Oberoende, nyfiken självverksam skogsägare som försöker förvalta fädernesarvets skog till nytta för både djur, växter och människor. Långsiktighet före snabba cash. Det finns inga enkla mallar som funkar i alla lägen.
Alternativt skogsbruk, blädning och hyggesfritt
Hyggesfritt och skogsägarföreningarna?
tis 19 nov 2024, 07:38#862377Hur var dialogen med skogsägarföreningen Västgötamulle. Var det det du som önskade/fråga/vill ha vissa åtgärdsförslag eller förslog rådgivaren själv olika åtgärder utifrån platsens förutsättningar?
TS
tis 19 nov 2024, 08:27#862383Nja, vi bad egentligen bara om att se över möjligheterna till alternativa metoder och framförallt hur vi skulle få tillräcklig föryngring
tis 17 dec 2024, 22:47#865473Intressant Västgötamulle!
Jag gick över till hyggesfritt på min 80 hektar för nu typ 15 år sedan. Tidigare traditionell plantage och röjt av Gudrun. Har drivit frågan i Södra om att vi skall kunna välja hyggesfritt, tydligt pakterat, och framförallt att de skall ha kompetensen. Har varit med och informerat på utbildningsdagar för såväl personal och förtroendevalda.
Nu har jag beställt en plan för hyggesfritt. Det skall bli spännande, Tyvärr är det långa väntetider. Men framåt våren. så delar jag gärna den.
Men jag har bemötts positivt av Södras personal. Och de förmår leta upp entreprenörer som, även om de inte kan så mycket än, i alla fall är intresserade. Men det är många "förgivet taganden" som man behöver ifrågasätta i skogsbruket. Så stå på dig!
Jag gick över till hyggesfritt på min 80 hektar för nu typ 15 år sedan. Tidigare traditionell plantage och röjt av Gudrun. Har drivit frågan i Södra om att vi skall kunna välja hyggesfritt, tydligt pakterat, och framförallt att de skall ha kompetensen. Har varit med och informerat på utbildningsdagar för såväl personal och förtroendevalda.
Nu har jag beställt en plan för hyggesfritt. Det skall bli spännande, Tyvärr är det långa väntetider. Men framåt våren. så delar jag gärna den.
Men jag har bemötts positivt av Södras personal. Och de förmår leta upp entreprenörer som, även om de inte kan så mycket än, i alla fall är intresserade. Men det är många "förgivet taganden" som man behöver ifrågasätta i skogsbruket. Så stå på dig!
ons 18 dec 2024, 06:19#865478Har du även några dagar med visning för skogsägare hos dig SvenBart? Vi är nog några stycken som skulle vilja komma och kika lite om du meddelar när det är dags här på forumet i så fall. Trevligt att höra att du blivit bra bemött av Södra.
Oberoende, nyfiken självverksam skogsägare som försöker förvalta fädernesarvets skog till nytta för både djur, växter och människor. Långsiktighet före snabba cash. Det finns inga enkla mallar som funkar i alla lägen.
TS
ons 18 dec 2024, 12:03#865501
Till dem av er som är intresserade av hyggesfritt, vill jag gärna rekommendera en kontakt med min kurskamrat Anders Tivell (anders.tivell@gmail.com. ), som sedan många år driver projektet " Naturnära Skogsbruk i Tiveden". Han kan säkert bidra med värdefulla tips.
Badger skrev:Har du även några dagar med visning för skogsägare hos dig SvenBart? Vi är nog några stycken som skulle vilja komma och kika lite om du meddelar när det är dags här på forumet i så fall. Trevligt att höra att du blivit bra bemött av Södra.
Till dem av er som är intresserade av hyggesfritt, vill jag gärna rekommendera en kontakt med min kurskamrat Anders Tivell (anders.tivell@gmail.com. ), som sedan många år driver projektet " Naturnära Skogsbruk i Tiveden". Han kan säkert bidra med värdefulla tips.
ons 18 dec 2024, 13:56#865504Bjud gärna in Anders till forumet så kan han dela med sig här.
TS
tor 19 dec 2024, 07:21#865558
Som ett första steg har Anders Tivell sänt mig nedanstående rader och länk om sitt projekt " Naturnära skogsbruk i Tiveden".
"Din fråga om medverkan är lite vag. Därför får du här en länk till ett föredrag
jag höll på Vetenskapsakademien för en månad sedan. Det ger dig en uppfattning om de erfarenheter
och tankar jag idag har om hur man kan bedriva ett naturnära skogsbruk som ger god ekonomi, är klimatanpassat osv"
skogshare skrev:Badger skrev:Bjud gärna in Anders till forumet så kan han dela med sig här.
Inbjudan framförd.
Som ett första steg har Anders Tivell sänt mig nedanstående rader och länk om sitt projekt " Naturnära skogsbruk i Tiveden".
"Din fråga om medverkan är lite vag. Därför får du här en länk till ett föredrag
jag höll på Vetenskapsakademien för en månad sedan. Det ger dig en uppfattning om de erfarenheter
och tankar jag idag har om hur man kan bedriva ett naturnära skogsbruk som ger god ekonomi, är klimatanpassat osv"
tor 19 dec 2024, 08:41#865561Hur länge har han hållit på och höggallrat gran? Alltid roligt att spåna om nya metoder, men man måste ju pröva dom också innan man vet resultatet.
Självvald väg i egen skog
tor 19 dec 2024, 09:06#865563God ekonomi för honom ja, men hur ser det ut för kommande generationer i dessa höggallrade bestånd. Finns det nåt att visa hur det har gått sen efter avverkningsåtgärderna hur det växer osv?

Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).