lör 20 mar 2010, 18:11#86115
trilla skrev:Känns det inte relevant att se hur storpojkarna löst samma problem? Jag har aldrig sett en skotare med en släpsko i plåt som ska hålla upp lasset i terräng som är burkig. Jag har inte heller sett en skotare som har en axel långt bakom boggiaxeln som ska ta i bara då man kör ner i gropar. Är skotaren för kort så gör man den väl längre!
Då tillkommer problemet med att du har för dålig maskin som inte klarar av kultrycket. Nummer ett är att köpa en maskin med stel bakaxel eller stumma din fjädring.
.
"Trilla": Kanske jag missförstår dig, men det är absolut inte min ambition att provocera dig eller någon annan med att framhärda i andra lösningar än de uppenbara. Ganska tidigt så kom förslagen att höja lasset bak på olika rättframma sätt. Dessa förslag ska jag som sagt tillämpa direkt (i morgon), för att lösa mitt omedelbara problem. Så jag är inte rädd för att ta till mig av "vetenskap och beprövad erfarenhet"
.
Samtidigt så har jag genom åren lärt mig att om man efter att de första "självklara lösningarna" kommit fram låter diskussionen fortsätta så kan mycket annat komma fram som man inte tänkt på. Till och med lösningar på helt andra problem eller rent av något helt nytt
Har man bara tid så kan det vara ganska givande, alldeles oavsett om man för det ursprungliga problemet hamnar i den första lösningsiden. Tid är väl något vi har oändligt mycket av här på forumet, dessutom massor med folk som kan tillföra nya infallsvinklar.
Är väldigt nöjd med min fyrhjuling och har inga särskilda problem med att klara de kultryck jag utsätter den för i nuläget, däremot ska man nog tänka till före man belastar för mycket. Fjärderlåsning,(ger samma effekt som stel bakaxel), har jag haft ända sen jag köpte vagnen, fast det är ju inte gott för dig att veta
"Henrik Petersen": Det jag kör är enbart fallande längder i en förstagallring, så det är inget timmer, tack och lov!