Virkesmätning och Matrisfub

Värde modulträffar?

26 inlägg 22251 visningar 2 följer Svara, dela mm...   

Re: Värde modulträffar?

AKKAMAAN  
#451127 Tog och gjorde en liten analys av värde och volymförluster vid "missad modul"

Delade upp det i tre delar

1. Volymförlust vid missad 3-dm längdmodul. Antaget att kubering sker på hel 3-dm modul
2. Volymförlust vid missad 1-dm längdmodul, kuberat på 1-dm modul
3. Volym och värdeförlust vid missad diametermodul. Exemplet visar kubering på 1-cm klasser upp till 17cm to, och
2-cm klasser från 18 cm to. En SCA talltimmerprislista Kvalitetsklass 3 har använts. Priserna är längdkorrigerade.

Analyserna är gjorda på både klena mellan och grova dimensioner. Kubering har gjorts på diameterklassmitt som brukligt är. Dvs en 120-129mm stock är kuberad med 125mm, klassmitt, för 1-cm diameterkalsser samt en 220-239mm stock är kuberad med 230mm, klassmitt. Endast diameterklassmitter är angivna. För längd är längdklass- (modul) botten använd.

Resultatet visar att de relativa förlusterna är flera gånger större för missad diameterklassmodul, speciellt i klena dimesioner. De absoluta volym- och värdeförlusterna är så klart mycket större i grövre dimensioner. Värdeförlusten är också större än volymförlusten pga att man förlorar en diameterprisklass. Volymförlusterna varierar mellan 10.5%-18.1% och värdeförlusterna 12.5%-22.7%
1492484394_foerlust_diametermodul.jpg

Vad gäller förluster för missad längdmodul så spelar inte toppdiametern någon roll. den relativa volym förlusten är samma för både grova och klena dimensioner. Dock variera den relativa volymförlusten mellan korta och långa stockar. Långa stockar 3-dm modul 5.45%, korta stockar 8.11%. Långa stockar 1-dm modul 1.82%, korta stockar 2.70%.
1492484394_foerlust_laengdmodul.jpg

Jag gjorde denna analys under NHL-matchen mellan Ottawa och Boston (4-3 yeeeyyy) så de kan ha slunkit in nån tankegroda nånstans när matchen gick till övertid.... :d
Hoppas någon kan ta lite stickprov på min matematik.... :-bd

Valmet 890  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#451561 Intressant uträkning, ska fördjupa mig lite mer i den när jag har lite bättre med tid

TS

AKKAMAAN  
halvproffs skrev:
Vad jag förstår apteras timret i 3dm moduler. Brukar ju vara 3,4m 3,7, 4.0m osv. Kapas den då på tex 399cm dvs 1cm för kort mäts den in som en 3,7dm stock. Alltså har man skänkt bort 29cm. Är måttet lite över är det ok.

Njae... vi tar en extra titt på detta. 3dm moduler gäller hopp i prislistan. Alla stockar mäts väl in i 1dm moduler för volymberäkning. Värdeberäkningen sker via 3 dm moduler
Så om en stock är 401 cm så kuberas den efter 400 cm (40 dm) och värderas efter priset på 400 cm (40 dm) längdklass, t ex 500 kr per m3to
Men om stocken är 399 cm så kuberas den efter 390 cm (39 dm) och värderas efter priset på 370 cm (37 dm) längdklass, t ex 480 kr per m3to
Så vi skänker bara bort 10 cm om vi missar en längdmodul

Längdmodulerna är bara för att stegvis korrigera priset per 3 dm modul längd. All automatisk stockmätning sker i cm men värderas 1 dm moduler klassbotten

Hoppas detta överensstämmer idag med hur det var för mer än 25 år sedan

alias  
AKKAMAAN skrev:
halvproffs skrev:
Vad jag förstår apteras timret i 3dm moduler. Brukar ju vara 3,4m 3,7, 4.0m osv. Kapas den då på tex 399cm dvs 1cm för kort mäts den in som en 3,7dm stock. Alltså har man skänkt bort 29cm. Är måttet lite över är det ok.

Njae... vi tar en extra titt på detta. 3dm moduler gäller hopp i prislistan. Alla stockar mäts väl in i 1dm moduler för volymberäkning. Värdeberäkningen sker via 3 dm moduler
Så om en stock är 401 cm så kuberas den efter 400 cm (40 dm) och värderas efter priset på 400 cm (40 dm) längdklass, t ex 500 kr per m3to
Men om stocken är 399 cm så kuberas den efter 390 cm (39 dm) och värderas efter priset på 370 cm (37 dm) längdklass, t ex 480 kr per m3to

Längdmodulerna är bara för att stegvis korrigera priset per 3 dm modul längd. All automatisk stockmätning sker i cm men värderas 1 dm moduler klassbotten

Kollar jag på Södras talltimmerlista för mitt område så står det i tabellen för längdkorrektionen att "Endast nedanstående längder i cm prisräknas" och sedan; 310, 370, 430, 490 & 550

Så har det varit här ikring så länge jag kan minnas.

MVH
Alias

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#860048 Fast de senaste åren har mycket av den avancerade apteringskonsten ställts på ände. Nu är det raka m3fub priser på allt inom stora diameterintervall.

alias  
Skogsola skrev:Fast de senaste åren har mycket av den avancerade apteringskonsten ställts på ände. Nu är det raka m3fub priser på allt inom stora diameterintervall.

Absolut! Men även om affären mellan sågverket och skogsägaren skulle baseras på ett m3fubpris för all timmervolym, inkl. vrak och övermål (bruttovolym), så uppkommer det ju ändå sannolikt en förlust i sågverket då man inte lyckas optimera andelen sökta längd-&diameterkombinationer för att passa med postningen i sågen för att få ut maximalt av de produkter som sågverkets kunder efterfrågar.

Den förlusten minskar på sikt det jämsöverpris för timmersortimenten som sågverken kan betala.

MVH
Alias

#860060 Så är det givetvis. Därför har utvecklingen gått dit att sågverket helst betalar skogsägaren ett rakt fub pris och därefter apterar själva efter vad som är gångbart till deras beställningar just då.

alias  
Skogsola skrev:Så är det givetvis. Därför har utvecklingen gått dit att sågverket helst betalar skogsägaren ett rakt fub pris och därefter apterar själva efter vad som är gångbart till deras beställningar just då.

Rotposter och LRK har varit tämligen vanligt här under lång tid. Även det här med ett rakt jämsöverpris på timret vet jag att Sydved och köpsågverken har tillämpat tämligen frekvent i minst 15 år om man har efterfrågat det (sen har de väl i regel haft prislistor med priser utefter längd och toppdiameter och div. premier att sticka under näsan på folk i förstaläget).

I närområdet så är det väl Södras prislistor som har varit undantaget fram tills för några år sedan.

MVH
Alias

AKKAMAAN  
alias skrev:
AKKAMAAN skrev:
halvproffs skrev:

Kollar jag på Södras talltimmerlista för mitt område så står det i tabellen för längdkorrektionen att "Endast nedanstående längder i cm prisräknas" och sedan; 310, 370, 430, 490 & 550

MVH
Alias

Vet inte om du missuppfattade mig? På vilket sätt menar du att din kommentar motsäger vad jag skrev?

alias  
AKKAMAAN skrev:
alias skrev:
AKKAMAAN skrev:
halvproffs skrev:

MVH
Alias

Vet inte om du missuppfattade mig? På vilket sätt menar du att din kommentar motsäger vad jag skrev?

Jag håller med halvproffs i hans tolkning att om en stock blir 399 cm lång så skickar man med 29 cm (399 cm -370 cm) gratis som ett extremt övermål.

Jag håller således inte med om ditt konstaterande i inlägget ovan:
"Så vi skänker bara 10 cm om vi missar en längdmodul."

MVH
Alias

#860092 Man får ju kolla in sågverkens mätningssätt innan man bestämmer sig. Under punkten "särskild kontraktsbestämmelse" ryms det mycket. Ett sågverk här har t.ex slopat 46 måttet. En stock som inte håller 487 mäts som 427. Obs att de sänkt prisgrundande längd med 3 cm.
Å andra sidan: Om man verkligen har 1dm mätning så kan man kapa på ögonmått och bara förlora 5 cm per stock i snitt.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).