mån 18 nov 2024, 22:39#862367(Varning för långt inlägg ⚠️ )
Vi har tidigare gjort varianter på hyggesfritt genom att plocka ut enstaka fullvuxna träd när vi ändå kör förbi och vissa bestånd har därför en viss diameterspridning. Sen har vi bara 30 ha skog vilket gör att vi har bra koll på vilka träd vi lätt kan ta när vi behöver dem.
Vi är inte beroende av inkomsterna från gården och har just nu inte tid till att få ut mer än 70 m3 vinteravverkat virke per år. Tillväxten är just nu ca 150 m3 per år så hade vi kunnat gallra mindre och tagit ut större träd så hade det blivit mer lönsamt. Alltså hade hyggesfritt passat för oss.
Därför frågade vi planläggaren om hyggesfritt brukande. Främst för att få tips från någon som faktiskt jobbar med skog vi själva antagligen inte gör på bästa sätt.
Jag delade det på här på Skogsforum så att andra får se vad som händer om man frågar efter hyggesfritt. Jag får väl konstatera att intresset från skogsägarföreningarna fortfarande är ganska svalt men vi kommer testa de tips vi fått. Märker man att luckan är för mörk eller föryngringen tynar bort så går det ju alltid att göra luckan större.
Så vad kommer vi göra?
Det blir nog inga hyggen de kommande åren. Intresset finns just nu inte på gården. Vi kommer testa hyggesfritt både i tvåskiktad tall-gran, björk-gran och flerskiktade skogar. Kanske vi fastnar för det eller upptäcker att det inte är något för oss.
Sen kommer den yngre generationen (mig inkluderad) som har synpunkter och var det hela landar till slut vet är högst oklart. Själv har jag idéer på en ekplantering på gammal åkermark, jag har sått tall, ek, rönn och alm här och var. Så har jag börjat stamkvista tallar för att kanske själv en dag kunna sälja dem extra dyrt.
Men jag antar att det är så en släktgård fungerar. 😉