Föryngring

Bokskogsföryngring ATV

10 inlägg 817 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Bokskogsföryngring ATV

Komskälet  
#860511 Någon som har nån fiffig lösning för att ”markbereda” i bokskog med ATV , vill inte t in varken traktor eller något större helst då det skulle påverka marken in till bokskogen för mycket

TS
Arevo

Re: Bokskogsföryngring ATV

Chainsaw Charlie  
#860514 Det är ju inte mycket som behövs så det går väl att släpa lite vadsomhelst. Ett par piggkedjor, ett gammalt traktordäck eller en dåligt kvistad pattagran.

Elmhult  
#860531 Vill inte påverka marken men vill markbereda? Ekvation misslyckad.

Mikko  
#860561 Terracut röjsågfräs kanske.

Användarvisningsbild

Komskälet  
Elmhult skrev:Vill inte påverka marken men vill markbereda? Ekvation misslyckad.

Ibland gäller det o läsa hela frågan innan man kommer med ett svar 😁 läs igen

TS

jannee  
#860587 Köp en omgång sockerbetor och kasta ut.
Du kommer snart att få markberett utan att behöva nyttja några redskap 😀
I vissa fall går det även bra med vanligt matavfall 👍

alias  
jannee skrev:Köp en omgång sockerbetor och kasta ut.
Du kommer snart att få markberett utan att behöva nyttja några redskap 😀
I vissa fall går det även bra med vanligt matavfall 👍

Även om konceptet med utegrisar som markberedare har slagit mig så tycker jag inte att förslagen oven var särskilt genomtänkta.

Varför?
-Sockerbetor är inte bra varken för tänderna eller ur näringssynpunkt för flertalet av våra vilda djur. Det kan ju även bidra till t.ex. barkgnag av kronvilt i närliggande granbestånd.
-Utbrottet av ASF för ett drygt år sedan orsakades sannolikt av vildsvin som åt matavfall som innehöll någon produkt med ASF-smittat fläskkött.

MVH
Alias

maltex  
#860605 Utan att ha större koll på föryngring och skötsel av Bokskog,blir det inte väldigt opraktiskt att bara komma åt den med ATV eller annat fordon av liknande storlek.
Senast redigerad av maltex tis 05 nov 2024, 19:17, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Komskälet  
#860607 Kommer åt den om det verkligen är nödvändigt så är ju ett alternativ i värsta fall att köra in med större maskin men önskvärt är att kunna luckra upp för föryngring med ex atv

maltex skrev:Utan att ha större koll på föryngring och skötsel av Bokskog,blir det inte väldigt opraktiskt att bara ha komma åt den med ATV eller annat fordon av liknande storlek.

TS

alias  
Komskälet skrev:Någon som har nån fiffig lösning för att ”markbereda” i bokskog med ATV , vill inte t in varken traktor eller något större helst då det skulle påverka marken in till bokskogen för mycket

Jag förutsätter att den planerade markberedningen har föregåtts av en ljushuggning och blir ju, utifrån TS frågeställning ovan, lite nyfiken på vad man skotade ut det virket med för maskiner?

Sena gallringar/ljushuggningar i bokskog brukar ju medföra tämligen grova & tunga stockar.

MVH
Alias

Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).