lör 02 nov 2024, 15:30#860266Jag råkade få se en film där några gammelgubbar visar hur de lastade stockbilar på 50-talet. Sevärt även om man inte kan finska.
Skogshistoria
Film där gammelgubbar visar hur de lastade timmerbilar.
✍️ Sammanfattning av tråd
Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.
Skapa gratiskontoLogga inFilm där gammelgubbar visar hur de lastade timmerbilar.
lör 02 nov 2024, 20:41#860293
Det går ju att slå på textning och välja översättning till svenska så blir det lite enklare.
Torleif skrev:Jag råkade få se en film där några gammelgubbar visar hur de lastade stockbilar på 50-talet. Sevärt även om man inte kan finska.
Det går ju att slå på textning och välja översättning till svenska så blir det lite enklare.
"For a successful technology, reality must take precedence over public relations, for Nature cannot be fooled"
- Richard Feynman
- Richard Feynman
Re: Film där gammelgubbar visar hur de lastade timmerbilar.
mån 04 nov 2024, 17:00#860483Nu gick de ju tyvärr inte å se filmen längre.
Men farsan jobbade me de där i början på 50tal.
Då va dom 2 på en bil å farsan va ju andreman.
Historien säger att dom krockade me en drickabil ve ett tillfälle.
Alla överlevde men hur de gick i övrigt vet ja inte.
Min bäste kompis farsa va försteman på den bilen å körde timmer till strax innan 70.
Min bästa kompis storebror (född 1952) va ofta me när de blev riktigt kran i början på 60tal.
Min bästa kompis har visat bilder på när grabben flyttar lastbilen å farsan sitter på kranen å lastar.
De va andra tider då.
Farsan blev ju manuellhuggaren när han slutade å de höll han på me te 69.
Tidigt 70 så hamnade både farsan å min bästa kompis farsa på de nybyggda Konsum lagret i Lammhult å där levde dom ett lugnt å stilla liv i många år.
Min bäste kompis farsa va försteman på den bilen å körde timmer till strax innan 70.
Min bästa kompis storebror (född 1952) va ofta me när de blev riktigt kran i början på 60tal.
Min bästa kompis har visat bilder på när grabben flyttar lastbilen å farsan sitter på kranen å lastar.
De va andra tider då.
Tidigt 70 så hamnade både farsan å min bästa kompis farsa på de nybyggda Konsum lagret i Lammhult å där levde dom ett lugnt å stilla liv i många år.
mån 04 nov 2024, 17:33#860487
Filmen funkar för mig om jag öppnar den på ytube.
[url]
[/url]
Tralsmo skrev:Nu gick de ju tyvärr inte å se filmen längre.
De va andra tider då.
Filmen funkar för mig om jag öppnar den på ytube.
[url]
[/url]
Midnattsmekaniker.
mån 04 nov 2024, 17:48#860490
What? Hur i hela fridens gör man det? Jag får bara textning på originalspråk och autogenererad alltefter dom pratar
svampbob skrev:Torleif skrev:Jag råkade få se en film där några gammelgubbar visar hur de lastade stockbilar på 50-talet. Sevärt även om man inte kan finska.
What? Hur i hela fridens gör man det? Jag får bara textning på originalspråk och autogenererad alltefter dom pratar
mån 04 nov 2024, 18:00#860492
Bara textning på finska tyvärr
Williamm skrev:Testa denna.
Ska starta någon sekund in med textning på.
mån 04 nov 2024, 18:08#860494
Längst ner till höger har du bland annat ett kugghjul och knapp för helskärmsläge m.m. Tryck på den.
Näst översta posten är undertextning språk. Välj finska-engelska.
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort, Välkommen!
Skapa konto
Elmhult skrev:Williamm skrev:Testa denna.
Ska starta någon sekund in med textning på.
Längst ner till höger har du bland annat ett kugghjul och knapp för helskärmsläge m.m. Tryck på den.
Näst översta posten är undertextning språk. Välj finska-engelska.
Logga in för att se de bilder eller dokument som författaren har laddat upp.
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort, Välkommen!
Skapa konto
Midnattsmekaniker.
mån 04 nov 2024, 18:12#860496Inte hos mig. Men jag tittar på mobilen. Kanske det som spelar roll. Inte öppnat en dator på länge.
Skapa konto
Skapa konto
tis 05 nov 2024, 08:03#860529
Jag testade telefonen.nu. Och då finns det bara textning på finska för mig med..
Elmhult skrev:Inte hos mig. Men jag tittar på mobilen. Kanske det som spelar roll. Inte öppnat en dator på länge.
Jag testade telefonen.nu. Och då finns det bara textning på finska för mig med..
Midnattsmekaniker.
tis 05 nov 2024, 10:49#860542
Jag kollade också och jag kan bara få svensk textning på datorn.
Jag slår på textning och går sedan på kugghjulet och väljer översättning finska -> svenska.
Williamm skrev:Elmhult skrev:Inte hos mig. Men jag tittar på mobilen. Kanske det som spelar roll. Inte öppnat en dator på länge.
Jag kollade också och jag kan bara få svensk textning på datorn.
Jag slår på textning och går sedan på kugghjulet och väljer översättning finska -> svenska.
"For a successful technology, reality must take precedence over public relations, for Nature cannot be fooled"
- Richard Feynman
- Richard Feynman
tis 05 nov 2024, 11:47#860545
Du får nog upp följande bild.
Bara att klicka på länken. "Visa på youtube" så kommer du vidare till Youtube och filmen....
Skapa konto
Tralsmo skrev:När ja försöker öppna den på länken så sägs de att ägaren stängt ner den.
Nåja du har uppenbarligen nog rätt William.
Ja är ingen Youtobefantast men ska prova de.
Du får nog upp följande bild.
Bara att klicka på länken. "Visa på youtube" så kommer du vidare till Youtube och filmen....
Skapa konto
Glöm inte att bromsen är fartens värsta fiende!! SLÄPP ALDRIG GASEN!! // Zixten

Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).