Virkesmätning och Matrisfub

Mätbesked, problem Biometria

54 inlägg 7679 visningar 11 följer Svara, dela mm...   

Mätbesked, problem Biometria

bolle  
#861326 Jag litar på Biometrias virkesmätare !

Är det fler än mig som har haft problem med Biometria och Gällö-skog?
eller känner någon bra jurist inom skogsbruksfrågor.

Tacksam för tips. Bolle.

TS
Användarvisningsbild

Re: Mätbesked

Elis76  
#861332 Vad har hänt - berätta utförligt.

jannee  
#861359 Biometrias anser sig själva vara ofelbara, vilket de absolut inte är.
Men de har monopol och gynnar självklart den eller de som avlönar dem - underligt vore annars.
Förr eller senare kommer någon på hur de verkligen beter sig (bevisa hur de i själva verket hanterar viket som köps in) och då kan det verkligen ta hus i helvete.
Måste till en opartisk firma som mäter in ett bil och släplass virke (timmer eller massa) för att i nästa skede låta Biometrias ovetande om detta förfarande även de mäta in samma ekipage.

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#861364 Vem skalla avlöna denna opartiska firma. Och framför allt, vem skall kontrollmäta denna opartiska firma?!

jannee  
#861407 SS vore väl rätt instans att vända sig till - eller vad tycker du ?
Den om någon borde väl vara opartisk.
De har ju utbildningar in kreti pleti borde väl då även kunna göra ett fältbesök och mäta upp ett bil och släplass timmer.
Massaved måste doppas för att korrekta siffror ska komma fram.
Görs ovan utan Biometrias vetenskap kommer det troligtvis ta hus i helvete. 😀

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#861411 Skogsstyrelsen har tillsynsansvaret över virkesmätning i Sverige. Hur de skött det har diskuterats flertalet gånger här på forumet.

Biometria har t.ex. vägrat lämna ut uppgifter som de varit skyldiga att göra utan att myndigheten agerat.

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#861412 Nån måste ju betala Skogsstyrelsen för att mäta? Då är vi tillbaka i samma situation.

maltex  
#861415 Skogsstyrelsen ha redan tillsynsansvar för virkesmätning.
https://www.skogsstyrelsen.se/lag-och-t ... esmatning/

bolle  
#861439 Skogsstyrelsen har blockerat mig.

TS
Användarvisningsbild

Contårta  
bolle skrev:Skogsstyrelsen har blockerat mig.

Låter som att du tagit någon strid tidigare..

Det finns väl massor med jurister som kan företräda skogsägare men beroende på fråga så måste det ju inte vara en ”skoglig” jurist. Vad är bekymret? Vill de inte ge dig mätbeskeden? 😜

jannee  
#861704 Ta strid mot Biometrias är totalt dömt att misslyckas.
När du väl fått ditt mätbesked är varan redan upparbetad eller kokt.
Hur någon ska kunna kontrollera Biometrias mätning är för mig en gåta.

Användarvisningsbild

toker72  
#861785 Dom kontrollerar sig själva regelbundet med manuell mätning eller körning via mätram men vad dom gör med uppgifterna sen det vet jag inte.

Användarvisningsbild

Contårta  
jannee skrev:Biometrias anser sig själva vara ofelbara, vilket de absolut inte är.
Men de har monopol och gynnar självklart den eller de som avlönar dem - underligt vore annars.
Förr eller senare kommer någon på hur de verkligen beter sig (bevisa hur de i själva verket hanterar viket som köps in) och då kan det verkligen ta hus i helvete.
Måste till en opartisk firma som mäter in ett bil och släplass virke (timmer eller massa) för att i nästa skede låta Biometrias ovetande om detta förfarande även de mäta in samma ekipage.

Vad gör de som ensidigt gynnar deras medlemsföretag och inte skogsägarna?

Så som du beskriver det så verkar det ju som att det räcker med ett lass virke som mäts in av ytterligare en part för att visa på att Biometria begår fel?

Användarvisningsbild

Elis76  
#861958 Nu har @bolle ännu inte beskrivit mera i detalj vad som gått fel, trots att frågan har ställts.

bolle  
Elis76 skrev:Nu har @bolle ännu inte beskrivit mera i detalj vad som gått fel, trots att frågan har ställts.

Jag har skrivit och skickat ett inlägg den 17 nov.

TS
Annons:
Vreten skogsvagnar
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).