara jag som har historien.

Tror mycket på att gå direkt till källan för ens irritation, går man via ombud så blir det lätt fel och svårlösta trätor som följd.

Du kan väl berätta mer hur det går. :smile:

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).