Öppna kategorin

Politik och då främst Centern

285 inlägg 47250 visningar 33 följer Svara, dela mm...  
Användarvisningsbild

Re: Politik och då främst Centern

svampbob  
Avslutat-06 skrev:Nu är det bedömt skarpt läge och dags för medlemmar av Skogsforum att sätta ned foten, reda ut vem som ska ta över partiledarposten! Jag ställer mig frågande om det finns någon kvar inom partiet som kan backa med bil och släp (Figure of speech). Finns det någon storsnusare med stora sketna stövlar som kan axla rollen? Vilka namn kan styra undan från isberget?

Ang att backa med släp.

https://www.sla.se/2023/07/15/stockholm ... den-6297e/

Bosse1  
#806342Helst ska det väl politiseras och rödmålas som vanligt, fy f-n så trött på denne.”har ett ansvar att nyansera bilden av den norrländske mannen”

Avslutat-06  
svampbob skrev:
Avslutat-06 skrev:Nu är det bedömt skarpt läge och dags för medlemmar av Skogsforum att sätta ned foten, reda ut vem som ska ta över partiledarposten! Jag ställer mig frågande om det finns någon kvar inom partiet som kan backa med bil och släp (Figure of speech). Finns det någon storsnusare med stora sketna stövlar som kan axla rollen? Vilka namn kan styra undan från isberget?

Ang att backa med släp.

https://www.sla.se/2023/07/15/stockholm ... den-6297e/

https://cornucopia.se/2023/07/fredagsmy ... hoojagate/

Kan man inte backa med släp, så kan man inte backa, likaledes kan man inte tas på allvar i praktiska frågor!

Användarvisningsbild

JörgenO  
#861849Är detta början till slutet för Lööf=perioden? Jag gissar på ny partiledare (från Vindeln) och nygammal blocktillhörighet i god tid innan nästa val.

https://www.expressen.se/debatt/annie-l ... doktrinen/

isteskog  
#861851Man får ju hoppas att förnuftet återkommer inom Centern!

tallen100  
#861852Förnuft är tyvärr något som snart inte existerar någonstans längre.

LesterCGarreth  
#861881Ni ska nog inte ha så höga förhoppningar över att ett parti som hade Lööf som partiledare i flera år och sedan valde Demirok till efterträdare helt plötsligt ska bli "bra" igen...

Användarvisningsbild

skogshare  
LesterCGarreth skrev:Ni ska nog inte ha så höga förhoppningar över att ett parti som hade Lööf som partiledare i flera år och sedan valde Demirok till efterträdare helt plötsligt ska bli "bra" igen...

Populära ledare / partiledare har, i princip generellt, en klar tendens att tränga undan/ut lovande påläggskalvar. Det gäller inte minst Centerpartiet. Tänker bl.a. på deras tidigare ekonomisk-politiska talesperson Emil Källström, som jag länge hoppades på som partiledare för C men som tyvärr slutade inom politiken 2021.

Kan det bero på ett med tiden tilltagande kontroll- och självhävdelsebehov hos dessa partiledare?

jannee  
#861891På eden "gamla goda tiden" var C ett mer eller mindre renodlat landsbygdsparti.
Centern hade sina väljare just bland de egna företagarna på landsbygden, C profilerade sig också då just för dessa.
Med tiden blev det för få egna företagare på landsbygden, C var då tvingade att finna en någon annan profilering.
Fann då på en profil som gynnade/eller passade små egna företagare som bodde i samhällen och städer.
Vilken är egentligen C ståndpunkt förutom då att få in fler som röstar på dem.
Som jag uppfattar dem är det ett riktigt vingelparti, ett parti som egentligen inte har någon bestämd åsikt om någonting.
Deras mål är endast att få vara med vid köttgrytan kosta vad det kosta vill.
Jag var själv en stark påhejare av C på 60 talet - men numera är ja väldigt besviken på deras uppförande.

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#861893Min hembygd har varit ett riktigt centerfäste med upp till 25% av väljarna. Nu har de närmast imploderat. Däremot har huvudfienden SD seglat upp på 32% och skuggar S med någon tiondel.

Användarvisningsbild

Elis76  
#862050I Washington post eller om det var New York times var det nyligen en artikel om det demokratiska partiets valförlust i USA.

Partiet har börjat analysera varför medelklassen svek dem, men verkar inte inse att medelklassen upplever att det var det demokratiska partiet som svek medelklassen.

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#862056Varför tänker jag på Bertold Brecht? Den östtyska regeringen proklamerade att folket hade svikit regeringens förtroende. Brecht tyckte att då kunde regeringen upplösa foket och välja ett nytt.

LesterCGarreth  
Elis76 skrev:I Washington post eller om det var New York times var det nyligen en artikel om det demokratiska partiets valförlust i USA.

Partiet har börjat analysera varför medelklassen svek dem, men verkar inte inse att medelklassen upplever att det var det demokratiska partiet som svek medelklassen.

Det verkar gå igen i hela västvärlden att partierna och övriga delar av klägget/etablissemanget allt mer börjar undra vad det är för fel på folket och aldrig någonsin rannsakar de sig själva. Om det kommer "hemska populister" och vinner mark i val efter val i land efter land så kanske de inte ska tro att de har gjort så mycket rätt överhuvudtaget. Som i Sverige fall där staten inte ens kan upprätthålla våldsmonopolet

Dagens etablissemang är minst lika tonlöst som de delar av överklassen förr som inte förstod att arbetare måste få vissa enkla rättigheter som begränsning i arbetsdagens längd, inte livsfarliga jobb och att det kanske inte alltid är så lämpligt att ha små barn anställda i gruvor mm.

Vi är väl i slutet av en cykel sånt som den grekiska historikern Polybius talade om redan under antiken, så snart är det väl det som de på utrikiska kallar political strong man som börjar gälla i västvärlden också. Sen kan alla proffstyckare sitta och säga att det är folkets fel(eller alla ryska troll) när all skuld ligger hos klägget med anhang som bara har skyndat på utvecklingen.

Tycker vi redan ser spår av detta i Sverige när allt mer fokus ligger på partiledarna(klart de är viktiga men de ska ju inte vara envåldshärskare). Hörde tex Magdalena Andersson kritisera M och L för Tidöavtalet genom att säga något i stil med att Kristersson och Persson valde att samarbeta med Åkesson istället för henne. Det låter ju nästan som om det är en grupp feodalherrar med absolut makt som sitter och sluter personliga avtal om trohet snarare än partier som gör up om samarbeten i en demokrati. Men jag kanske övertolkar Anderssons val av ord.

Snart börjar väl alla fina människor med rätt värdegrund att säga saker som "att den som inte ställer sig bakom X är inte mogen nog att delta i val i en demokrati".

X ≠ Valfri floskel som signaler godhet eller allehanda medfödd egenskap som kön eller etnisk tillhörighet.

Användarvisningsbild

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
LesterCGarreth skrev:Snart börjar väl alla fina människor med rätt värdegrund att säga saker som "att den som inte ställer sig bakom X är inte mogen nog att delta i val i en demokrati".

X ≠ Valfri floskel som signaler godhet eller allehanda medfödd egenskap som kön eller etnisk tillhörighet.

Skall det verkligen vara ett ≠ -tecken här?

LesterCGarreth  
#862184Absolut inte.

Annons:
Arevo
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).