Öppna kategorin

Ett träd/buske?

8 inlägg 1510 visningar 1 följer Svara, dela mm...  

Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.

Skapa gratiskontoLogga in
Användarvisningsbild

Ett träd/buske?

Bitton  
#860001Jag har ett träd/buske som jag har försökt att få bort. Det återkommer hela tiden och nu kommer det två nya en två meter ifrån.
Den är yvig med vassa taggar och frukten är små runda gula kärnfrukter.
Hur får jag bort den.
Rädd för rotväxten kan bli för stor och gå under huset. Då huset står på en platta och det är mycket sand i grunden som vi har upptäckt vid grävningsarbete på tomten.
Träden/ buskarna är väldigt nära mitt hus och grannens. (Kedjehus)
[

TS
Användarvisningsbild

Re: Ett träd/buske?

Bitton  
#860002ett till närmare huset

TS
Användarvisningsbild

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#860016Busken är kvitten och utmärkt att göra marmelad eller gelé på. Den föryngrar sig genom rotskott bl.a. man brukar få bort den genom att köra med gräsklippare över skotten tills den ger med sig orkar man inte vänta är det grävskopa som gäller

Användarvisningsbild

LiteNyfiken  
Bitton skrev:Jag har ett träd/buske som jag har försökt att få bort. Det återkommer hela tiden och nu kommer det två nya en två meter ifrån.
Den är yvig med vassa taggar och frukten är små runda gula kärnfrukter.
Hur får jag bort den.
Rädd för rotväxten kan bli för stor och gå under huset. Då huset står på en platta och det är mycket sand i grunden som vi har upptäckt vid grävningsarbete på tomten.
Träden/ buskarna är väldigt nära mitt hus och grannens. (Kedjehus)
[

Får du frukt på busken?

Huruvida Tåndemåla har rätt om det är kvitten vet jag inte, men han brukar ha koll.

Om jag kommer ihåg rätt försökte ett svenskt nunnekloster driva upp kvitten, men misslyckades pga klimatet. Kanske klimatförändringar gör att det går bättre idag?

Har du någon kompis från gamla Jugoslavien, kan han nog göra ett riktigt bra brännvin / rakia på det. Dunje / dunja heter det på balkan.

Användarvisningsbild

Bitton  
#860063Det blir frukt men inte så mycket. Det är rätt jobbigt med de vassa taggarna. Det är ok med dom om de inte kommer nya hela tiden. Jag fick för mig att ju mer jag såga ner dom ju fler nya småskojat blev det.
Grävskopa nästa skulle jag tro.
Frukten är god men liten och inte så mycket fruktkött.

TS
Användarvisningsbild

Bitton  
#860065Frukten har en kärna typ körsbär inte som ett äpple som kvitten har enligt bild på Google

TS
Användarvisningsbild

Bitton  
#860066Kan det vara mirabell?

TS
Användarvisningsbild

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#860074Ja då är det mer troligt. Men samma sak att få bort de.

Besvara 
  • Sida 1 av 1
Annons:
Svenska skogsplantor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).