Logistik, Transport

Viktförhållande olastat kontra fullastat ekipage med släp?

30 inlägg 2374 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Viktförhållande olastat kontra fullastat ekipage med släp?

Hugin  
#861503 Ett projekt, där ny skogsväg som berör flera olika ägare är på gång. Inriktningen är att genomföra en underhållsberäkning ( procentandelar) enligt metoden tonkilometer.
Som ett ingående underlag, erfordras att fastställa antalet ton som resp. delägare kommer att belasra vägen med tomt timmerekipage samt lastat dito (aktuella delsträckor är givna).
Antar att timmerbil med släp generellt alltid lastar till full totalvikt oavsett vedens tyngd, då tillgången medger - så vilken vikt gäller då?

Förstår att vikten för tom bil med släp inte alltid är identiskt, beroende på byggnation, men hjälp att få fram en ungefärlig medelvikt räcker gott.

Egentligen är aktuella siffervärden ointressanta, det handlar eg. om att ta fram ett värde som anger förhållandet:

Vikt tom virkestransport med släp kontra fullastad dito.


Senast redigerad av Hugin tor 14 nov 2024, 20:45, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Avatar Fallback

Re: Viktförhållande olastat kontra fullastat ekipage med slä

alias  
#861509
Hugin skrev:Ett projekt, där ny skogsväg som berör flera olika ägare är på gång. Inriktningen är att genomföra en underhållsberäkning ( procentandelar) enligt metoden tonkilometer.
Som ett ingående underlag, erfordras att fastställa antalet ton som resp. delägare kommer att belasra vägen med tomt timmerekipage samt lastat dito (aktuella delsträckor är givna).
Antar att timmerbil med släp generellt alltid lastar till full totalvikt oavsett vedens tyngd, då tillgången medger - så vilken vikt gäller då?

Förstår att vikten för tom bil med släp inte alltid är identiskt, beroende på byggnation, men hjälp att få fram en ungefärlig medelvikt räcker gott.

Egentligen är aktuella siffervärden ointressanta, det handlar eg. om att ta fram ett värde som anger förhållandet:

Vikt tom virkestransport med släp kontra fullastad dito.


Jag undrar om du inte riskerar att överarbeta det hela en aning?

Utan att ha några dokument framför mig så är min minnesbild av Lantmäteriets anläggningsförrättningar att man inte går in i detaljer, utan använder olika schablonvärden för belastande ton per hektar och för skogsmark, åkermark, betesmark samt styckvärden per fritidshus, permanentboenden, lantbruk m.m. som sedan multipliceras med nyttjad vägsträcka för resp. ägoslag och skifte längs vägen.

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Viktförhållande olastat kontra fullastat ekipage med slä

Hugin  
#861512 Tack för ditt svar, det förklarar behovet av ett förttdligande:
Det finns inga jordbruksarealer, fast- eller fritidsboende eller annat utmed vägsträckan. Enbart skogsarealer med olika arealer och avstånd till utfart till allmän väg.

Så frågan om viktförhöllande lastat / olastat är relevant.

   TS
Avatar Fallback

Re: Viktförhållande olastat kontra fullastat ekipage med slä

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#861514 Man brukar räkna areal gånger nyttjad väglängd för att få ett jämförelsetal. Man kan ju iofs krångla till tillvaron hur mycket som helst om man har tid och lust. En grov killgissning på din fråga är 20 resp 64.

Avatar Fallback

Re: Viktförhållande olastat kontra fullastat ekipage med slä

aho  
#861515 En tumregel som används för vägslitage är att det ökar med axeltrycket upphöjt till fyra.
Man kan t.ex. läsa om det i det här remissvaret från Riksförbundet enskilda vägar.
https://www.regeringen.se/contentassets ... -vagar.pdf

Om axeltrycket är hälften vid tomt ekipage jämfört med fullt så är vägslitaget 2*2*2*2 = 16 gånger högre när det är lastat.

Det borde dock bli lika många kilometer kört med tomt ekipage på vägen som det blir med fullastat ekipage så länge trafiken kan ske obehindrat i båda riktningarna och då spelar inte förhållandet mellan tomvikt och fullt lastad vikt någon roll för fördelningen mellan markägarna.

Användarvisningsbild

Re: Viktförhållande olastat kontra fullastat ekipage med slä

toker72  
#861518 Det bör bli längre sträcka med olastat bilen kör troligtvis tom in och vänder vid vändplan och kör en bit tillbaka beroende på vilket skifte den lastar från dvs den som har skiftet i början av vägen nyttjar troligtvis hela vägen för tom körning om inte varje skifte gör en egen vändplan vilket är ovanligt.

Användarvisningsbild

Re: Viktförhållande olastat kontra fullastat ekipage med slä

Rättselarn  
#861520 Jag har gjort en stor mängd förrättningar där andelslängden tagits fram enligt tonkm metoden. För boende, åker och skog används schabloner enligt ett pm upprättat av Lantmäteriet. Det går bra att leta fram dokumentet hos Lantmäteriet.
Att beräkna "verkliga" transporter görs för sådant som det inte finns schabloner för. Det är ofta berg- eller grustäkter eller potatislager mm.
Om det skiljer mycket i bonitet mellan fastigheterna så kan en viktning ske, men då ska det skilja mycket tex att en fastighet bara har T14 medan resten är G28-G32.

Avatar Fallback

Re: Viktförhållande olastat kontra fullastat ekipage med slä

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#861523 Möjligen också om virkessförrådet skiljer stort emellan fastigheterna. Någon har stora avverknigar på gång och vill bygga väg. En annan har rensat sitt skifte och är måttligt intresserad.

Avatar Fallback

Re: Viktförhållande olastat kontra fullastat ekipage med slä

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#861545 Man kan tänka sig olika fördelningstal för anläggning respektive underhåll av vägen. Det första enligt virkesförråd och det andra enligt areal. Men vad en tom virkesbil väger har jag aldrig hört någon grotta i förut.

Avatar Fallback

Re: Viktförhållande olastat kontra fullastat ekipage med slä

jannee  
#861548 Mest rättvist är väl att man räknar på hur många ha som man har och som man kommer att ha nytta av vägen = proportion av just den möjliga nyttjandegraden.
Om jag senare inte nyttjar den är väl upp till den enskilde.
För övrigt påverkar knappt en olastad bil o släp knappt vägen något alls, kan t.o.m. ibland göra mer nytta än skada.

Användarvisningsbild

Re: Viktförhållande olastat kontra fullastat ekipage med slä

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#861810 Beräkna enbart båtnaden mot tonkilometer

Avatar Fallback

Re: Viktförhållande olastat kontra fullastat ekipage med slä

Hugin  
#861858 Tack för alla svar, där ingen ( förutom @skogsola, som förstått frågan och gett ett gissningssvar) avgett svar på det som efterfrågades, utan beskrivit sina olika svar på hur de gör och med båtnadsberäkningen!

Jag har redovisat att vi avser beräkna enligt tonkilometer -metoden, där vi väger in aktuella delägares arealavkastning (beräknat på produktiv skog med likvärdiga boniteter) samt just körsträcka för olastat resp lastat timmerekipage med släp. Vi är överens om metoden, så andra förslsg är irrelevanta i frågan. Tacksam om någon kan svara på:

Vad väger en fullastad virkesbil med släp?
Vad väger en olastad virkesbil medsläp?

   TS
Avatar Fallback

Re: Viktförhållande olastat kontra fullastat ekipage med slä

jannee  
#861862 Totalvikt kan uppgå till 70 ton men oftast blir det 64 ton som gäller, allt avgörs vilken klass vägarna har.
Tomt ekipage 18 ton.

Avatar Fallback

Re: Viktförhållande olastat kontra fullastat ekipage med slä

alias  
#861864
Hugin skrev:Tack för alla svar, där ingen ( förutom @skogsola, som förstått frågan och gett ett gissningssvar) avgett svar på det som efterfrågades, utan beskrivit sina olika svar på hur de gör och med båtnadsberäkningen!

Jag har redovisat att vi avser beräkna enligt tonkilometer -metoden, där vi väger in aktuella delägares arealavkastning (beräknat på produktiv skog med likvärdiga boniteter) samt just körsträcka för olastat resp lastat timmerekipage med släp. Vi är överens om metoden, så andra förslsg är irrelevanta i frågan. Tacksam om någon kan svara på:

Vad väger en fullastad virkesbil med släp?
Vad väger en olastad virkesbil medsläp?


Ett alternativ om du vill ha relevanta siffror är ju att notera registreringsnummer på någon av timmerbilarna och dess släp som rullar i ditt närområde. Går man sedan på "sök fordon" på transportstyrelsens hemsida och söker på reg.numren så finner du tjänstevikt och totalvikt.

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Viktförhållande olastat kontra fullastat ekipage med slä

aho  
#861865 Eller så kan man kolla på siffror där det säljs begagnade timmerbilar, t.ex. denna:
https://www.mascus.se/transportfordon/t ... bm6r7.html
67 ton totalvikt.
18.5 ton tjänstevikt.

jannee var väldigt rätt på det.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).