Bilar

Elbil med drag?

84 inlägg 23860 visningar 10 följer Svara, dela mm...  

Re: Elbil med drag?

hfab  
Slurfi skrev:
Jo det verkar finnas intressanta elbilar, Chevrolet Silverado har nära 800hk och dragvikt på 4,5 ton.
Räckvidden är 700km och batteriet kan driva ett hem i 21 dygn.
Utvecklingen går framåt.

Kostar det något?

Användarvisningsbild

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
hfab skrev:
Slurfi skrev:
Jo det verkar finnas intressanta elbilar, Chevrolet Silverado har nära 800hk och dragvikt på 4,5 ton.
Utvecklingen går framåt.

Kostar det något?

Nej det kan jag inte tänka mig, man bara köper bilen och laddar som vanligt.

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Slurfi skrev:
hfab skrev:
Slurfi skrev:
Utvecklingen går framåt.

Kostar det något?

Är de en tung lastbil eller?
4,5ton dragvikt är maffigt annars som bara kan nyttjas av folk med gammalt BE kort

axwell  
#859916Hittade lite på Alvarssons favoritsida.
Tyvärr inte dagsfärska uppgifter.
https://elbilen.se/nyheter/chevrolet-si ... l-nio-ton/

Inga problem, jag har BE- kortet sen urminnes tider.

Användarvisningsbild

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
gnisten83 skrev:
Slurfi skrev:
hfab skrev:
Slurfi skrev:
Utvecklingen går framåt.

Kostar det något?

Är de en tung lastbil eller?
4,5ton dragvikt är maffigt annars som bara kan nyttjas av folk med gammalt BE kort

Jag utgår alltid från att alla pickisar kräver C-kort eller CE-kort.
Det är nog så att ska man ha en rejäl pickis i miljonklassen så är det bara att skaffa de körkortsbehörigheter som behövs.

Användarvisningsbild

JonasJ_74  
#865729Ja körkortet får man plugga till och uppdatera ifall man har B, utökad eller BE. Det "jobbiga" i sammanhanget är att varianterna med el kostar/kommer kosta strax under 2 miljoner i många fall, medan bensinmodellerna har ökat till bra över miljonstrecket. Inga dåliga summor det där. Går ju nästan att få en finare beg. skördare för de summorna..

Användarvisningsbild

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#865730Så illa är det inte. Har aldrig betalat mer än tiondelen av det du påstår för något fordon, inklusive hybrider som bara kostar 360 kr om året i skatt.

axwell  
th skrev:Så illa är det inte. Har aldrig betalat mer än tiondelen av det du påstår för något fordon, inklusive hybrider som bara kostar 360 kr om året i skatt.

Stämmer det där ? Menar du att hybrider rakt över betalar 360 + 62 kr/år i fordonsskatt/avgift. Trodde att det tillsvidare bara gäller laddhybrider.
Men nu har myndigheterna kommit på det som de flesta visste att framför allt resandekårens/tjänstebilar mest körs på flytande bränsle.
Tjänstebilarna hade ett snitt på 0,85 l/mil, nya regler på gång från 2025/2026.

Användarvisningsbild

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
axwell skrev:Stämmer det där ? Menar du att hybrider rakt över betalar 360 + 62 kr/år i fordonsskatt/avgift. Trodde att det tillsvidare bara gäller laddhybrider.
Inte för nyare modeller men för äldre modeller med mindre än 100 g CO2/km, t.ex. https://bilskatt.nu/bilmarke-modell/2016/toyota-auris

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).