Alternativt skogsbruk, blädning och hyggesfritt

Hyggesfritt och skogsägarföreningarna?

145 inlägg 26200 visningar 16 följer Svara, dela mm...  
Användarvisningsbild

Re: Hyggesfritt och skogsägarföreningarna?

Badger  
Skogsola skrev:Med 620 hektar produktiv mark så tror jag att jag kan räknas som skogsägare ja. Vad gäller markanvändning så är det inte skrivet i sten. Ska man göra större förändringar så behöver man ha någon form av myndighetskontakt. Om fördelningen mellan olika marktyper ändras så anger man det i fastighetsdeklarationen.

Så nu börjar vi lämna sagolandet. Marktyperna måste godkännas av myndigheterna.

TS
Användarvisningsbild

Västgötamulle  
#862220Jag är tillbaka från förra sidan med ny skogsbruksplan. Alltså:
Södras planläggare lade in selektiv avverkning/luckhuggning som alternativ återgärd i ett av våra 4 äldre bestånd. (Han menade alltså att det inte var någon idé att testa hyggesfritt i de andra bestånden)

Planläggarens idé är alltså att göra luckor för att få föryngring av tall/löv medhjälpplantering vid behov och åtgärderna ska på sikt göra skogen fullskiktad.

”Produktionen är främst hänvisad till gran och tall av god kvalité med undantag för de äldsta träden”
Ska tilläggas att skogen är 0,9 ha, ca 90 år på varierande bonitet runt 25, barrdominerad blandskog med enstaka yngre träd

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#862221Lagom stort till försök/ lekpark.

Användarvisningsbild

Lindveden  
Västgötamulle skrev:Jag är tillbaka från förra sidan med ny skogsbruksplan. Alltså:
Södras planläggare lade in selektiv avverkning/luckhuggning som alternativ återgärd i ett av våra 4 äldre bestånd. (Han menade alltså att det inte var någon idé att testa hyggesfritt i de andra bestånden)

Planläggarens idé är alltså att göra luckor för att få föryngring av tall/löv medhjälpplantering vid behov och åtgärderna ska på sikt göra skogen fullskiktad.

”Produktionen är främst hänvisad till gran och tall av god kvalité med undantag för de äldsta träden”
Ska tilläggas att skogen är 0,9 ha, ca 90 år på varierande bonitet runt 25, barrdominerad blandskog med enstaka yngre träd

Hur stora är dom här luckorna som planläggaren föreslår?

Användarvisningsbild

Västgötamulle  
#862228Enligt pdf:erna som han länkade så ska en lucka för ljusälskande trädslag vara upp till 100 kvm och enligt skogsstyrelsen max 0,25 ha. Dessa bör uppstå då man plockar ut t.ex två rejäla timmerträd.

Användarvisningsbild

Lindveden  
#862231På sikt va planeras det o bli för skog i dessa luckor dom föreslår? En fullskiktad skog av vad för trädslag?

Användarvisningsbild

Badger  
#862251Ja, det skulle vara intressant att veta mer om vilka trädslag man räknar med att få upp. Ligger Sollebrunn lite i nivå med Torbjörn och Fredriks försöksyta för löv. Kanske liknande resultat är att vänta?

TS
Användarvisningsbild

Lindveden  
Badger skrev:Ja, det skulle vara intressant att veta mer om vilka trädslag man räknar med att få upp. Ligger Sollebrunn lite i nivå med Torbjörn och Fredriks försöksyta för löv. Kanske liknande resultat är att vänta?

Ca 15 mil emellan orterna

Användarvisningsbild

Västgötamulle  
#862257Ja, Sollebrunn är mycket längre söderut.
Däremot har vi inte så många trädslag i området. I luckorna förväntas vi få upp främst tall och björk, kanske någon enstaka asp. Dessa ska alltså på sikt bli timmerträd av god kvalité.

Just att det ska bli fullskiktat innebär inte automatiskt blädningsskog men alla skikt ska finnas representerade i området för att få ett jämnt virkesflöde.

Granarna kommer ju gå att bläda och under tallarna och björkarna kommer det (förhoppningsvis) upp gran. Så det kommer bli mer gran på sikt och vill vi då ha mer tall och björk så får vi göra nya luckor. Ungefär så kommer beståndet förändras på sikt.

Användarvisningsbild

Badger  
#862262Vilken klimatzon är det där? Är det nära till nästa klimatzongräns?

Ungefär hur tänker du dig fördelningen i åldrar, trädslag och brukandemetoder på fastigheten framöver i procent? Att ha en jämnt fördelning och omsättning föredrar jag personligen också, men det beror förståss på om man har tillräckligt mycket skog för det.

TS
Användarvisningsbild

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#8622630,25 ha är ju 2500 m², vilket bör vara ett minimum för primärträd av vad jag har sett, förutom björk möjligtvis. Tall vill ha större yta än 100 m² vad jag har sett.

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#862334100 m2 är 10 x 10 meter. Där kan tallfrö gro. Men de kvävs innan det blir träd av dem som LL lärde oss i annan tråd.

Användarvisningsbild

Badger  
#862364Det går alldeles utmärkt att dra upp tall i mindre luckor om man vill. Det handlar bara om att vara framme och röja lite.

TS
Användarvisningsbild

Västgötamulle  
#862367(Varning för långt inlägg ⚠️ )
Vi har tidigare gjort varianter på hyggesfritt genom att plocka ut enstaka fullvuxna träd när vi ändå kör förbi och vissa bestånd har därför en viss diameterspridning. Sen har vi bara 30 ha skog vilket gör att vi har bra koll på vilka träd vi lätt kan ta när vi behöver dem.

Vi är inte beroende av inkomsterna från gården och har just nu inte tid till att få ut mer än 70 m3 vinteravverkat virke per år. Tillväxten är just nu ca 150 m3 per år så hade vi kunnat gallra mindre och tagit ut större träd så hade det blivit mer lönsamt. Alltså hade hyggesfritt passat för oss.

Därför frågade vi planläggaren om hyggesfritt brukande. Främst för att få tips från någon som faktiskt jobbar med skog vi själva antagligen inte gör på bästa sätt.

Jag delade det på här på Skogsforum så att andra får se vad som händer om man frågar efter hyggesfritt. Jag får väl konstatera att intresset från skogsägarföreningarna fortfarande är ganska svalt men vi kommer testa de tips vi fått. Märker man att luckan är för mörk eller föryngringen tynar bort så går det ju alltid att göra luckan större.

Så vad kommer vi göra?
Det blir nog inga hyggen de kommande åren. Intresset finns just nu inte på gården. Vi kommer testa hyggesfritt både i tvåskiktad tall-gran, björk-gran och flerskiktade skogar. Kanske vi fastnar för det eller upptäcker att det inte är något för oss.

Sen kommer den yngre generationen (mig inkluderad) som har synpunkter och var det hela landar till slut vet är högst oklart. Själv har jag idéer på en ekplantering på gammal åkermark, jag har sått tall, ek, rönn och alm här och var. Så har jag börjat stamkvista tallar för att kanske själv en dag kunna sälja dem extra dyrt.
Men jag antar att det är så en släktgård fungerar. 😉

Användarvisningsbild

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Badger skrev:Det går alldeles utmärkt att dra upp tall i mindre luckor om man vill. Det handlar bara om att vara framme och röja lite.

Röja vad? Blir något som vissnar.

Annons:
Svenska skogsplantor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).