Verkstan

Rörlig bakdel med hjul

62 inlägg 23614 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Rörlig bakdel med hjul

totte  
#85990 Det verkar vara förnuftigt att fundera och testa ett tag, det är så många faktorer i det här så det är inte helt enkelt att ta fram en bra lösning.

Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Användarvisningsbild

Re: Rörlig bakdel med hjul

trilla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#86068 Känns det inte relevant att se hur storpojkarna löst samma problem? Jag har aldrig sett en skotare med en släpsko i plåt som ska hålla upp lasset i terräng som är burkig. Jag har inte heller sett en skotare som har en axel långt bakom boggiaxeln som ska ta i bara då man kör ner i gropar. Är skotaren för kort så gör man den väl längre!
En ny centrumbalk är inte alls dyr och kan köpas i valfri längd på närmaste riktiga järnhandel.(Alltså inte det vi i dagligt tal kallar järnhandel dessa säljer inte järn längre).
När du då har en helt nya centrumbalk lös så passar du på att kapa av och svetsa den lätt uppvinklad 80 cm bakifrän liknande som på en vimek 101. Så att lasset ligger lätt uppåt då det ligger på plats. Observera att det behövs inga stora skillnader här. Varje cm gör skillnad.
Då tillkommer problemet med att du har för dålig maskin som inte klarar av kultrycket. Nummer ett är att köpa en maskin med stel bakaxel eller stumma din fjädring.
Jag hade tidigare en maskin där handlaren hade byggt in luftfjädring från ride rite på den så man kopplade bara kompressorn till maskinen och valde hur hård fjädring man skulle ha. Fungerade precis hur bra som hellst. En gansk enkel instalation men lite svetsning i a armarna krävdes.

Avatar Fallback

Re: Rörlig bakdel med hjul

Henrik Petersen  
#86098 Jag tror ochså du ska titta på hur storpojkarna löser det här. Det du ska köra med atv motsvarer väl en helstam
for en skotare. Skotaren håller väl inte på med sånt??, man lunner ut virket istället. Lösningen har du redan fået av nolltax ab, dra ihop vagnen helt, rot änden upp på vagnen och iväg. Det kostar inget att testa.

Henrik

Användarvisningsbild

Re: Rörlig bakdel med hjul

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#86115
trilla skrev:Känns det inte relevant att se hur storpojkarna löst samma problem? Jag har aldrig sett en skotare med en släpsko i plåt som ska hålla upp lasset i terräng som är burkig. Jag har inte heller sett en skotare som har en axel långt bakom boggiaxeln som ska ta i bara då man kör ner i gropar. Är skotaren för kort så gör man den väl längre!
Då tillkommer problemet med att du har för dålig maskin som inte klarar av kultrycket. Nummer ett är att köpa en maskin med stel bakaxel eller stumma din fjädring.
.


"Trilla": Kanske jag missförstår dig, men det är absolut inte min ambition att provocera dig eller någon annan med att framhärda i andra lösningar än de uppenbara. Ganska tidigt så kom förslagen att höja lasset bak på olika rättframma sätt. Dessa förslag ska jag som sagt tillämpa direkt (i morgon), för att lösa mitt omedelbara problem. Så jag är inte rädd för att ta till mig av "vetenskap och beprövad erfarenhet" :smile:.

Samtidigt så har jag genom åren lärt mig att om man efter att de första "självklara lösningarna" kommit fram låter diskussionen fortsätta så kan mycket annat komma fram som man inte tänkt på. Till och med lösningar på helt andra problem eller rent av något helt nytt :surp: Har man bara tid så kan det vara ganska givande, alldeles oavsett om man för det ursprungliga problemet hamnar i den första lösningsiden. Tid är väl något vi har oändligt mycket av här på forumet, dessutom massor med folk som kan tillföra nya infallsvinklar.

Är väldigt nöjd med min fyrhjuling och har inga särskilda problem med att klara de kultryck jag utsätter den för i nuläget, däremot ska man nog tänka till före man belastar för mycket. Fjärderlåsning,(ger samma effekt som stel bakaxel), har jag haft ända sen jag köpte vagnen, fast det är ju inte gott för dig att veta :smile:

"Henrik Petersen": Det jag kör är enbart fallande längder i en förstagallring, så det är inget timmer, tack och lov! :wink:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Rörlig bakdel med hjul

trilla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#86121
Uvskogen skrev: "vetenskap och beprövad erfarenhet" :smile:.



Är du sjuksköterska? Eller kanske läkare? Sitter just och läser Hälso och sjukvårdslagen (1982:763) på en annan flik i webläsaren så ditt citat satt som en smäck.

Nä jag känner mig inte alls provocerad. Jag har bara för mycket tid att lägga framför tangentbordet på skogsforum. Och som vanligt så har jag så fantastiska lösningar och blir frustrerad då du klammrar dig fast vid dina dåliga som om de vore dina förstfödda barn... :wink:

//

Användarvisningsbild

Re: Rörlig bakdel med hjul

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#86126 [/quote]

. Och som vanligt så har jag så fantastiska lösningar och blir frustrerad då du klammrar dig fast vid dina dåliga som om de vore dina förstfödda barn... :wink:

//[/quote]

"Förmågan att idag tänka annorlunda än igår skiljer den vise från den envise" - John Steinbeck

Vis har jag aldrig kallats däremot det andra! :lol:

   TS
Avatar Fallback

Re: Rörlig bakdel med hjul

axwell  
#86405
Uvskogen skrev:Vis har jag aldrig kallats däremot det andra! :lol:

Med en dåres envishet......................."nya" idéer.
Eftersom du redan har hydraulik fram till vagnen ser jag detta som en kompromiss utan de stora nackdelarna.

Sätt in en eller två hydraulcylindrar som kan trycka ned de bakre hjulparen i boggien, då höjs bakänden på vagnen och den tappar höjd betydligt senare om boggien går ner i en sänka. Vagnen blir ca 30 cm "längre", den skulle kunna har en enkel extra banke en liten bit bakom den sista.
Hydraulfunktionen bör vara dubbelverkande med flytläge så att den blir urkopplad när du kör i normal terräng, eller vill backa över en hög stubbe, och vill lyfta bakhjulen.
Testa genom att lasta ett litet lass och dra upp de främre hjulen med kranen.

Vad säger den församlade expertisen?

Användarvisningsbild

Re: Rörlig bakdel med hjul

trilla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#86425 Hurra en bra ide. Nyskapande men bra.

Avatar Fallback

Re: Rörlig bakdel med hjul

axwell  
#87409
axwell skrev:Testa genom att lasta ett litet lass och dra upp de främre hjulen med kranen.


Undrar om uvskogen låst in sig i mekverkstán, eller lapar sol i sydliga nejder.

Lyfte på(för hand) min hemgjorda wirekran för att testa mitt förslag. Lasten(alu.profil) är 488 cm lång, dragkulans höjd 35 cm, framhjulen lyfts till max 39 cm, bakkanten av lasten höjs då 45 cm.
Det är en Avestavagn där boggien sitter i sitt ytterläge, andra vagnar kan ha större eller mindre pendling i boggien.


Användarvisningsbild

Re: Rörlig bakdel med hjul

totte  
#87438 Ja, var tusan är Uvskogen? När du säger det så kom jag på att vi inte hört ett pip därifrån på länge.

Användarvisningsbild

Re: Rörlig bakdel med hjul

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#87458
totte skrev:Ja, var tusan är Uvskogen? När du säger det så kom jag på att vi inte hört ett pip därifrån på länge.


Vaknar ur feberdimmorna, skriver en blogg om eländet tror jag

   TS
Användarvisningsbild

Re: Rörlig bakdel med hjul

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#87467
axwell skrev:
axwell skrev:Testa genom att lasta ett litet lass och dra upp de främre hjulen med kranen.


Undrar om uvskogen låst in sig i mekverkstán, eller lapar sol i sydliga nejder.

Lyfte på(för hand) min hemgjorda wirekran för att testa mitt förslag. Lasten(alu.profil) är 488 cm lång, dragkulans höjd 35 cm, framhjulen lyfts till max 39 cm, bakkanten av lasten höjs då 45 cm.
Det är en Avestavagn där boggien sitter i sitt ytterläge, andra vagnar kan ha större eller mindre pendling i boggien.

P3310041.JPG


Det där är så intressant! Bara jag vaknat till ordentligt så återkommer jag. Gillar framförallt tanken på "lyft vid behov", i stället för "lyft hela tiden".

   TS
Avatar Fallback

Re: Rörlig bakdel med hjul

axwell  
#87469 Puuh, har varit smått orolig att de konservativa hade dämpat din lust att söka nya lösningar. Välkommen åter!

Användarvisningsbild

Re: Rörlig bakdel med hjul

totte  
#87491 x 2

Användarvisningsbild

Re: Rörlig bakdel med hjul

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#87495 :grin: Ni är bara för mycket...

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).