Uppvärmning

Bygganmälan av godkänd kamininstallation ute i skogarna ???

13 inlägg 1322 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Bygganmälan av godkänd kamininstallation ute i skogarna ???

Kälarn  
#860739 Jag har nu i min stuga på lantbruksfastighet installerat
- Godkänd braskamin
- Renoverat skorstensstock mha professionell murare
- Eldar med torr björkved
- Har brandvarnare och brandsläckare
- Sänker säkerligen elförbrukningen med några tusen kwh/ år.
- Har inte ändrat användning av skorstensstock (använder samma rökkanal som använts sedan 40-talet)
- Har inte ändrat husets utseende (tvärtom är skorstenen som ny)
- Installation stör ingen granne
- Installation är godkänd av behörig Skorstensfejarmästare!

Efter godkänd besiktning hör jag av denne Skorstensfejarmästare att jag ska skicka in bygganmälan till kommunen. Varför? Jag har stugan långt från allfarväg. Utom synhåll från närmaste stuga.

Jag kan förstå att i stadsplanerat område så ska kamin installationen granskas av kommunen.

Vilket vansinne med bygganmälan av godkänd kamininstallation på lantbruksfastighet långt från bebyggelse!
Kommuner borde nog uppmuntra installation av eldstäder!
Jag skickar inte in bygganmälan och betalar 4-5000 kr och dessutom ritningar som ska fram på en stuga i skogen!

Varför ska jag? Eller har jag missuppfattat något?

TS
Användarvisningsbild

Re: Bygganmälan av godkänd kamininstallation ute i skogarna

Elis76  
#860741 Vilken kommun handlar det om?

Användarvisningsbild

Kälarn  
#860748 Verkar vara samma vansinne över hela landet. Vill inte "namndroppa" min kommun. Det som verkar vara genomgående när man googlar om det är att kommunerna inte skiljer på stadsplanerat och inte stadsplanerat område ( glesbygd ). Undrar om någon har testat saken i rätten? Jag kan ju bli anmäld om jag fortsätter med min "civila olydnad" 😀

TS

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#860753 Her gjort samma sak. Inte fan har jag anmält.

hfab  
Kälarn skrev:Varför ska jag? Eller har jag missuppfattat något?

Därför att enligt Plan och bygg lagen har kommunernas byggnads förvaltning tillsynsansvar som även gäller instalation av eldstäder.
Du kan låta bli, men det kan bli dyrt om det händer något.

Användarvisningsbild

Elis76  
#860757 Samtliga kommuner i Sverige kräver en bygglovsanmälan om man installerar en braskamin.

Här ett exempel från Nässjö kommun.

https://nassjo.se/bygga-bo-och-miljo/bygga-nytt-bygga-om-eller-riva/checklistor-byggatgarder/satta-in-braskamin.html

Mest troligt kommer skorstensfejarmästaren rapportera till kommunen där din fastighet ligger att han har godkänt eldstaden och då får kommunen reda på det i alla fall.

Vidare brukar försäkringsbolagen vilja ha bevis på att eldstäderna är godkända för att bevilja ersättning vid brand. Om din eldstad av någon anledning skulle starta en skogsbrand, kan ditt försäkringsbolag vägra bevilja ersättning pga oaktsamhet, vilket i slutändan kommer kosta Dig mångdubbelt mer än vad en bygglovsanmälan kostar.

#860761 När jag jobbade på försäkringsbolaget hängde de inte upp sig på bygganmälningar. Däremot var de tuffa med med att monteringsanvisningar följdes.

Användarvisningsbild

Kälarn  
#860762 Låter ju bra ! Läste mitt försäkringsbolag s regler och de har tydligen och tyvärr anpassat sig efter de här nya reglerna som verkar ha kommit runt 2015. Men som jag ser det så får kommunerna in gratispengar på det här. I alla fall glesbygdsinstallationerna av kaminer!

TS
Användarvisningsbild

rokon  
#860768 Varför skall dessa byråkrater till tjänstemän generera så hög taxa, jag gissar att de i ett annat politiskt klimat kommer att göras arbetslösa. Låt sotarn sköta hela processen i stället och avskeda sådana överflödiga tjänstemän!
Sotarn jobbar i alla fall för slantarna!

Användarvisningsbild

Kälarn  
#860775 Ja det är poängen i resonemanget 👍 ! Sotaren godkände installationen, men sedan ska jag tydligen gå ett varv med kommunen skaffa ritning, fylla i blanketter och betala åt f...n för mycket. Vad tillför det för värde ? Tror nog de flesta i glesbygden ser till att det är installerat brandsäkert och sedan är nöjda med det.

TS

tallen100  
#860780 Jä-la byråkrati och krångelnissar som sitter och krånglar till allt, inget ska tydligen få vara någorlunda enkelt.
Bedrövligt👎

Användarvisningsbild

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#860793 Vad gäller om man skall byta ut en panna mot en ny panna?
Behöver man anmäla detta till någon? Kommunen? Sotaren? Någon annan?

#860795 Har du haft en panna förut så behöver du inte anmäla. Vid byte av bränsleslag ska du anmäla.

Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).