Avverkning (slutavverkning)

Bryta avtal avverkningsrätt

13 inlägg 4102 visningar 4 följer Svara, dela mm...  

Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.

Skapa gratiskontoLogga in
Iggesund Forest
Användarvisningsbild

Bryta avtal avverkningsrätt

HANSAND  
#859847Fråga 1
Får man bryta ett avtal avverkningsrätt som skrevs 240130
Fråga 2
Vad skulle det kosta isåfall att bryta avtalet.. Avtalet slöts 30 januari i år. Prisuppgången på timmer har stigit med 400 kr sedan dess. Jag får priset som gällde avtalslagen 🤣 Jag kommer att förlora väldigt mycket pengar, avverknings kostnaderna har också
stigit mycket och dessa prissätts vid avverkningsdagen

TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft

Re: Bryta avtal avverkningsrätt

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#859849Pacta sunt servanda

Användarvisningsbild

Elis76  
#859851Pacta sunt servanda är latin för ”avtal skall hållas” dvs regeln att avtal är juridiskt bindande. Detta är en grundläggande regel inom avtalsrätt, även om den inte direkt går att utläsa ur någon specifik paragraf i Avtalslagen.

https://lawline.se/answers/vad-betyder-pacta-sunt-servanta-

alias  
HANSAND skrev:Fråga 1
Får man bryta ett avtal avverkningsrätt som skrevs 240130
Fråga 2
Vad skulle det kosta isåfall att bryta avtalet.. Avtalet slöts 30 januari i år. Prisuppgången på timmer har stigit med 400 kr sedan dess. Jag får priset som gällde avtalslagen 🤣 Jag kommer att förlora väldigt mycket pengar, avverknings kostnaderna har också
stigit mycket och dessa prissätts vid avverkningsdagen

Jag har dålig koll på utvecklingen av avverkningskostnaderna under 2024, men kan det röra sig om mer än någon tia per fub (visst det är också pengar, men små summor i sammanhanget)?

Som busholle säger så är grunden i svensk avtalsrätt att avtal ska hedras.

Skulle inte tro att det är lönsamt för dig, varken på juridisk väg eller via förhandlingar med motparten, att bryta avtalet.

MVH
Alias

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#859855Skulle man göra verklighet av det så uppgår bolagets skada till prisskillnaden mellan kontraktsdatum och nuvarande pris så du skulle i så fall behöva betala hela mellanskillnaden som du tjänar till bolaget för att kompensera deras skada.

Användarvisningsbild

Bax  
#859882Hade du gått med på att bryta avtalet om priserna sjunkit och köparen kommit och velat avbryta?

Riga  
#861861Absolut - avtal ska hållas men brukar det stå nåt finstilt om hur länge man kan dröja med avverkningen?
I en mogen skog som står och stampar blir det tråkigt om man får 2023 års pris på virket och 2028 års pris på skotning/skördning.

Användarvisningsbild

Bax  
#861867Det brukar väl stå i den vanliga texten. SCA tror jag har 4år.

Användarvisningsbild

Vedproducent  
Riga skrev:Absolut - avtal ska hållas men brukar det stå nåt finstilt om hur länge man kan dröja med avverkningen?
I en mogen skog som står och stampar blir det tråkigt om man får 2023 års pris på virket och 2028 års pris på skotning/skördning.

5 år om inget annat anges i kontraktet.

Riga  
#861870OK, tack

axwell  
#861899SCA brukar ha 3 år med en klausul om ev förlängning till 5 år.

Användarvisningsbild

Elis76  
#861903Det gäller ju att inte gå med på vad som helst.

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#861908Köparna brukar vilja hålla sig väl med markägarna. Om det är en större seriös aktör så borde de kunna diskutera en omförhandling. Men de behöver inte.

Besvara 
  • Sida 1 av 1
Annons:
Svenska skogsplantor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).